چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: آیین افتتاحیه چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور معاون امور هنری و مشاور وزیرارشاد، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و جمع کثیری از هنرمندان، داوران و اعضای شورای سیاستگذاری شامگاه دوشنبه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

جشنواره هنرهای تجسمی

در این دوره از جشنواره در بخش آثار استادان هنرهای تجسمی، بیش از 290 اثر از 240 هنرمند در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سفال، مجسمه‌سازی، عکاسی، پوستر، کاریکاتور و تصویرسازی به نمایش گذاشته شده است. همچنین قرار است، آثار بخش رقابتی عکاسی و سفال و سرامیک جشنواره امروز در فرهنگسرای نیاوران و نمایشگاه آثار رقابتی رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری و پوستر ۱۵ بهمن ماه در مؤسسه فرهنگی هنری صبا، نمایشگاه آثار رقابتی تصویرسازی، کاریکاتور و مجسمه نیز ۱۶ بهمن ماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) و نمایشگاه آثار رقابتی بخش ویژه بیداری اسلامی روز ۲۵ بهمن ماه در موزه فلسطین گشایش ‌یابد. علاوه بر اینها نمایشگاه جنبی این جشنواره نیز از ۱۷ بهمن‌ماه در ۲۹ استان کشور آغاز به کار می‌کند. در این مراسم محمود شالویی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی گفت: حضور استادان هنر و عده زیادی از جوانان هنرمند کشورمان در چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نشان می‌دهد که این رویداد هنری به جایگاه خوبی دست یافته است.

شالویی با اشاره به اینکه آمار شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره با سایر دوره‌ها و هیچ کدام از رخدادهای فرهنگی هنری کشور قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: استقبال هنرمندان و به‌ویژه جوانان از چهارمین دوره جشنواره قابل توجه بود؛ به‌طوری‌که آنان در کنار استادان و هنرمندان پیشکسوت بر رونق این رخداد مهم هنری افزودند.

شالویی در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار تأسف از کمبود فضاهای نمایشگاهی، بیان کرد: از مجموع آثار فراوانی که به جشنواره رسیده است تنها هزار و 500 اثر در جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود. این در حالی است که با وجود افزایش فضاهای نمایشگاهی در سال‌های اخیر، برگزاری رویدادی چون جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر نشان می‌دهد که فضاهای نمایشگاهی بیشتری در کشور و به‌ویژه در تهران مورد نیاز است.

همچنین محمدعلی رجبی دبیر چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در این مراسم به تفاوت این رویداد هنری با دوسالانه‌های کشور اشاره کرد و گفت: دوسالانه‌ها تجربه آزاد هنرمند و 2سال سابقه کاری فعالان این عرصه را ارزیابی می‌کند اما جشنواره فجر به‌خاطر دارا بودن عنوان «فجر» با آثار متفاوتی روبه‌روست. وی افزود: هنرمندان بسیاری با اشتیاق کار کردند و اثر به جشنواره ارسال کردند که این امر کار داوری را با دشواری روبه‌رو کرده بود.

بخش فیلم‌های مستند نیز به‌تازگی به سایر بخش‌های جشنواره چهارم اضافه شده است. این آثار هم قرار است از ۵ تا ۱۰ اسفندماه در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شود. بخش ویژه «بیداری اسلامی» نیز از دیگر بخش‌های جدید این جشنواره است که ارسال ۳۴۸۰ اثر به بخش بیداری اسلامی از میان 25852 اثر ارسال شده به کل بخش‌های جشنواره، نشان می‌دهد که استقبال خوبی از این بخش صورت گرفته است. از جمله ویژگی‌های این دوره جشنواره، اهدای ۵۰ سکه بهار آزادی به اثر برتر بخش ویژه بیداری اسلامی است.‌ این در حالی است که برای برگزیدگان نخست هر یک از رشته‌های این جشنواره، جایزه‌ای معادل ۵ میلیون تومان درنظر گرفته شده است. علاوه بر این در بخش جنبی این جشنواره همایشی با موضوع «تحولات هنر انقلاب اسلامی» نیز برگزار می‌شود و مقالات منتخب از میان ۹۰ مقاله ارسال شده، ارائه خواهد شد.
چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۱۴ اسفندماه در تهران و ۲۹ استان کشور برگزار می‌شود و۱۰ کشور خارجی نیز میزبان آثار این جشنواره خواهند بود.

کد خبر 159006

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز