کریم اعظمی: مهدی مهدوی‌کیا سرانجام پس از 13سال به پرسپولیس بازگشت و حالا در تیم محبوبش بازی می‌کند.

مهدوی کیا

 مهدی در شرایطی به پرسپولیس برگشت که تصمیم خود را برای خداحافظی از فوتبال و رفتن به آلمان گرفته بود اما یکباره اتفاقات طبق خواسته او رقم خورد و حالا این بازیکن دوباره در پرسپولیس بازی می‌کند. با مهدوی‌کیا در مورد انصراف از خداحافظی، بازگشت به پرسپولیس و مسائل مختلف دیگر حرف زدیم و او به سؤالات همشهری پاسخ داد.

  • شما تا یک ماه پیش قصد خداحافظی از فوتبال را داشتید. آیا واقعا این تصمیم‌تان جدی بود؟

بله، کاملا جدی بود و با توجه به شرایطی که پیش آمد، قصد داشتم به آلمان بروم تا کارهای مربیگری‌ام را دنبال کنم. مسئولان پرسپولیس اما چند روز قبل از سفرم به آلمان تماس گرفتند و گفتند که طبق خواسته مصطفی دنیزلی قرار است با شما قرارداد امضا کنیم. من خودم شخصا خواستم با این مربی حرف بزنم و در نهایت برگشتم.

  • قبل از اینکه بحث حضور شما در پرسپولیس قطعی شود، آیا به بازی خداحافظی هم فکر می‌کردید؟

بله، فکر می‌کردم. بالاخره من باید در یک بازی خداحافظی شرکت کنم.

  • دوست دارید در کدام مسابقه از دنیای فوتبال خداحافظی کنید؟

دوست دارم یک بازی دوستانه بین باشگاه هامبورگ و تیم ملی ایران برگزار شود و یک بازی هم با پیراهن پرسپولیس انجام دهم.

  • آن زمان که راه بازگشت شما به پرسپولیس بسته شده بود چه احساسی داشتید؟

من دوست داشتم برگردم ولی دنیزلی این حق را داشت که در مورد انتخاب بازیکن تصمیم بگیرد. این مسائل دست من نبود؛ در ضمن در آن مدت هیچ حرفی نزدم و این حق هر مربی است که بازیکنانش را خودش انتخاب کند.

  • برخی معتقدند که بهتر بود شما به پرسپولیس نمی‌آمدید و برای شرکت در کلاس‌های مربیگری به آلمان می‌رفتید. نظر خودتان چیست؟

من از لحاظ بدنی شرایط خوبی دارم و 34 سال هم سن دارم. خیلی از فوتبالیست‌ها تا 38 سالگی هم بازی می‌کنند و من هم دوست داشتم به پرسپولیس بیایم تا با پیراهن این تیم از فوتبال خداحافظی کنم. در ضمن یکی دیگر از اهدافم این بود که در نیم‌فصل دوم به تیم محبوبم کمک کنم. من خودم را مدیون پرسپولیس می‌دانم زیرا از این تیم به فوتبال اروپا رفتم و به موفقیت‌های زیادی رسیدم.

  • آیا به‌طور قطع قرار است در پرسپولیس خداحافظی کنید؟

من قبلا هم گفته‌ام که پرسپولیس آخرین تیمی است که در آن بازی خواهم کرد و درواقع ایستگاه آخر من است. به همین دلیل تا آخر این فصل، قرارداد امضا کردم.

  • اگر باشگاه پرسپولیس از شما بخواهد که سال آینده هم بازی کنید این کار را انجام خواهید داد؟

حالا باید دید باشگاه در آینده چه تصمیماتی خواهد گرفت ولی من دوست دارم در اوج خداحافظی کنم. با این حال باید بگویم که زمان خداحافظی‌ام از فوتبال معلوم نیست و نمی‌خواهم از حالا در مورد آینده حرف بزنم. با این حال مطمئن باشید که من دیگر در تیمی غیراز پرسپولیس بازی نخواهم کرد.

  • مثل اینکه نخستین کلاس مربیگری در آلمان یک سال طول می‌کشد؛ درست است؟

با توجه به سابقه‌ای که در فوتبال آلمان و بوندس‌لیگا دارم، به‌طور اتوماتیک مدرک C یوفا را در اختیار دارم ولی باید کلاس‌هایی را پشت سر بگذارم تا مدرک B و سپس A یوفا را بگیرم. بعد از آن باید در کلاس‌هایی شرکت کنم تا یک مدرک دیگر بگیرم که اسمش «معلم فوتبال» است. تمامی مربیانی که در رقابت‌های لیگ دسته اول و دسته دوم آلمان مربیگری می‌کنند باید این کلاس را پشت‌سر بگذارند. این کلاس حدود 11ماه طول می‌کشد.

  • فکر می‌کنید مربی موفقی شوید؟

راستش را بخواهید اصلا نمی‌توانم پیش‌بینی کنم ولی دوست دارم یک مربی موفق و خوب شوم. من فوتبال را از بازی‌کردن در تیم‌های پایه آغاز کردم و دوست دارم در مربیگری هم همه چیز را از تیم‌های پایه آغاز کنم.

  • آیا از تیم‌های پایه‌ای هامبورگ شروع خواهید کرد؟

امیدوارم این اتفاق بیفتد ولی حالا نمی‌توانم چیزی را پیش‌بینی کنم.

  • آیا شما هم جزو آن دسته از فوتبالیست‌هایی هستید که بعد از خداحافظی، یکباره از تصمیم‌تان منصرف شوید؟

خیر، من اگر تصمیم به خداحافظی بگیرم و به‌صورت رسمی خداحافظی‌ام را اعلام کنم، از تصمیم خودم منصرف نخواهم شد. من بعد از خداحافظی بلافاصله باید کار مربیگری را شروع کنم.

  • کار کردن با مصطفی دنیزلی چطور است؟

همه چیز خوب است و خدا را شکر در این مدت مشکل خاصی نداشتم. دنیزلی مربی خوبی است و از لحاظ خصوصیات اخلاقی هم نمونه است. او خیلی به کارش اعتقاد دارد و همچنین به بازیکنانش؛ این موضوع در فوتبال خیلی مهم است.

  • در مسابقاتی که در این فصل در پیش دارید شاید در بعضی از بازی‌ها نیمکت‌نشین شوید. آیا این موضوع باعث ناراحتی شما نمی‌شود؟

من مشکلی بابت این موضوع ندارم و این را قبلا هم ثابت کردم؛ زمانی که در هامبورگ بازی می‌کردم و توماس دال به من بازی نمی‌داد. من معتقدم هر بازیکنی که آماده باشد سرمربی به‌راحتی از کنار او عبور نمی‌کند. من فقط تمریناتم را انجام می‌دهم و دیگر مسائل به دنیزلی مربوط می‌شود.

  • اگر علی کریمی در ترکیب پرسپولیس نباشد، دوباره بازوبند را در اختیار می‌گیرید؟

من اعتقادی به بازوبند ندارم و دنبال کاپیتانی نیستم. در بازی با ملوان هم شرایط خاصی پیش آمد که کاپیتان شدم. من اصلا دوست ندارم بازوبند را ببندم.

  • آیا تیم فعلی پرسپولیس می‌تواند امسال امیدوار به قهرمانی باشد؟

امسال نمی‌توان از قهرمانی حرفی زد چون پرسپولیس با صدرجدول فاصله دارد و استقلال به‌خوبی امتیاز گرفته است. پرسپولیس باید هفته‌به‌هفته بهتر شود و از همه مهم‌تر لیگ قهرمانان آسیاست و تمرکز اصلی ما باید در این جام باشد. با این حال معتقدم در فوتبال هیچ‌چیز مشخص نیست و تا آخرین هفته بایدتلاش ‌کنیم.

  • قبول دارید که احتمال قهرمانی پرسپولیس نزدیک به صفر است؟

گفتم که نباید در این وضعیت به قهرمانی فکر کنیم ولی در فوتبال امکان وقوع هر اتفاقی وجود دارد. ما باید به این فکر کنیم که در پایان فصل در جایگاهی قرار‌نگیریم که در شأن پرسپولیس نباشد. این درست است که پرسپولیس نتایج خوبی نگرفت ولی در ادامه باید طوری نتیجه بگیریم که نتایج ابتدای فصل جبران شود.

  • چرا اینقدر پرنوسان نتیجه می‌گیرید؟

هدف ما این است که روز به روز بهتر شویم ولی معتقدم در بعضی از پست‌ها بازیکن کم داریم و دست دنیزلی بسته است. ما باید نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا پرسپولیس را به روزهای اوج برسانیم و مهم این است که روی بهبود ساختار دفاعی کار کنیم. ما در این زمینه مشکل داریم و به‌صورت کوتاه‌مدت هم خیلی سخت است که این مشکل برطرف شود.

کد خبر 158751

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز