همشهری آنلاین: دویست و سی و یکمین جلسه سمینارهای عصب پژوهی اجتماعی این بار با موضوع "پیوند آفرینشگری و روشنفکری در جامعه معاصر" برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، در این جلسه که روز پنجشنبه 13 بهمن ساعت 8:30 در سالن آمفی تئاتر بیمارستان شهدای تجریش برپا می‌شود، دکتر جواد مجابی به ایراد سخن خواهد پرداخت.

سمینارهای عصب پایه (نورساینس) بر محور این تفکر شکل گرفت و تداوم یافت که شناخت ابعاد مختلف زندگی انسان و تلاش برای ارتقای سطح آن، بدون شناخت دقیق و علمی چگونگی شکل‏ گیری ذهن در جسم به ویژه مغز ممکن نیست‏.

به گفته دکتر عبدالرحمن نجل رحیم دبیر این سمینارها، نوروساینس علم بین رشته‏‌ای جدیدی است که شناخت کارکرد ذهن و تمامی عوارض فرهنگی و تاریخی آن را از طریق پژوهش بر محور ساختمان بیولوژیک سلسله اعصاب در پیوند با جسم انسان ممکن می‏داند.

وی می‌گوید: نوروساینس گرچه خود محصول فرهنگ بشری است، لیکن چون به حیطه‏ای جدید، اما قرن‏ها فراموش شده‏ای قدم گذاشته است و به بنیاد مادی هستی، هویت و شناخت انسانی نظر دارد، دارای اهمیت ویژه‏ای در میان علوم دیگر است.

موضوعات متنوعی که در جلسات مختلف این سمینار مورد بحث قرار گرفته است، نشان از وسعت این میدان پژوهش علمی جدید دارد.

دکتر نجل رحیم می‌گوید: هدف ما علاوه بر شناساندن این علم به جامعه، بهره‏گیری از این علم به نفع بالا بردن سطح شناخت جامعه و همچنین یافتن زبانی مشترک بین دانشمندان رشته‏های مختلف است که به طریقی این علم را پایه شراکت و تفاهم خود قرار می‏دهند.

به همین علت است که آن را به زبان فارسی، علم عصب پایه نامیده‏ایم.

علاوه بر آنچه گفته شد، نوروساینس اساس شناخت و درمان یک سری بیماری‏های مهلک و فاجعه‏آمیز مغز و اعصاب است که برای تعداد بسیاری از افراد جامعه و خانواده‏ها، مشکل جدی ایجاد می‏کند، همچون بیماری آلزایمر، بیماری ام.اس، سکته‏های مغزی، ضربه‏های مغزی، افسردگی اسکیزوفرنی و غیره.

همچنین در نشست‌هایی که برگزار می‏‌شود، علاوه بر متخصصان مغز و اعصاب و محققین علوم پایه در این رشته، روانشناسان، روانپزشکان که به نوروساینس تعلق دارند، زبان شناسان و اهل فلسفه و هنر و ادب نیز حضور دارند.

به عقیده دکتر نجل رحیم، نظریه‌های بسیاری درباره هنر و خلاقیت هنری مطرح شده است ولی چنین به نظر می‏رسد که نظریه‌هایی که بر اساس نحوه کارکرد مغز در حال شکل‏گیری است، از استحکام علمی و نظری بیشتری برخوردار است؛ به عنوان مثال نحوه شکل‏گیری رنگ، فرم، حرکت، یا چهره در مغز، هنرهای تصویری را از نظر تئوریک دچار تحول کرده است و یا موسیقی و نحوه عمل مغز در پردازش درک موسیقی و فراگیری آن ایجاد جدیدی در هنر موسیقی در رابطه انسان با موسیقی مطرح کرده است.

کد خبر 158647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز