شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جایزه بین‌المللی خوشنویسی حلیه که به ابتکار دو گالری "امروز" تهران و "آنتیک صنعت" استامبول درگستره جهان اسلام برپاشد، با ارتقای جایزه‌اش به 230 هزار درحالی به کار خود پایان داد که خوشنویسان ایرانی 123 هزار دلار را از آن خود کردند.

به گزارش همشهری آنلاین، عصر جمعه 7 بهمن،  آیین اختتامیه جایزه بین‌المللی حلیه با حضور چهره‌های نظیر غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی،‌ دکتر الهی قمشه‌ای، عنایت الله نظری نوری ... در خانه هنرمندان برپا شد و خوشنویسان برتر ایرانی این رویداد جوایز خود را دریافت کردند.

نکته بسیار قابل توجه در این مراسم دروی جوایز دلاری حلیه توسط خوشنویسان شهرستانی به خصوص از اصفهان،‌قزوین، مشهد، قم، ایلام ... بود.

در آغاز این مراسم علی شیرازی، دبیر هنری و اجرایی جایزه بین‌المللی حلیه و مدیر گالری "امروز" اعلام کرد:"رقم درست و دقیق جایزه حلیه 220 هزار دلار بود که بنده و استاد امیرخانی سه هزار دلار به آن افزودیم و امروز مفتخرم اعلام کنم از 223 هزار دلار جایزه بین‌المللی خوشنویسی در کشورهای اسلامی 123 هزار دلار آن را خوشنویسان ایرانی از آن خود کردند که در این میان بیشتر از 90 درصد برندگان، هنرمندان شهرستانی هستند".

علی شیرازی، که از هنرمندان صاحب سبک و تثبیت شده خط و خوشنویسی ایران است گفت: خط و خوشنویسی ریشه در جان ایرانی دارد و از فرهنگ و آیین ایرانی و اعتقادات مذهبی مردمان بزرگ این سرزمین کهن آئینه داری می‌کند لذا میراث‌داری و حفظ و اشاعه این هنر یک وظیفه است.

وی جایزه بین‌المللی حلیه را در ادامه جایزه بین‌المللی یاسین که در سال 88 توسط گالری‌های امروز تهران و آنتیک صنعت استانبول برپا شده است را یک راهکار برای تقویت جریان خوشنویسی در جهان اسلام ارزیابی کرد و گفت: همین جایزه ها موقعیت برجسته و ممتاز خوشنویسان ایرانی به خصوص در زمینه‌های نستعلیق و شکسته نستعلیق را در جهان اسلام ثابت می‌کند.

نسل نو و جوان خوشنویسی، پشتیبانی قابل اطمینان و اتکا برای نسل پیشکسوت و نخبگان این هنر هستند که سند این مهم در آثار برآمده از جایزه حلیه کاملاً پدیدار است.

در ادامه این مراسم غلامحسین امیرخانی، چهره ماندگار خوشنویسی ایران در سخنانی خواستار گسترش دیدارها و برپایی برنامه هایی از این دست، در میان خوشنویسان شد و گفت: "جامعه خوشنویسان هنرمندانی رو به اعتلا، معنوی و پاک هستند که باید با انسجام بیشتر و در سایه برنامه‌ریزی‌های مدون این اعتبار والا و دیرپایشان با قدرت بیشتر ادامه یابد.

امیرخانی که یکی از داوران جایزه بین‌المللی حلیه بود، داوری این رویداد را کاملاً بی طرفانه و براساس معیارهای خوشنویسی خواند و گفت: با تأکید بر نکاتی که استاد علی شیرازی یادآور شد به خوشنویسان جوان تأکید می‌کنم به تخصص قلم‌شان و مرکز قلم‌شان احترام بگذارند و بر همین مدار کار کنند، خارج شدن از این تخصص، عیار خط شان را از بین می‌برد.

وی بزرگترین دستاورد جایزه"حلیه" را ارائه نوین، ایرانی و شیعی از جریان تاریخی حلیه نگاری در جهان اسلام خواند و گفت: کاری که خوشنویسان ایرانی در حلیه نگاری انجام دادند و حرکت فرهنگی آنان برای تغییر فرم و زیبایی شناسی بصری آن بروز دادند را هیچ قدرتی غیر از قدرت هنر نمی‌توانست انجام دهد.

در پایان این مراسم، برندگان جایزه بین‌المللی حلیه که براساس آرای داوران ایرانی و ترکیه‌ای (غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی، داود بکتاش و علی توی) انتخاب شده بودند اعلام شد.

جوایز ویژه این جشنواره که دو جایزه 35 هزار دلاری بود به جواد خوران از ایران و احمد فارس از مصر رسید که جوایزشان را در ترکیه در مراسم ویژه ای نزد رییس جمهور این کشور دریافت خواهند کرد.

اما در زمینه خط نستعلیق و شکسته جایزه نخست حلیه به مبلغ 20 هزار دلار به یک هنرمند یزدی، محمود رهبران رسید.

جایزه دوم و 13 هزار دلاری را حبیب رمضان پور از تهران کسب کرد.

جایزه سوم و 10 هزاردلاری را حمید جعفری از اصفهان، جایزه چهارم و هست هزار دلاری را پیمان سادات نژاد از ایلام، جایزه پنجم و شش هزار دلاری را سید نطنزی از اصفهان،‌ جایزه هفتم و سه هزار دلاری را میثم سلطانی از قم، جایزه هشتم و دو هزارو پانصد دلاری را مصطفی عابدینی از قزوین، جایزه نهم و دو هزار دلاری را سید حیدر موسوی از قزوین از آن خود کردند.

جایزه‌های دهم تا بیستم حلیه همگی هزار و پانصد دلار بود که به ترتیب به علی پیران از سیستان، احمد احمدی از اصفهان، محمد امین بی نیاز از سقز، احسان احمدی از مشهد، علی مقارن عسگری از اصفهان، مهدی منصوری از ایلام، سید رسول آقامیری از اصفهان،‌ میرزا احمد قائم مقام از مشهد، مصطفی رضایی از اصفهان، سید علی فخاری از قزوین و برگزیده بیستم امید نمازیان از اصفهان تعلق گرفت.

ضمن آنکه از سوی هیأت داوران، رامین مراتی و قاسم صمدیان به دلیل ارائه آثار بدیع هریک جایزه‌های هزار و پانصد دلاری دریافت کردند.

این مراسم با عکس یادگاری برگزیدگان و داوران جایزه بین‌المللی حلیه و جمعی از پیشکسوتان خوشنویسی ایران به پایان رسید.

کد خبر 158504

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز