گروه حوادث: کارمند اداره پست وقتی خود را در محاصره 2 سارق مسلح گرفتار دید، جانش را به خطر انداخت تا از امانت‌های شهروندان و حقوق مستمری‌بگیران محافظت کند.

پست چی فداکار

این مرد قرار است صبح فردا در جشنواره شهروند نمونه مورد تقدیر قرار بگیرد. ظهر 20 خردادماه سال 88، وقتی کارمند اداره پست به روستای آلوئک در پاکدشت رفت تا بسته‌ای را به یک کارگاه‌ در همان حوالی تحویل دهد ناگهان مورد هجوم 2سارق قرار گرفت. آنها مسلح به چوب و چاقو بودند و با تهدید از او خواستند تا هرچه دارد در اختیارش قرار دهد. اما کارمند اداره پست در برابر دزدان مقاومت کرد. او با
به خطر انداختن جان خود در برابر دزدان مسلح از بسته‌های پستی شهروندان، حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان محافظت کرد تا جایی که خودش از ناحیه دست مجروح شد.

جدال خونین

علیرضا رجبی پازوکی کارمند 39ساله اداره پست پاکدشت روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری درباره جزئیات حادثه گفت: من 13 سال است که در اداره پست کار می‌کنم و هر روز بسته‌ها، نامه‌ها و حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان را به خانه‌های مردم می‌برم. نسبت به کارم احساس مسئولیت دارم چون امانت‌های مردم در اختیارم است و باید به‌خوبی از آنها محافظت کنم.وی ادامه داد: 20 خرداد ماه سال 88 بود، باید بسته‌ای را به کارگاهی در روستای آلوئک پاکدشت می‌بردم. وارد یک خیابان خلوت شدم و در جست‌وجوی آدرس بودم که ناگهان 2 جوان موتوسوار به سمتم آمدند. یکی از آنها چوب در دستانش بود و دیگری چاقو. نفر اول از موتور پیاده شد و چوب را به سمت من گرفت و گفت هرچه پول دارم در اختیارش قرار دهم. داخل کیسه حقوق بازنشسته‌ها بود.

آنها هر ماه چشم انتظار این حقوق بودند و من باید در آن لحظه امانت‌داری کرده و از حقوق مردم محافظت می‌کردم. از طرفی بسته‌های پستی، نامه‌ها، پاسپورت‌ها و بیمه‌نامه‌های شهروندان هم بود که برای صاحبانشان ارزش زیادی داشت. باید در برابر آنها مقاومت می‌کردم به همین خاطر حاضر نشدم پول و امانت‌های مردم را‌ در اختیارشان قرار دهم. یکی از دزدان وقتی مقاومت مرا را دید، چاقویی که در دستش بود به سمت من پرتاب کرد. من اصلا در آن لحظه متوجه نشدم که چه اتفاقی افتاد و وقتی به‌خودم آمدم دیدم دستم دچار خونریزی شده است.

در آن وضعیت بسته‌ها را در دستانم نگه داشتم و نامه‌ها و پاسپورت‌ها و حتی بیمه‌نامه‌هایی که روی زمین افتاده بود را برداشتم. دزدان وقتی این وضعیت را دیدند پا به فرار گذاشتند و اصلا فرصت این را به من ندادند تا شماره پلاک موتور را یادداشت کنم.وی افزود: از دستم خون زیادی می‌رفت. بلافاصله با همکارانم در اداره پست تماس گرفتم و از آنها درخواست کمک کردم. همکارانم خیلی سریع خودشان را به آدرسی که در اختیارشان قرار دادم رساندند و مرا به بیمارستانی در تهران بردند. امانت‌های مردم را هم به همکارانم تحویل دادم.وی ادامه داد: ضربه چاقو به حدی بود که تاندون دستم را قطع کرده بود و باید تحت عمل جراحی قرار می‌گرفتم. بعد از عمل، 3 روز در بیمارستان بستری بودم و بعد مرخص شدم.

تقدیر از شهروند نمونه

سرهنگ جعفر شرافتی‌پور دبیر جشنواره «شهروند برگزیده» به خبرنگار همشهری گفت: در جشنواره شهروند نمونه که صبح فردا در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود از این مامور پست که با به خطر انداختن جان خود از امانت‌های مردم محافظت کرده، تقدیر خواهد شد.وی گفت: در این جشنواره که برای نخستین‌بار با حضور سران کشوری و لشکری برگزار می‌شود، از افراد دیگری که در حوزه‌های مختلف جان خود را به خطر انداختند تقدیر و تشکر خواهد شد.وی در ادامه اظهار داشت:

با همکاری آموزش و پرورش، شهرداری، آتش‌نشانی، پست و هلال‌احمر در هر استان شهروندان نمونه شناسایی و مورد تجلیل قرار گرفتند که نفرات اول تا سوم هر استان برای تجلیل و گرامیداشت اقدام انسان‌‌دوستانه و مسئولیت‌پذیری‌شان، به تهران دعوت‌شده و از آنان تقدیر به عمل خواهد آمد.دبیر جشنواره شهروند برگزیده ادامه داد: از آنجا که این جشنواره برای نخستین بار در سطح کشور برگزار می‌شود به‌منظور درنظر گرفتن تمام وجوه علمی، اجتماعی و انتظامی یک شهروند نمونه، هیأتی از داوران که متشکل از کارشناسان انتظامی و استادان دانشگاهی بودند به گزینش افراد اقدام کردند که در بین آنها 114نفر انتخاب شدند.

کد خبر 158432
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز