پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

فرزانه فولاد بند: «این‌جور حرف‌ها را که به بچه نمی‌گویند ، چشم و گوشش باز می‌شود.» این جمله‌ای است که بیشتر پدر و مادرها راجع به مسایل جنسی، در مورد بچه‌هایشان می‌گویند.

فکرش را بکنید این بچه، چشم و گوش بسته بزرگ شود و ازدواج کند، آن‌وقت با کلی سوال که برایش پیش می‌آید باید چه کار کند؟شما چطور؟  تا به حال در مورد مسایل جنسی برایتان سوال پیش آمده ؟ این‌جور مواقع، برای پیدا کردن پاسخ سوالات‌تان چه می‌کنید ؟
پیدا کردن جواب سوالات ریزو درشت درباره مسایل جنسی آن قدرها هم آسان نیست. اگر از مادرتان بپرسید، آن وقت با نگاه نگرانش دایم از شما سوال می‌کند که نکند مشکل داری و از زندگی‌ات راضی نیستی؟

سراغ دوستان یا اقوام دورتر هم نمی‌روید، چون می‌ترسید طور دیگری برداشت کنند و برایتان حرف دربیاورند! بعضی‌ها، سوالات‌شان را با پزشک مطرح می‌کنند، اما این کار هم راحت نیست: «آدم برود پیش یک نفر غریبه در مورد این مسایل صحبت کند؟

کتاب و کتاب‌فروشی
بعضی‌ها هم به سراغ کتاب می‌روند. البته در مورد کتاب اوضاع کمی‌ بهتر است، اما آن هم مشکلات خودش را دارد. فرض کنید به کتاب‌فروشی رفته‌اید و دنبال چنین کتابی می‌گردید. آن را در یکی از قفسه‌ها پیدا می‌کنید، اما از ترس این که بقیه چپ چپ نگاه‌تان کنند، صبر می‌کنید تا خلوت شود و وقتی کسی دور و برتان نبود، سریع کتاب را از قفسه بیرون می‌کشید و دو تا کتاب بی‌ربط هم برمی‌دارید تا روی جلد کتاب‌تان دیده نشود. در خانه هم، اول کتاب را با روزنامه باطله جلد می‌کنید، بعد هم مراقب هستید کتاب، دم دست کسی نباشد.

گاهی اوقات آن را جای مطمئنی پنهان می‌کنید که بعد خودتان هم یادتان می‌رود کجا گذاشته‌‌اید، بگذریم از این‌که ممکن است جواب سوال‌تان را اصلا توی این کتاب پیدا نکنید.حالا باید چه کار کرد؟ سوال‌تان را فراموش کنید و خودتان را بزنید به بی‌خیالی؟ یک راه دیگر هم هست. اینترنت! فکرش را بکنید! اینترنت با کلی اطلاعات علمی‌ و درست، می‌تواند سوالات‌تان را جواب بدهد. آن وقت می‌توانید بدون این‌که خجالت بکشید و کسی برایتان حرف دربیاورد، اطلاعات به دست بیاورید و کلی چیز مفید و تازه یاد بگیرید، حتی چیزهایی که ممکن است پدر و مادرتان هم بلد نباشند...این اینترنت، آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید بد نیست. خیلی‌ها هستند که از اینترنت و اعتیاد به آن می‌ترسند و از این که خودشان یا فرزندان‌شان ساعت‌ها پای کامپیوتر نشسته‌اند نگران می‌شوند. اگر راه استفاده مفید از اینترنت را یاد بگیریم، می‌توانیم چیزهای خوب هم در آن پیدا کنیم. فقط باید بلد باشید کجا بروید. ما چند تا آدرس را معرفی می‌کنیم تا برای پیدا کردن جواب سوالات‌تان، دچار مشکل نشوید.

سری به مهر و ماه بزنید
 اگر کامپیوتر شخصی‌تان امکان اتصال به شبکه اینترنت را دارد، کافی است سری به آدرس
www.hamsar.ir بزنید، در این صفحه الکترونیکی این امکان فراهم شده تا سوالات‌تان را از کارشناسان بپرسید و از مشاوره بهداشت جنسی، مشاوره خانواده و مشاوره فقهی استفاده کنید. دیگر لازم نیست خجالت بکشید، فقط کافی است با آرامش کامل سوال‌تان را تایپ کنید و چند وقت بعد، جواب را در پست الکترونیکی‌تان مشاهده کنید. این‌طوری دیگر خیال‌تان راحت است که کسی برایتان حرف درنمی‌آورد!در ضمن، می‌توانید از مقالات و جدیدترین اطلاعات در زمینه مسایل جنسی و مشکلات خانوادگی استفاده کنید. در بخش دیگری هم کتاب‌های مفید در این زمینه معرفی شده است. اگر دوست داشتید، می‌توانید سری هم به آن جا بزنید.

شبکه اطلاع‌رسانی بهداشت جوان
اگر به آدرس www.teen.hbi.ir بروید، به شبکه اطلاع‌رسانی بهداشت جوان می‌رسید. آن‌جا هم می‌توانید اطلاعات مفیدی در زمینه مشکلات و مسایل جنسی، بیماری‌هایی که از این راه منتقل می‌شوند و مشاوره قبل از ازدواج و کلی مسایل دیگر به دست بیاورید. در ضمن، در این سایت می‌توانید فیلم‌های آموزشی هم ببینید. اطلاعات این سایت را کارشناسان و متخصصان دفتر توسعه و هماهنگی اطلاع‌رسانی پزشکی وزارت بهداشت برای شما فراهم کرده‌اند تا با خیال راحت از آن استفاده کنید.

پزشک خانواده
فکرش را بکنید که اینترنت پزشک خانوادگی شما بشود و برای تمام مسایل و مشکلات بهداشتی شما راه حل بدهد! در سایت انگلیسی زبان
 www.familydoctor.org ، اطلاعات بهداشتی و درمانی افراد خانواده از جمله زنان و مردان و بیماری‌ها و مسایل بهداشتی مربوط به مسایل زناشویی، قابل دسترسی است. در صفحه اصلی این سایت، اطلاعات به خوبی دسته‌بندی شده و کافی است موضوعی را که در مورد آن اطلاعات می‌خواهید، در میان موضوعات پیدا کنید.

سایت سازمان جهانی بهداشت         
اگر انگلیسی‌تان خوب است که دیگر مشکلی ندارید و نان‌تان در روغن است. سایت سازمان جهانی بهداشت، به آدرس
www.who.int/en آمار و اطلاعات مفیدی در زمینه بهداشت جنسی در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

کد خبر 15834

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز