پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

بیشترین اختلالات رفتاری مربوط به اطفال سنین 11 تا 13 سال جامعه است.

سیدجواد رضوی‌پور روانشناس خانواده با تشریح عوامل درونی و بیرونی گرایش به جرم در اطفال افزود: عوامل درونی همچون وراثت و عوامل بیرونی همانند محیط و خانواده و جامعه در گرایش به جرم اطفال مؤثرند.


وی گفت: کودک و نوجوان هنگامی‌که دچار بحران هویت می‌شود سعی در قهرمان‌سازی می‌کند و چنانچه بدون در نظر گرفتن جنبه‌های اصلاحی به او از بعد کیفری بنگریم، او را به خواستش می‌رسانیم.


وی با اشاره به اینکه قضات باید در شیوه برخورد با اطفال در محاکم دقت بسیار مبذول کنند، خاطرنشان کرد: عواملی چون کمبود محبت و فقر عاطفی، عدم ارتباط مناسب والدین و فرزندان، عدم وجود برنامه‌های آموزشی بازدارنده در شکل‌گیری بزه اطفال مؤثر است.


رضوی‌پور خاطرنشان کرد: افسردگی و اضطراب در صدر مشکلات روانی اطفال است و کم‌محبتی در پسران بیشتر از دختران وجود دارد و نقش خانواده‌های پرجمعیت و کم‌درآمد، بی‌سوادی و کم‌سوادی، تعارضات خانوادگی را نیز  باید  در بروز ناهنجاری‌های اطفال مؤثر ارزیابی کرد.


به گفته این روانشناس خانواده دختران و پسران باید بر اساس هویت اجتماعی مکلف محسوب شوند نه از بعد حقوقی و قانونی.


وی معتقد است این والدین کودک هستند که به دلیل مشکلات مختلف موجب بروز ناهنجاری طفل می‌شوند اما همواره کودک از دید قانون مورد خطاب قرار می‌گیرد که باید بدان توجه کرد.این روانشناس شناخت تفاوت بین برخورد با کودک و بزرگسال، ظرفیت‌ها که گاهی به شکل اختلالات خلقی، وحشت از خواب، تغذیه نامناسب، افسردگی، مشکلات جنسی و خودکشی بروز می‌کند را ضروری دانست.


دکتر رضوی‌پور در خاتمه نقش آموزش را در اطفال مؤثر دانست و آن را به ویژه برای والدین پیش از ازدواج ضروری خواند.


همچنین دکتر غنی‌زاده خاطرنشان کرد: در صورت عدم انطباق نقش پدر و مادر یا فقدان حضور یکی از آنان در کانون خانواده و گرایش به مادر یا پدر، کودک سعی در تطبیق هویت درونی خود با آنکه در کنار اوست می‌کند و چنانچه دختر باشد، گرایش به امور مردانه (در صورت فقدان مادر) و پسر گرایش به امور زنانه (در صورت نبود پدر) می‌یابد که بسیار مشکل‌ساز خواهد بود.


وی با توضیح و تشریح هر یک از بیماری‌های منشعب از این خلاء نقش والدین  و راه‌های مختلف درمان آن را پیشنهاد کرد و به پرسش‌های قضات اطفال و نوجوانان درباره این نوع مجرمان پاسخ داد. ازجمله نکات جالب این بحث تأثیر وجود برخی تومورهای سرطانی در سر و شکم بود که با ترشح هورمون‌های خاص موجب اختلال جنسیتی در طفل و نوجوان می‌شود.

کد خبر 15806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز