جمعه ۳۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: با وجود گذشت سه ماه از امضای توافقنامه انتقال قدرت در یمن، علی عبدالله صالح همچنان در این کشور به سر می‌برد و معترضان هم در این کشور بر لزوم محاکمه وی پافشاری می‌کنند.

قناد باشی

از سوی دیگر تحرکات القاعده در جنوب یمن افزایش یافته و شبه نظامیان کنترل برخی‌ شهرها را در دست گرفته‌اند. با‌گذشت یک سال از انقلاب مردم یمن درباره شرایط کنونی این کشور با جعفر قنادباشی کارشناس مسائل آفریقا گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • یک سال از آغاز انقلاب مردم یمن گذشته است. حرکت مردم این کشور برای کنار گذاشتن رژیم دیکتاتوری این کشور اکنون در چه وضعیتی به‌سر‌می‌برد؟

انقلاب مردم یمن یک حرکت فراگیر و همه جانبه به حساب می‌آید و در حال حاضر حرکت مردم این کشور در وضعیت استقامت و پایداری بر مواضع خود است. رژیم صالح که مردم از ابتدا خواستار فروپاشی آن بودند تاکنون گزینه‌های مختلفی را برای مقابله با حرکت مردم به کار برده که هیچ‌کدام از آنها موفق نبوده است. آخرین راهکار این رژیم مجموعه‌ای از گزینه‌ها از جمله کناره‌گیری علی عبدالله صالح از قدرت، وعده انتخابات و روی کار آمدن دولتی از مجموع برخی احزاب به حساب می‌آید. مردم یمن در همین رابطه هم مخالفت خود را نشان داده‌اند. مردم یمن با کناره‌گیری علی عبدالله صالح موافق هستند ولی تأکید دارند که وی باید به خاطر کشتار مردم این کشور محاکمه شود. دولت منتخب احزاب هم که محمد سالم باسندوه نخست‌وزیر یمن مسئول آن است به خاطر مماشاتی که انجام می‌دهد مورد قبول مردم این کشور نیست.

  • گزارش‌هایی از افزایش تحرکات القاعده در جنوب یمن منتشر شده است. این مسئله چه تأثیری می‌تواند بر انقلاب مردم یمن داشته باشد؟

واقعیت این است که القاعده در یمن نقش مهمی ندارد. بزرگ‌نمایی آن بیشتر برای ایجاد فرصت‌هایی برای سرکوب مردم یمن صورت می‌گیرد. یک بخش دیگر ماجرا که غرب به‌عنوان یک راهبرد از آن استفاده می‌کند این است که کشورهای غربی علاقه‌ دارند جنوب یمن که در کنار تنگه باب‌المندب است از مجموعه معادلات داخل یمن جدا شود. آنها نگران هستند که درصورت روی کار آمدن یک دولت مردمی در یمن این دولت تنگه باب المندب را در اختیار داشته باشد.در چنین شرایطی این دولت امتیاز یک گلوگاه مهم بین‌المللی را در اختیار می‌گیرد و این مسئله به هیچ عنوان به نفع آنها نیست.آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از گذشته هم روی دو سوی باب المندب نظر داشته‌اند.

  • القاعده چه فرصتی برای کشورهای غربی که نام بردید می‌تواند ایجاد کند؟

القاعده، وهابیت و سلفی‌گری به سبک عربستان در یمن جایی ندارد؛ چون مردم یمن از این گروه‌ها ضربه‌های بسیار خورده‌اند و آنها را به‌عنوان یک برادر خائن می‌شناسند. به‌ویژه اینکه عربستان در مسئله یمن مداخله کرد. طرح توافقنامه شورای همکاری خلیج‌فارس یک مداخله غیرقانونی و غیرمتعارف در امور داخلی این کشور بود. هیچ کجا نمی‌توان تغییرات داخلی یک کشور را بدون موافقت مردم یک کشور به توافق‌های منطقه‌ای واگذار کرد؛ چون حاکمیت حق مردم است. تهدید القاعده تبلیغاتی برای ایجاد فرصت جهت بمباران هواپیماهای آمریکایی به حساب می‌آید. از یک سال پیش که انقلاب مردم یمن شروع شده ما بارها شاهد بمباران جنوب یمن بوده‌ایم که منطقه نزدیک تنگه باب المندب به حساب می‌آید.

 

کد خبر 157807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز