مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

فریبا حسنی: شما همیشه برای این سوال که اهل کجا هستید جواب مشخصی دارید، در حالی که اگر از شما سوال کنند خانه، برای شما کجاست؟ پاسخ شما متفاوت است.

شهر - خانه

 برای پاسخ به سوال عوامل بسیار زیادی را باید در نظر گرفت. اخیرا مقاله‌ای تحت عنوان «روانشناسی خانه»‌ در نشریه آتلانتیک به چاپ رسیده است که نکات قابل توجهی در مورد جایی که در آن زندگی می‌کنید در آن بررسی شده است، برخی از نکات را بیان می کنیم.

در پس اینکه ما کجا را خانه به حساب می‌آوریم و از نظر ما خانه کجاست و کجا نیست مفاهیم قابل توجهی نهفته است. روانشناس محیط‌زیست «سوزان کلایتون» از کالج ووستر معتقد است که خانه یک فرد بخشی از تعریف او از خودش است و این نکته دلیلی ایست برای اینکه چرا فرد به تزئین و تغییر محیط اطراف خود می‌پردازد با توجه به سلیقه اش.

محیط زندگی شما تاثیر زیادی از ادراک شما از مفهوم خانه می‌پذیرد و به عکس. او معتقد است که این مفهوم که فرد بخواهد به مکانی تعلق داشته باشد و این مکان خاص و منحصر به فرد باشد جزئی از طبیعت انسان است. به همین دلیلی خانه گسترشی از خود فرد به شمار می‌آید.

نکته جالب قابل توجه دیگر نگاه به تفاوت دیدگاه غرب و شرق در مفهوم خانه است، در نگاه شرقی افراد و مکان‌ها با هم مبادلات بسیاری دارند و در هم ادغام شده‌اند و هر دو بخشی از یک سیستم یکپارچه و تعاملی هستند، این درحالی است که در دیدگاه غرب، روانشناسی،‌آگاهی و ذهنیت فرد خیلی وابسته به محیطی که در آن زندگی می‌کند نیست.

در دیدگاه شرقی خانه تنها مکانی که در آن زندگی می‌کنید نیست بلکه خود شماست و به همین دلیل دقت بیش‌تری روی معماری و طراحی داخلی منازل مسکونی را از معمار می‌طلبد.

 

شهرک مسکونی

معماری آنلاین

کد خبر 157635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز