در حالی که با توسعه پایتخت، کابل‌های برق فشار قوی در حریم شهری قرار گرفته و در تعداد زیادی از بزرگراه‌های تهران از کردستان، همت و حکیم از بالای سر شهروندان عبور می‌کند کارشناسان معتقدند که عبور این خطوط و عدم رعایت حریم آنها می‌تواند موجب بروز بیماری‌های صعب‌العلاج و مشکلات مختلف برای شهروندان شود.

دکتر محسن پور‌رفیع‌عربانی، کارشناس برق فشار قوی در این خصوص با اشاره به اینکه قطعا عدم رعایت حریم خطوط برق فشار قوی و زندگی در داخل این حریم می‌تواند مشکلات متعدد از جمله سرطان‌ها و مشکلات دیگری را در این خصوص ایجاد کند به ایسنا گفت: به‌عنوان یک متخصص برق فشار قوی که سال‌ها در این خصوص کار کرده و تجربه دارم معتقدم باید خطوط برق فشار قوی در داخل شهرها و بافت مسکونی درصورت تأمین اعتبار مورد نیاز به زیرزمین منتقل شده و در خارج شهرها حریم این خطوط حفظ شود. وی با اشاره به اینکه انتقال کابل‌های فشار قوی به زیرزمین بسیار گران است افزود: در عین حال با توجه به اثرات مختلف این کابل‌ها روی سلامت انسان‌ها و بروز حوادث در اثر سقوط این کابل‌ها و احتمال برق‌گرفتگی در زمان صاعقه، بهتر است که این خطوط همانطوری که در بسیاری از کشورهای پیشرفته به زیرزمین منتقل شده‌اند در کشور ما نیز به زیرزمین بروند.

عربانی به حریم خطوط برق اشاره و تأکید کرد: برای خطوط برق 20‌کیلوولت 5متر، 63کیلو ولت 13متر، 132کیلوولت 15متر، 230کیلوولت 17متر و 400کیلوولت 20متر از فاز کناری آن در نظر گرفته شده است. وی علت تعیین این حریم را جلوگیری از تأثیر جریان‌های الکترومغناطیسی بر مردم و پیشگیری از احتمال رخداد حادثه بر اثر برخورد با این دکل‌ها و سقوط آنها روی زمین عنوان کرد و گفت: اگر فاصله‌های تعیین شده رعایت شوند قطعا اثرات الکترومغناطیسی به وجود نیامده و مشکلی برای شهروندان ایجاد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: شاید اگر تمام خدمات‌رسانی به شهروندان در محدوده وظایف شهرداری‌ها باشد انجام پروژه‌های گالری مشترک تأسیسات اقتصادی‌تر خواهد بود و دریافت مجوز از سایر نهادها آسان‌تر نیز خواهد شد. عربانی بر ضرورت احداث تونل تأسیسات شهری در پایتخت تأکید کرد و گفت: با ایجاد این تونل می‌توان تمام تأسیسات شهری را به زیرزمین منتقل کرد که این امر می‌تواند در حجم کنده‌کاری‌های معابر پایتخت بسیار مؤثر باشد.

وی به اقدامات انجام شده در شهرداری منطقه 22 تهران اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه شهرداری تهران منطقه22 را به‌عنوان یک منطقه نمونه و پایلوت در زمینه موضوعات مختلف خدمات شهری تعیین کرده است احداث تونل تأسیسات شهری در این منطقه نیز در دستور کار قرار گرفته و تمامی این تأسیسات به داخل این تونل‌ها منتقل خواهد شد.

کد خبر 157610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز