سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

با نزدیک شدن به انتخابات دوره نهم مجلس ، آشنایی نسبت به عملکرد نمایندگان مجلس و شاخص‌هایی که باید براساس آن کاندیداهای جدید را برگزید دارای اهمیت بسیار است؛ از این‌رو به سراغ محمد نبی رودکی نماینده مجلس هفتم رفتیم و در این رابطه با وی گفت‌وگو کردیم که در پی می‌آید:

محمد نبی رودکی
  • ارزیابی شما از نحوه عملکرد مجلس هفتم و هشتم چیست ؟

اگر چه مجلس هفتم و هشتم در حوزه شعارهای انقلاب و جمهوری اسلامی محکم ایستاد و به‌ویژه در مقابل زیاده خواهی‌های دشمنان نظام عقب نشینی نکرد، اما این دو مجلس در حوزه عملکردی که به زندگی روزمره و معیشت مردم مرتبط است چندان مطلوب عمل نکرده‌اند.

  • لطفا درخصوص حوزه عملکردی مجالس هفتم و هشتم کمی توضیح دهید؟

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند دهه چهارم انقلاب باید دهه پیشرفت و عدالت باشد بنابراین، این دو مجلس می‌توانستند با توجه به ظرفیت حضور اصولگرایان، در حوزه کارآمدی تاثیر بسزایی در تحقق چشم‌انداز داشته باشند که به‌نظر می‌رسد در این حوزه مجلس نتوانست عملکردی مطلوب از خود به جای بگذارد.

  • به نظر شما در حوزه نظارت، مجلس چگونه عمل کرد ؟

یکی از ضعف‌های مجلس هشتم نظارت ضعیف مجلس نسبت به قانون‌گریزی برخی از دولتمردان فعلی بود. از آنجا که مجلس 2 وظیفه قانونگذاری و نظارت را دارد به نظر من عملکرد مجلس هشتم نسبت به نظارت بر قوانین و اجرای آن توسط قوه مجریه ضعیف بود.

  • عملکرد نمایندگان 2 مجلس هفتم و هشتم را در حوزه قانونگذاری به چه صورت ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد نمایندگان این دو مجلس در حوزه قانونگذاری کمی پررنگ‌تر از حوزه نظارت بوده است، مجلس در حوزه قانونگذاری، قوانین خوبی را وضع کرد؛ مثلا در مجلس هفتم قانون واگذاری اصل 44 قانون اساسی و واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی و همچنین حمایت و پشتیبانی از ادامه برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز قوانین خوبی را وضع کرد که از جمله می‌توان به 2 قانون در مجلس هفتم اشاره کرد که امروز سبب شده ما بتوانیم به غنی‌سازی‌ اورانیوم دست یابیم.ولی با وجود این، ضعف‌هایی نیز وجود داشته؛ مخصوصا در مجلس هشتم که برخی نواقص در این حوزه مدت‌ها وقت مجلس را به‌خود مشغول داشته است که به‌عنوان مثال تصویب قانونی ناقص در رابطه با ادغام وزارتخانه‌ها را می‌توان نام برد که منجر به درگیری چند ماه مجلس و دولت شد.

  • در آستانه انتخابات مجلس نهم فکر می‌کنید براساس چه شاخص‌هایی باید منتخبان ملت به مجلس راه یابند ؟

همانگونه که رهبر معظم انقلاب تاکید فرموده‌اند امروز مهم‌ترین نیاز کشور وحدت بین جناح‌ها و گروه‌های مختلف کشور است که با توجه به اینکه انتخابات مجلس نهم در اسفند ماه برگزار می‌شود مردم عزیزمان باید ضمن حضور پرشکوه و دشمن‌شکن در انتخابات نسبت به انتخاب کاندیداهای مومن، انقلابی و کارآمد و افرادی که مبانی نظام و انقلاب را قبول دارند اقدام کنند. با مدیریت رهبری ، کشور اکنون نیازمند عزم جدی متخصصان‌ متعهدی است که با انگیزه و همت عالی خود به‌عنوان منتخبان ملت در مجلس حضور پیدا کنند و مشکلات فعلی جامعه را به‌ویژه در حوزه‌های مختلف به‌خصوص حوزه اقتصادی از جمله تورم و ایجاد اشتغال حل کنند.

کد خبر 157592
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز