همشهری آنلاین: محققان در دانشگاه مونیخ آلمان موفق به ابداع حساس‌ترین ابزار شنیداری در جهان شدند، ابزاری با ابعاد 60 نانومتر که می‌تواند به صدای سلول‌ها و باکتری‌ها گوش فرا دهد

حساس‌ترین ابزار شنیداری جهان

میکروفون‌ها را فراموش کنید زیرا اکنون دوران نانوفون‌ها فرا رسیده است! کره‌ای طلایی با ابعادی 60 نانومتری که عنوان حساس‌ترین ابزار شنیداری که تا کنون در جهان ابداع شده را به خود اختصاص داده است، این نانوفون می‌تواند مسیر ثبت صدای باکتری‌ها و دیگر ارگانیزم‌های تک سلولی را هموار سازد.

محققان دانشگاه مونیخ این ابزار را به واسطه معلق ساختن نانوذرات طلا در یک قطره آب ابداع کرده‌اند. محققان یکی از نانوذرات را در یک پرتو لیزری به دام انداخته و سپس پالس‌های لیزری قوی را از منبعی دیگر و با فاصله چند میکرومتری به آن تاباندند. این پالس‌هاف نانوذره را داغ کرده و آب اطراف آن را پراکنده ساخته و در نهایت موفق به ایجاد امواج فشار یا صوت شده است.

سپس این تک نانوذره به دام افتاده درون پرتو لیزری آغاز به نوسان می‌کند، درست مانند اینکه در حال واکنش نشان دادن به امواج صوتی است. محققان به منظور اطمینان از اینکه ذره تحت تاثیر امواج صوتی نوسان می‌کند فرکانس امواج ایجاد شده را تغییر داده و مشاهده کردند حرکات ذره متناسب با تغییرات فرکانس و جهت حرکت آن همراستا با جهت امواج صوتی است.

به گزارش مهر، این ذره کوچک می‌تواند صداهایی به کوچکی منفی 60 دسیبل را احساس کند، صدایی یک میلیونیوم طیف صدای قابل ردیابی توسط گوش انسان، از این رو این نانوذره طلایی حساس‌ترین ابزاری است که تا کنون برای ردیابی امواج صوتی ابداع شده است. این تکنیک روزی می‌تواند امکان شنیدن صدای کوچک‌ترین ساختارهای زنده طبیعت از قبیل سلول‌ها و ویروس‌ها را فراهم آورد تا به این شکل اطلاعات بیشتری درباره ویژگی‌های مکانیکی سلول‌ها و چگونگی تغییر آنها تحت تاثیر بیماری‌ها به دست آید.

کد خبر 157458
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز