دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: یکی از کارشناسان عرصه سلامت محیط اعلام کرد که تصور می‌کنم ما در حل معضل آلودگی شهرهای بزرگ که به نوعی منجر به افزایش موارد ابتلا به سرطان و کاهش سن ابتلا به این بیماری در کشور شده است از نظر اجرایی مشکل داریم.

آلودگی هوا

این نخستین‌بار نیست که کارشناسان در باره افزایش سرطان در ایران هشدار می‌دهند. به گفته یکی از روسای مراکز تحقیقاتی در کشور، در سال‌های اخیر، سرطان‌های مغز استخوان در اطفال و سرطان‌های ریه در بزرگسالان افزایش شدیدی داشته که یکی از علل آن آلودگی هواست و به‌دلیل آلودگی هوای شهرها که ناشی از سوخت‌های فسیلی است، سرطان‌های مغز استخوان و ریه در افراد افزایش یافته است.

پیش‌تر انوشیروان محسنی بندپی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس طی اظهاراتی عنوان کرده بود که سن سرطان در ایران به‌دلیل افزایش آلودگی در شهرها افزایش یافته است و دلیل آن بی‌توجهی به معضل آلودگی هوا است. محسنی‌بندپی گفته بود: براساس آزمایش‌های صورت گرفته میزان معلق ماده آزبست در هوای تهران حدود ۵۰ برابر کشورهای اروپایی و آمریکایی است.به گفته وی به‌علت بی‌توجهی دولت در موضوع مهار آلودگی هوای تهران هم‌اکنون سن ابتلا به بیماری سرطان پایین آمده، از این‌رو باید در آینده نزدیک شاهد بحران بیماری سرطان در کشور به‌ویژه تهران باشیم.در این زمینه با دکتر علی اصغر فرشاد عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس طی اظهاراتی اعلام کرده بود که به‌دلیل بی‌توجهی به گسترش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ سن سرطان در ایران کاهش یافته است، آیا شما هم همین نظر را دارید و معتقدید افزایش آلودگی هوا باعث کاهش سن سرطان در ایران شده است؟

آلودگی هوا یکی از عوامل تشدید‌کننده بیماری سرطان و همچنین یکی از دلایل کاهش سن سرطان در ایران است. در کنار این عامل، پایین آمدن سن استعمال سیگار را نیز می‌توان از دیگر دلایل این امر برشمرد. به‌طور کلی مواد شیمیایی یکی از عوامل اصلی ابتلای افراد به سرطان است. این مواد شیمیایی در هوا، سیگار و افزودنی‌های غیرمجاز به مواد غذایی که متأسفانه کنترل نمی‌شود و بعضی از واحدهای تولید‌کننده مواد غذایی از مواد شیمیایی غیرمجاز استفاده می‌کنند و نیزسمپاشی‌هایی که برای از بین بردن آفت در محصولات کشاورزی انجام می‌گیرد از عوامل بروز سرطان در افراد است زیرا سموم مورد استفاده در روند آفت‌کشی حاوی مواد شیمیایی هستند. بعضا به هنگام فروش محصولات کشاورزی این موادشیمیایی همچنان روی محصولات وجود دارد و ممکن است درصورت عدم‌شست‌وشوی صحیح این محصولات، مواد شیمیایی وارد بدن افراد شود. مجموعه این عوامل سرطان‌ها را تشدید کرده و باعث بروز بیشتر انواع سرطان‌ها در افراد می‌شود.

  • آیا تولید لنت‌های حاوی آزبست نیز در آلودگی هوا و کاهش سن ابتلا به سرطان مؤثر است؟

آلودگی هوا ناشی از انباشت مواد شیمیایی در هواست. یکی از عوامل آلودگی هوا احتراق ناقص سوخت خودروهاست. آزبست عمدتا باعث ایجاد بیماری آزبستوزیس که یک بیماری ریوی است، می‌شود. آزبست نیز جزو مواد سرطان‌زای خطرناک است.

  • آیا یکی از دلایل تشدید سرطان و پایین آمدن سن ابتلا به این بیماری می‌تواند استفاده از سوخت با کیفیت پایین در خودروها طی سال‌های اخیر باشد؟

بله، اما تنها این عامل را نمی‌توان عامل اصلی در ابتلای افراد به بیماری سرطان دانست. حتی ما با مصرف بنزین‌های با کیفیت بالا باز هم آلودگی هوا خواهیم داشت.همچنین بالا بودن تعداد خودروها و ویژگی‌های خود شهر تهران باعث پایدار ماندن آلودگی‌ها در شهر می‌شود.

  • شما بیشتر دولت یا مجلس را در کوتاهی و بی‌توجهی به حل معضل آلودگی در شهرهای بزرگ مقصر می‌دانید؟

من در قانونگذاری فرد چندان مطلعی نیستم اما تصور می‌کنم که در اجرا ما مشکل داریم.

  • عوامل تشدید آلودگی در شهر‌هایی مثل تهران را چه می‌دانید؟

بنزین با کیفیت پایین، فرسوده بودن خودروهاو سیستم مهندسی ناقص موتور خودروها باعث تشدید آلودگی هوا در شهرها می‌شود و به تبع آن موارد ابتلا به سرطان در سطح شهرها
افزایش خواهد یافت.

کد خبر 157407
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز