گروه اقتصادی: در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، آزاد‌سازی قیمت کالاها و خدمات مطرح نیست و اصلا آزاد‌سازی قیمت‌ها معنا ندارد.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در حالی از مطرح نبودن آزاد‌سازی قیمت‌ها سخن گفت و تنظیم دستوری بازار را رد کرد که پیش از این وزیر صنعت، معدن و تجارت آزاد‌سازی قیمت‌ها و خروج دولت از قیمت‌گذاری بسیاری از اقلام مصرفی را رویکرد این وزارتخانه در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها قلمداد کرده بود و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز از بررسی آزاد‌سازی قیمت شیر و لبنیات در نشست آتی کار‌گروه تنظیم بازار خبر داده بود.

محمد علی ضیغمی با بیان اینکه در اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز کنترل و مدیریت بازار اصل است از نبود نگرانی برای تامین کالاهای مورد نیاز اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: فرایند بررسی قیمت کالاها در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها همانند مرحله نخست خواهد بود و آزاد‌سازی قیمت‌ها مطرح نیست چرا که ما محدودیت قیمت یا قیمت در بندی نداریم تا آن را آزاد کنیم.
وی در حالی از عدم‌دخالت دولت در قیمت‌گذاری کالاها و خدمات خبر داد که هنوز هم نرخ برخی کالاها مانند شیر و لبنیات، نان و... توسط دولت تعیین می‌شود.

با وجود این ضیغمی قیمت‌گذاری کالاها و خدمات را تابع شرایط و ضوابط مشخص دانست و گفت: بر این اساس محصولاتی که مشمول قیمت‌گذاری در کمیسیون‌های نظارت صنفی می‌شوند تا پایان دی ماه فرصت دارند تا تغییرات قیمتی را ارائه کنند تا بررسی شود؛ چرا که در 2 ماه پایانی سال کالاها و خدمات صنفی در کمیسیون‌های واحدهای نظارت مشمول قیمت‌گذاری نخواهند شد و ما شاهد ثبات بیشتری در بازار خواهیم بود.همچنین به‌رغم بالا ماندن نرخ لبنیات و مؤثر نبودن برخوردهای نظارتی، معاون وزیر بازرگانی پاسخگویی در مورد علت ناکارآمدی این سیاست‌ها و زیان مصرف‌‌کنندگان را متوجه سایر دستگاه‌ها دانست و گفت: نظارت بر قیمت لبنیات بر عهده سازمان حمایت بوده و قیمت لبنیات را کارگروه کنترل بازار تعیین می‌کند.

سکوت تعزیرات در برابر افزایش قیمت لبنیات

افزایش خودسرانه قیمت شیر و لبنیات با سکوت دستگاه‌های نظارتی همچنان اعمال می‌شود.بالا رفتن نرخ شیر خام موجب شده تا تولید‌کنندگان لبنیات با استناد به این امر نسبت به افزایش قیمت فراورده‌های لبنی اقدام کرده و حتی برخوردهای نظارتی نیز قادر به ملزم‌کردن تولید‌کنندگان به بازگشت قیمت‌ها نبوده است. سیروس روستا ، رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری دامداران کشور با اشاره به سکوت تعزیرات با گذشت چند هفته از افزایش خودسرانه قیمت لبنیات، گفت: ضروری است کمیته نظارت بر خرید شیر از دامداران تشکیل شود تا حق دامداران بیشتر از این ضایع نشود.

کد خبر 157292
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز