مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان فضایی اروپا، روز نهم فوریه (20 بهمن) را برای اولین پرتاب موشک وگای جدید خود تعیین کرده بود

وگا

این موشک 30 متری برای انتقال محموله‌های تا 1.5 تن به یک مدار قطبی ساخته شده و قرار است اولین پرواز خود را از فرودگاه فضایی کورو در گویان فرانسه انجام دهد.

این پروژه توسط یک شرکت ایتالیایی هدایت شده که سال‌ها از برنامه اصلی خود عقب‌تر است؛ اما ژان ژاک دوردین، مدیرعامل سازمان فضایی اروپا (اسا) از عدم تمایل خود برای اعمال فشار بر سرعت برنامه سخن گفته است.

به گزارش ایسنا، این سازمان کاملا جنبه احتیاطی را رعایت می‌کند؛ چرا که طبق آمارها طی 20 سال گذشته حدود دو سوم موشک‌ها پرواز ناموفقی داشته‌اند. به همین دلیل ماهواره‌هایی که تنها با پروازهای با صلاحیت به فضا پرتاب می‌شوند، بدون پرداخت هزینه از این سرویس‌های فضایی استفاده می‌کنند.

وگا یک موشک چهار مرحله‌ای بوده و سه بخش اول آن از سوخت جامد استفاده می‌کند. مرحله چهارم این موشک از پیشران‌های مایع بهر برده و قادر به چندین توقف و شروع مجدد برای انتقال یک فضاپیما به مدار صحیح است.

اسا در نظر دارد که این موشک سالیانه دو بار به انجام ماموریت پرداخته و ماهواره‌های کوچک دولتی و علمی را به فضا منتقل کند.

با به تعویق افتادن پرتاب وگا، زمان بسیار کوتاهی برای حل مشکل احتمالی اختصاص داده می‌شود.

‌موشک آریان پنج، همتای بزرگ‌تر وگا در کورو قرار است سومین فضاپیمای باری ATV را در نهم مارس (19 اسفند) به ایستگاه فضایی بین‌المللی انتقال داده که در صورت همزمانی آن با ماموریت وگا، بر آن تقدم خواهد داشت.

سال پیش‌رو سال پر پروازی برای اسا محسوب شده که در آن قرار است دو ماهواره هواشناسی اصلی Meteosat 10 و Metop-B و همچنین سه پرتاب فضاپیمای Swarm برای اندازه‌گیری دقیق مغناطیس زمین به فضا ارسال شوند.

کد خبر 156945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز