مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین – محمد رسولی: آیا تاکنون فکر کرده‌اید اگر کودکتان در راه بازگشت از مدرسه یا وقتی برای خرید با او بیرون رفته‌اید گم شد، برای یافتن او چه می‌کنید؟

gps shoe

کفش GPS آخرین ساخته بشر برای پیگیری و یافتن یک شخص با استفاده از سیستم GPS (سیستم جهانی موقعیت‌یابی) است که به راحتی می‌تواند با اتصال یک چیپ کوچک به کفش، مکان و موقعیت فرد مورد نظر را ردیابی کرد.

ایساک دانیل، مهندسی طراح این کفش، ابراز امیدواری کرد که در آینده نه‌ چندان دور بسیاری از مردم اقدام به خرید این نوع کفش‌ها کرده و با فشردن یک کلید، سیستم GPS آن را فعال می‌کنند. در حال حاضر کفش مخصوص بزرگسالان آماده و به قیمت 325 تا 350 دلار به فروش می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود تا تابستان امسال کفش‌های مخصوص کودکان نیز آماده گردد که به طور حتم فروش بیشتری خواهد داشت. پیش از این نیز ابزارهای GPS نظیر تلفن همراه، دستبند و ساعت برای ردیابی و تعیین وضعیت انسان‌ها استفاده می‌شد ولی کفش می‌تواند مطمئن‌ترین آنها باشد زیرا گم شدن و فراموش کردن آن تقریباً غیر ممکن است.

کفش فوق پس از فشردن کلید روی آن شروع به کار می‌کند و سیگنالی به سرویس مانیتورینگ می‌فرستد که موجب مشخص شدن موقعیت فرد می‌شود و پس از آن تا زدن کلید کنسل، کفش با سیستم مانیتورینگ در تماس دائم خواهد بود. سیستم مانیتورینگ ماهانه 19.95 دلار هزینه خواهد داشت.

در موارد اضطراری که کودک نمی‌تواند این کلید را بزند یا گم شده است، والدین می‌توانند با درخواست از سیستم مانیتورینگ، به صورت کنترل از راه‌دور، سیستم روی کفش را فعال کرده و آنرا ردیابی کنند. فقط کفش کودک این حالت را دارد و والدین با قرار دادن رمز بر روی کفش کودک می‌توانند از راه دور آن را فعال کنند.

به این ترتیب هرگاه کلید GPS فشرده شود سیستم شروع به ارسال سیگنال به مانیتورینگ کرده و تا تمام شدن شارژ باتری یا فشرده شدن کلید کنسل به کار خود ادامه می‌دهد.

تاکنون اکثر ابزارهای GPS دارای اختلالاتی در ارائه نتایج بوده و معمولاً دارای خطا بوده‌اند که معمولاً به دلیل پوشش ماهواره‌ای آن است ولی ایساک دانیل اعتقاد دارد که دو سال تحقیقات این شرکت و صرف میلیون‌ها دلار هزینه، باعث ارائه نتایج عالی گردیده است. بدیهی است ماهواره‌هایی که این شرکت نصب می‌کند و تعدد آنها تأثیر بسیاری بر کیفیت و دقت کار دارد و ظاهراً این سیستم با چهار ماهواره شروع به کار کرده است.

شرکت ژارمین اینترنشنال، از پیشروان صنعت GPS در جهان، قصد دارد به توسعه این صنعت در ارتش نیز کمک کند و قرار است به زودی این سیستم بر روی پوتین‌های ارتشی نصب گردد. کشورهای اکوادور و کلمبیا نیز خواستار راه‌اندازی این سرویس در کشورشان شده‌اند.

کفش‌های GPS  در 6 مدل و طرح مختلف وارد بازار شده‌اند که دو کلید بسیار کوچک نزدیک بند آن وجود دارد. یکی از این دو کلید، که به راحتی قابل دیدن نیستند، برای فعال کردن سرویس و دومی برای خاموش کردن آن است.

تاکنون 1000 کفش GPS به فروش رفته است و 750 سفارش برای خرید نیز وجود دارد و احتمالاً با آماده شدن کفش مخصوص کودکان، فروش آن بسیار بالاتر خواهد رفت. برای کودکان همچنین قرار است این سیستم به شکلی طراحی شود که بتوان آنرا از روی یک کفش باز و روی کفش دیگری نصب کرد تا از بابت بزرگ شدن پای کودکان نیز مشکلی وجود نداشته باشد.

تنها مشکلی که امکان دارد مانع از کار این سیستم شود، عدم تمایل کودکان به استفاده از آن پس از مشخص شدن کارکرد و دلیل استفاده از آن است زیرا آنها به طور حتم از اینکه ردیابی شوند خوشحال نخواهند شد.

www.isaacdaniel.com
Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 15688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز