تابستان امسال کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی طرحی را تقدیم مجلس کرد که قرار بود ساز و کار فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد یا همان ان.‌جی.‌‌اوها شفاف‌تر و قوی‌تر شود اما هنوز 26ماده از آن تصویب نشده بود که نمایندگان امضاهایی جمع کردند و خواستار مسکوت‌ماندن این طرح شدند.

زهره الهیان نماینده مجلس که مؤسس فراکسیون «سازمان‌های مردم نهاد» از ابتدای مجلس هشتم بوده است یکی از مخالفان مفاد آن طرح بوده که با او گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در پی‌می‌آید.

  • مجلس و کمیسیون اجتماعی تلاش داشت تا با طرحی برای سازمان‌های مردم‌نهاد و تعریف ساز و کار و حوزه فعالیت‌های این تشکل‌ها، مشارکت‌های مردمی را ساماندهی کند اما این طرح با حرف و حدیث‌هایی که پیرامون خود یافت مسکوت ماند. مشکل کجا بود؟

بحث مفصلی صورت گرفت. ان.‌جی.‌او‌ها به‌عنوان نماد مشارکت تخصصی مردم هستند و از این‌رو در بحث‌های مطرح شده در مجلس حساسیت بسیار بالا بود. افراد دولتی، غیردولتی‌ها و خود نمایندگان نگاه‌های متفاوت و دیدگاه‌های متفاوتی داشتند اما مجموعا خروجی کمیسیون اجتماعی مورد اقبال نبود. برخی دوستان ما در دولت نگاه حمایتی لازم برای این نوع فعالیت را نداشتند. مجلسی‌ها هم نگاه متفاوتی داشتند. در نهایت این طرح و ٢٦ ماده‌ای که از آن به تصویب رسید مطلوب بنده و همکارانم در فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد هم نبود. نتیجه این شد که با وجود ارائه پیشنهادها به کمیسیون، مخالفت‌های بسیاری را به‌دنبال داشت. در نتیجه در صحن، این مخالفت‌ها منجر به جمع‌آوری امضا برای مسکوت نگاه داشتن این طرح شد.

  • مگر در طرح پیشنهادی کمیسیون اجتماعی چه نکاتی مغفول مانده بود که این طرح را مناسب تبدیل شدن به قانون ندانستید؟

ببینید تشکل‌های غیردولتی نماد مشارکت تخصصی مردم هستند و باید تقویت شوند. از سوی دیگر وقتی سخن از کوچک‌سازی‌ دولت به میان آمده باید زمینه برای واگذاری امور را فراهم کرد. این نکته خیلی در طرح مورد بحث کمرنگ بود و در عوض جنبه‌های نظارتی آن بر این نوع مشارکت‌ها پررنگ. بنابراین ما هم موافق این بودیم که طرح مسکوت بماند تا مجددا مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و با نظر خود نهادهای مردم‌نهاد یا همان ان.‌جی.‌اوها و با محوریت حمایت تدوین و به صحن بیاید.

  • مجلس چرا به این موضوع علاقه‌مند شده و شما توانستید فراکسیونی به همین نام تاسیس کنید؟

اتفاقا مجلس معتقد است که خانه ملت که محل گرد هم‌آمدن نماینده‌های مردم است باید بتواند پایگاهی برای نهادهای مردمی نیز باشد. ارتباط مؤثری هم ایجاد شود تا آن حد که با ارتباط حلقه تخصصی ان.‌جی.‌اوها با مجلس شاهد ارتقای کیفیت قوانین باشیم. در‌واقع ان.‌جی.‌اوها پل ارتباطی مردم و مجلس و متخصصین و مجلس باشند.

  • یک فرض مطرح است و آن اینکه شاهد رکود فعالیت‌های ان.‌جی.‌اوها هستیم، یا دست‌کم این قبیل فعالیت‌ها کمتر در صدر اخبار قرار گرفته است. آیا این فرض را قبول دارید؟

هرچند با توجه به ظرفیت‌های موجود فعالیت ان‌.جی.‌او‌ها ایده آل نیست اما ما رشد پیشرونده‌ای در فعالیت این تشکل‌ها شاهدیم. البته شاید بتوان گفت می‌شد این حرکت سرعت بیشتری می‌داشت.

  • چه چشم‌اندازی برای تصویب این قانون می‌توانید ترسیم کنید؟

ما از مرکز پژوهش‌های مجلس خواستیم تا به بازبینی این طرح و قوانین موجود بپردازد و امیدوارم طرحی برای تصویب به مجلس ارائه شود که از ابتدا با دیدگاه تشکل‌های مردمی پیش آمده باشد. اگر عمری باقی بود و بنده هم درخدمت مردم در دوره نهم بودم حتما در قالب فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد سعی می‌کنیم قانونی تدوین شود که دست مشارکت‌های مردمی و جلب این مشارکت‌ها را بازبگذارد.

کد خبر 156360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز