دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

المیرا صدیقی: شاید تا همین چند روز قبل، بزرگ‌ترین دغدغه گردانندگان ناسا، این بود که چطور می‌توانند تا سال 2024 روی یکی از قطب‌های کره ماه اردوگاه بین‌المللی برپا کنند.

اما حالا، با وجود رسوایی بزرگی که یکی از فضانوردان با تجربه ناسا، لیزا نواک، به بار آورده است، به نظر می‌رسد اولین برنامه در دستور کار این سازمان، باید بررسی روی وضعیت روحی و روانی مهندسانی باشد که در این مرکز، مشغول ماموریت‌های بسیار مهم هستند.

لیزا  نواک، فضانورد مشهور فضاپیمای شاتل است که دهم تیر ماه سال جاری، به همراه چند تن از فضانوردان خبره دیگر، توانست از ماموریت‌های ویژه سربلند بیرون آید.

این زن فضانورد متولد واشنگتن دی‌سی که مطلقه و صاحب سه فرزند است، حالا متهم است که بعد از ربودن رقیب عشقی خود قصد داشته او را به قتل برساند.

چند ماه قبل لیزا نواک 44ساله  با مجله «لیدی جورنال» مصاحبه کرد و از موفقیت‌های خود در زندگی خانوادگی و فعالیت‌های فضانوردی‌اش گفت.

آن زمان هرگز کسی حدس نمی‌زد که او چند ماه بعد در حالی‌که بعد از 19سال از شوهرش جدا شده بود، درگیر یک ماجرای جنایی رسوا کننده شود.

این مهندس باتجربه ناسا، در حالی که ده‌ها خبرنگار در اطراف دادگاه اورلاندوی فلوریدا تجمع کرده بودند، به دادگاه رفت تا اتهام ربودن زنی به نام  کولین شیپمن و تلاش برای قتل وی به او تفهیم شود.

ظاهرا هر دو آنها با یک فضانورد مشهور به نام ویلیام اوافلین در ارتباط بوده‌اند که نواک زمانی که متوجه موضوع شده است تصمیم گرفته رقیب عشقی خود را از میان بردارد.

او سال گذشته که برای ماموریت خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده می‌شد، درگیر روابط عاطفی با بیل اوفلین که او را برای این پرواز آموزش می‌داد، شد.

البته او اتهام خود را انکار کرده، اما  قاضی دادگاه وی را با قرار وثیقه آزاد کرده و از وی خواسته تا از محدوده تعیین شده خارج نشود.

سربلند از مأموریت ویژه

روز شنبه دهم تیرماه جاری، فضاپیمای رفت‌وبرگشت دیسکاوری از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شد.

مقصد این ماموریت با هفت سرنشین، ایستگاه فضایی بین‌المللی بود تا برای نخستین بار پس از فاجعه انفجار کلمبیا، سرنشینان ایستگاه فضایی را به سه نفر افزایش دهد.

این صعود شاتل که STS-121 خوانده می‌شد، به فرماندهی استیون لیندسی انجام شد و کمک‌خلبان مارک کلی همراه با مایکل فوسیوم، لیزا نواک، استفانی ویلسون و پیرس سلرس، وی را همراهی کردند.

در طول این ماموریت، فضانوردان با دقت شاتل را بررسی کردند تا آسیب‌های احتمالی را بیابند. آنها همچنین دستورالعمل‌ها و ابزارهای جدیدی را آزمایش کردند تا ایمنی پرواز را افزایش دهند. ماموریت آنها نصب تجهیزاتی مهم در ایستگاه فضایی بود.

برای فضانوردان، دو راهپیمایی فضایی در نظر گرفته شده بود که در اولین راهپیمایی وسیله‌ای برای جلوگیری قطع کابل قرقره نقاله بازوی روباتیک نصب شد و همچنین بازو مورد بررسی قرار گرفت تا در صورت نیاز به تعمیر شاتل بتوان از آن استفاده کرد. در راهپیمایی دوم کابل قرقره تعویض شد.

این راهپیمایی مهم‌ترین راهپیمایی بود. لیزا نواک کارشناس ارشد مهندسی هوانوردی در این سفر به عنوان متخصص و یکی از کسانی بود که  لئوناردو را با استفاده از بازوی روباتیک به دیسکاوری منتقل کرد تا همه چیز برای بازگشت آماده  باشد.

او و استیفون ویلسون خانم‌هایی که در این سفر حضور داشتند در این ماموریت اولین تجربه فضایی خود را داشتند. آنها عضو انجمن فضانوردان بودند و چون تجربیات کافی و آمادگی داشتند توانستند در ماموریت شرکت کنند.

نواک پس از این سفر موفقیت‌آمیز اکنون پس از ماه‌ها نام خود را بار دیگر بر زبان‌ها انداخته است؛اما این بار نه به خاطر افتخاراتش بلکه به اتهام اقدام به قتل.

حمایت ناسا از کارمندان

در حالی که رسوایی عمل عجیب این زن فضانورد که با پیدا شدن وسایل خطرناک در اتومبیلش امکان وقوع قتل توسط وی تائید شده است، خانم شانا دیئل از مدیران ارشد ناسا گفته که این سازمان علاوه بر بررسی بیشتر وضعیت کارکنانش از آنها حمایت می‌کند و خواستار بررسی همه جانبه ماجراست.

وی که از پیش آمدن چنین موضوعی در پیشرفته‌ترین مرکز مهندسی فضا در دنیا اظهار تاسف می‌کرد، عنوان کرده که وقوع این اتفاق می‌تواند بر اثر فشار کاری بسیار بالای این زن فضانورد بوده باشد.

وی با تاکید بر آنکه این موضوع حتما قابل بررسی است بار دیگر وجود مهندسان خبره در این سازمان را قابل افتخار خواند و به رکورد بیشترین راهپیمایی فضایی توسط سونیتا ویلیامز- فضانورد زنی که در ایستگاه بین‌المللی فضایی به سر می‌برد- اشاره کرد.

با این‌حال و علی‌رغم اینکه سخنگوی آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) در واکنش‌های اولیه به این خبر، تاکید کرد که تمام فضانوردان ناسا، بسیار جدی مورد آزمایش روانشناسی و جسمی ‌برای تایید صحت و سلامتشان قرار می‌گیرند، ولی ناسا زندگی شخصی و خصوصی پرسنل آژانس را پیگیری نمی‌کند، مقامات ناسا به تازگی اعلام کرده‌اند در  روند معاینات روانشناختی کارکنان خود بازنگری خواهند کرد.

شانا دیئل از مدیران ارشد ناسا چند روز قبل، اعلام کرد این سازمان قصد دارد از کارایی معاینات روان‌شناختی و خدمات مشاوره خود به فضانوردان مطمئن شود.

بعضی از روانشناسان با اشاره به فشار زیاد شغلی فضانوردان، این حادثه را ناشی از اختلال روانی مرتبط با نوع فعالیت کاری نواک عنوان کرده‌اند.

کد خبر 15630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز