گروه اقتصادی: در روزهایی که دلالان و سوداگران بازار ارز را قرق اختصاصی خود کرده‌اند و صرافان حاضر به عرضه ارز با قیمت دستوری ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی نیستند، رئیس‌کل بانک مرکزی، برنامه این بانک را ثبات و تعادل‌بخشی نرخ‌ها در بازار ارز عنوان و ادعا کرد:

دلار بازهم ارزان خواهد شد. محمود بهمنی در حالی از ارزان شدن دلار خبر می‌دهد که در روز پنجشنبه صرافان از عرضه دلار 1400 تومانی خودداری کردند و واسطه‌ها و دلالان خیابانی ارز، قیمت هر دلار آمریکا را حداقل 1600 تومان اعلام می‌کردند. همزمان با ابلاغ بخشنامه تازه بانک‌مرکزی مبنی بر کاهش سهمیه ارز مسافرتی به 1000 دلار برخی شایعه‌ها مبنی بر تصمیم بانک‌مرکزی برای حذف کامل سهمیه ارز مسافرتی باعث شد تا بهمنی این خبر را تکذیب کند.

اصلی‌ترین سؤال این است که واکنش بازار به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی در هفته جاری چه خواهد بود؟به گزارش مهر، محمود بهمنی با اعلام اینکه بانک مرکزی برای تعادل بخشی و ثبات بازار ارز یکسری برنامه‌هایی دارد که آنها را به اجرا درخواهد آورد، گفت: البته به صلاح نیست که این برنامه‌ها را در رسانه‌ها اعلام کنیم. او با اعلام اینکه برنامه اصلی بانک مرکزی تعدیل و ثبات بازار ارز و قیمت‌هاست، افزود: نرخ‌ها به‌طور حتم بیش از آنچه در حال حاضر کاهش یافته است، با کاهش مواجه خواهد شد. خبرگزاری فارس هم گزارش داد: صرافی‌های خیابان فردوسی پنجشنبه فقط روی تابلوهای خود نرخ دلار را 1400 تومان درج کرده‌ بودند ولی هنگام معامله یا از فروش امتناع کرده و یا دلار 1600 تومانی را به مردم می‌فروختند.

بر اساس این گزارش، افت‌وخیز قیمت دلار در روزهای گذشته موجب شده تا تب و تاب خرید ارز به‌ویژه دلار در بین گروه‌های مختلف مردم بالا برود و این افراد را روانه خیابان فردوسی برای خرید دلار کند. روز چهارشنبه کانون صرافان با صدور اطلاعیه‌ای صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی را ملزم کرد تا دلار را با نرخ 1390 تومان از مردم بخرند و با نرخ 1400 تومان به آنها بفروشند. اما این اطلاعیه فقط موجب شده تا نرخ دلار در تابلوی این صرافی‌ها تغییر کند و بعضاً‌ هم اصلا نرخی در این تابلوها ثبت نشود.

کد خبر 156273
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز