گروه بین‌الملل: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دنبال مشکلات اقتصادی این کشور و برنامه کاهش شدید بودجه پنتاگون در ۱۰ سال آینده، طرح کوچک کردن ارتش این کشور را اعلام کرد.

نیرو دریایی

اوباما در حضور کم‌سابقه خود در وزارت دفاع آمریکا از استراتژی جدید دولت این کشور برای کنار آمدن با کاهش بودجه نظامی خبر داد که براساس آن انتظار می‌رود هزاران نظامی این کشور از کار برکنار شوند. بودجه وزارت دفاع آمریکا طی ۱۰سال آینده ۴۵۰میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این در آغاز سال ۲۰۱۳ بودجه این وزارتخانه به احتمال زیاد یک کاهش ۵۰۰ میلیارد دلاری دیگر هم خواهد داشت؛ چون یک کمیته کنگره آمریکا نتوانسته است برای کاهش بودجه در سایر حوزه‌های دولت موفق شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های دولت آمریکا برای کنار آمدن با این کاهش شدید بودجه در تلاش برای کم کردن ۱۰ تا ۱۵درصدی نیروهای ارتش و تفنگداران دریایی این کشور هستند که به معنای کنار گذاشتن ده‌ها هزار نظامی این کشور به حساب می‌آید.لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا با تایید این کاهش نیروهای نظامی اعلام کرد که ارتش آمریکا کوچک‌تر خواهد شد اما تعداد دقیق نیروهای نظامی بر کنار شده تا معلوم شدن بودجه ۲۰۱۳ مشخص نخواهد شد. به گزارش رویترز، ارتش آمریکا در حال حاضر ۵۶۵ هزار سرباز و ۲۰۱ هزار تفنگدار دریایی در اختیار دارد. برنامه کوچک کردن ارتش دولت اوباما به معنای برکنار شدن ۷۶ هزار تا ۱۱۴ هزار نفر از این نیروهای جنگی خواهد بود.

کنار گذاشته شدن استراتژی توانایی ارتش آمریکا برای درگیر شدن همزمان در دو جنگ که برای چند دهه اساس سیاست پنتاگون بود بدون شک باعث انتقادهای شدیدی از اوباما خواهد شد که در سال آخر ریاست‌جمهوری خود به سر می‌برد و باید برای به دست آوردن دوره دوم باقی ماندن در کاخ سفید به‌زودی با جمهوریخواهان وارد نبرد شود. این در حالی است که میت رامنی که بسیاری او را بخت اول برای انتخاب به‌عنوان رقیب اوباما از سوی جمهوریخواهان می‌دانند از طرفداران افزایش نیروهای نظامی این کشور به حساب می‌آید. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید شاید به همین خاطر طرح کاهش نیروهای نظامی کشورش را به جراحی تشبیه کرده است. اوباما با اطلاع از حملات فراوانی که باید از سوی جمهوریخواهان در این رابطه متحمل شود در سخنرانی خود روی این نکته تاکید کرد که بودجه وزارت دفاع، هرچند با سرعتی کمتر از گذشته، همچنان در حال رشد است. در نخستین واکنش‌های جمهوریخواهان هوارد مک‌کئون، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا این استراتژی را یک عقب نشینی از امور جهان خواند.

تمرکز بر آسیا، جنگ سایبری و هواپیماهای بدون سرنشین

دولت اوباما در استراتژی جدید وزارت دفاع این کشور علاوه بر کاهش نیروهای نظامی تمرکز بیشتر بر منطقه آسیا، جنگ سایبری و فناوری هواپیماهای بدون‌سرنشین را به‌عنوان اولویت‌های جدید پنتاگون اعلام کرده است. استفاده از ابزارهای جنگ سایبری و هواپیماهای بدون سرنشین از 4 سال قبل توسط ارتش آمریکا افزایش یافته‌است. در پنتاگون اتاق جنگی ویژه جنگ‌های سایبری ایجاد شده و مقامات این وزارتخانه رسما اعلام کرده‌اند که حمله سایبری را یک اقدام جنگی تلقی می‌کنند.

آمریکا در جنگ لیبی هم به جای استفاده از هواپیماهای جنگی برای حمله به مواضع حکومت قذافی، از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرد. اکنون در افغانستان، پاکستان، سومالی و یمن هم ارتش آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کند. این نوعی جنگ پنهان با استفاده از ابزارهای الکترونیک به جای استفاده از جنگنده‌هایی است که هم ممکن است خسارت ببینند و هم مسئولیت حقوقی ایجاد می‌کنند. در استراتژی جدید نظامی آمریکا همچنین سرمایه‌گذاری بر جنگ سایبری و فناوری هواپیماهای بدون سرنشین به‌عنوان ابزارهای جنگ پنهان افزایش خواهد یافت.لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا چندی پیش اعلام کرد که منطقه آسیا نقطه اصلی استراتژی نظامی آینده این کشور خواهد بود. وی با اشاره به افزایش چشمگیر توان نظامی چین اعلام کرده است که منطقه آسیا و اقیانوسیه در استراتژی برای آمریکا دارای اولویت کلیدی است.

نمودار

کد خبر 156238
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز