دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

گروه دانش: بنیاد موزیلا روز شنبه دومین نسخه ابتدایی Alpha 2 از نگارش سوم مرورگر اینترنتی فایرفاکس (Firefox 3.0 ) را برای استفاده آزمایشی توسط علاقه‌مندان و برنامه‌نویسان عرضه کرد.

موزیلا نخستین نسخه ابتدایی (Alpha1 ) فایرفاکس را در آذرماه عرضه کرده بود و هم‌اکنون دومین نسخه ابتدایی این مرورگر را که تغییرات بیشتری در آن اعمال شده، برای استفاده آزمایشی منتشر کرده‌است.

نسخه‌های ابتدایی یا آلفا از مرورگر فایرفاکس یا هر برنامه دیگری اصولاً برای استفاده کاربران عادی مناسب نیستند چون هنوز در مرحله طراحی بوده و ممکن است نواقص زیادی داشته باشند و کاربران عادی اینترنت را دچار مشکل کنند.

در این نسخه از فایرفاکس، توانایی‌های گرافیکی مرورگر زیاد شده و سازگاری آن با جدیدترین نرم‌افزارها و فناوری‌های اینترنتی ارتقا یافته است.

موزیلا پیش از این اعلام کرده بود نسخه نهایی نگارش سوم فایرفاکس که تاریخ انتشار آن هنوز مشخص نیست، به مجموعه گسترده‌ای از ویژگی‌ها و امکانات جدید مجهز خواهد بود.

مثلاً، فایرفاکس ۳ احتمالاً به فناوری ارتباط صوتی مجهز می‌شود که کاربران می‌توانند بدون نیاز به وارد کردن آدرس هر سایت، تنها با ذکر نام آن در میکروفون، وب‌سایت مورد نظر خود را باز کنند.

فایرفاکس تنها مرورگر اینترنتی است که در سال‌های اخیر موفق شده با اینترنت اکسپلورر رقابت کند و طبق آمارهای موجود هم‌اکنون بیش از ۱۰ درصد از کاربران اینترنت، فایرفاکس را جایگزین اینترنت اکسپلورر کرده و از آن برای بازدید وب‌سایت‌ها و گشت‌وگذار در اینترنت استفاده می‌کنند.

یکی از کارشناسان فناوری اطلاعات کشورمان در گفتگو با همشهری در مورد رقابت فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر گفت: «من کمتر از یک سال است که به طور کامل از اینترنت اکسپلورر به سمت فایرفاکس رفته‌ام. در آن زمان نسخه‌های نهایی فایرفاکس 5/1 و اینترنت اکسپلورر 6 در بازار بودند.»

محمد امین واصفی علت این استقبال گسترده از فایرفاکس را عدم امنیت کافی نسخه‌های اینترنت اکسپلورر از یک طرف و هنگ‌کردن‌های بی‌مورد این‌نرم‌افزار مایکروسافت اعلام کرد.

این کارشناس مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، مهم‌ترین جذابیت‌های فایرفاکس را تب‌بروزینگ و اکستنشن‌های فایرفاکس دانست و گفت: «موفقیت‌های فایرفاکس در جذب کاربران با این ابزارها باعث شد که نسخه 7 اینترنت اکسپلورر تقلیدی از فایرفاکس باشد. با این ‌‌حال باز هم اینترنت اکسپلورر 7 کمبودهایی نسبت به فایرفاکس 2 دارد. کافی‌است که فایرفاکس را با Add onهایش امتحان کنید. ضمن این که فایرفاکس منبع باز است و همه می‌توانند آن را برای خود سازگار کنند. درحالی که تمام سود اینترنت اکسپلورر تنها نصیب مایکروسافت می‌شود.»

کارشناسان خارجی هم دلیل موفقیت فایرفاکس را برخورداری آن از ویژگی‌هایی متنوع‌تر در مقایسه با اینترنت اکسپلورر و به علاوه ایمنی بالاتر آن ذکر کرده‌اند.نسخه آلفا ۲ فایرفاکس ۳ برخلاف نگارش‌های فعلی این مرورگر، در سیستم‌عامل‌های قدیمی نظیر ویندوز ۹۵ ، ویندوز ۹۸  و ویندوز ام‌ای قابل اجرا نیست و تنها کاربران ویندوز اکس‌پی و ویندوز ویستا می‌توانند آن را در رایانه خود بیازمایند.

کد خبر 15587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز