محمدخادمی: برای مسافرت زمستانی از استان مرکزی و تهران به شهر‌های کنگاور، کرمانشاه، ماهیدشت، اسلام‌آباد غرب، کرند‌غرب، سرپل‌ذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب، ایلام و... به‌دلیل بارندگی فصل سرما، باید جاده‌ها و گردنه‌های خطرناکی را پشت سر گذاشت.

گردنه «اسدآباد» در مسیر همدان- کرمانشاه یکی از این مسیر‌هاست که مسافران برای رسیدن به شهر‌های غربی کشور ناچار به عبور از آن هستند.

مسافرت به شهر‌های غربی کشور تنها با وسایل نقلیه زمینی و هواپیما امکان‌پذیر است و قطار که به‌عنوان یک وسیله نقلیه ایمن در بیشتر استان‌های کشور مسافر جابه‌جا می‌کند، هنوز جایی در استان کرمانشاه ندارد. این در حالی است که بیش از 30‌سال از مطالعات احداث راه‌آهن استان کرمانشاه می‌گذرد، اما هنوز این پروژه روی زمین مانده است.

علت روی‌زمین‌ماندن این پروژه به شروع جنگ تحمیلی بر‌می‌گردد که در روند اجرایی این پروژه، توقف به‌وجود آمد. بعد از جنگ نیز احداث این پروژه مهم غرب کشور رو به فراموشی رفت، تا اینکه در اوایل دهه80 در زمان دولت هشتم جرقه احداث این پروژه دوباره زده شد. آن زمان قرار براین بود که این پروژه در چند مرحله انجام شود؛ مرحل اول ساخت خط ریل اراک- ملایر، مرحله دوم ملایر- کنگاور و مرحله آخر کنگاور- کرمانشاه. اما باز هم خبری از آغاز فعالیت اجرایی آن نشد تا اینکه در سال۱۳۸۵ در دور دوم سفرهای استانی هیأت دولت به کرمانشاه آغاز عملیات ساخت راه‌آهن غرب با انجام طرحی جدید طی مصوبه‌ای مدنظر دولت نهم قرار گرفت.

در این مصوبه قرار شد راه‌آهن غرب کشور تا پایان سال۹۰ به کرمانشاه برسد و تا پایان سال۹۲ نیز به خسروی متصل شود.
گام اول این پروژه که مسیر اراک- ملایر بود، در مهر ماه سال‌جاری افتتاح شد. اما درحالی‌که به هفته‌های پایانی سال 90 نزدیک می‌شویم خبری از راه‌اندازی راه‌آهن شهر کرمانشاه نیست.

در زمان افتتاح راه‌آهن اراک- ملایر وزیر راه و شهرسازی گفت: در کنار 10هزار شبکه ریلی در کشور، راه‌آهن غرب به‌عنوان یکی از پروژه‌های عظیم و استراتژیک ریلی کشور به طول 620 کیلومتر از ایستگاه سمنگان در حوالی شهر اراک آغاز و پس از عبور از شهر‌های ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب و قصر‌شیرین به مرز خسروی منتهی می‌شود.
علی نیکزاد افزود: فاز اول راه‌آهن غرب کشور حد فاصل اراک تا ملایر به طول 90 کیلومتر در قالب 4‌قطعه اجرایی با 125‌میلیارد تومان اعتبار احداث شد و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

برگ برنده برای توسعه حمل‌ونقل

مهرماه سال‌جاری نماینده مردم اسلام‌آباد غرب، درخصوص زمان اتمام پروژه راه‌آهن غرب کشور به ایسنا، گفت:‌ مصوبات خوبی برای این طرح وجود دارد ولی به لحاظ رقمی، ارقام لازم برای تکمیل این راه‌آهن اختصاص داده نشده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به روند طی شده در این پروژه افزود: در مورد راه‌آهن غرب کشور تعهدات مختلفی از سوی دولت‌های گوناگون داده شد که هیچ‌یک عملیاتی نشده‌است؛ به‌طور مثال تعهد دولت هشتم آن بود که این طرح تا پایان قانون برنامه چهارم توسعه تکمیل شود که به‌دلیل اختصاص ارقام کم بودجه‌ای، این امر تحقق نیافت. وی با بیان اینکه این بدقولی‌ها تاکنون ادامه دارد، افزود:‌ در دور دوم سفر استانی ریاست‌جمهوری، از دولت قولی مبنی بر رسیدن پروژه به کرمانشاه تا پایان سال90 و به خسروی تا پایان سال92 گرفته شد. وی افزود: درصورت تحقق این امر مسیر کرمانشاه- اسلام‌آباد- خسروی تا پایان سال92 تکمیل می‌شد ولی این قول دولت در بودجه عملی نشد.

به گفته وی‌، در دور سوم سفر استانی نیز قولی داده شد مبنی بر اینکه ‌170میلیارد تومان اضافه بر بودجه سنواتی که 90‌میلیارد تومان بوده به این پروژه اختصاص داده شود تا این راه‌آهن تکمیل شود.

فلاحت‌پیشه یادآور شد: در آن زمان آ‌قای نیکزاد‌، ‌سرپرست وقت وزارت راه اعلام کرد که با این رقم، راه‌آهن تا پایان شهریور 91 به کرمانشاه می‌رسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی کشور در مجلس شورای اسلامی موضوع این طرح را، خاص استان کرمانشاه یا غرب کشور ندانست و یادآور شد:‌ این راه‌آهن، موضوعی مربوط به امنیت و منافع ملی کشور است. الان که عراق، به‌عنوان کشور همسایه، شرایط ثبات سیاسی را سپری می‌کند و وارد توسعه اقتصادی شده است، راه‌آهن غرب کشور تنها برگ برنده‌ای است که می‌تواند ما را در مقابل رقبای آمریکایی، ‌چین، ترک و برخی کشورهای عربی پیروز کند. به گفته وی، تنها برگ برنده ما می‌تواند ترانزیت باشد که متأسفانه در این زمینه ضعیف عمل می‌کنیم.

راه‌آهن غرب مشکل مالی ندارد

این در حالی است که ماه گذشته استاندار کرمانشاه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گفت: همه مدیران استان کمک کنند تا راه‌آهن مسیر کرمانشاه- خسروی در کوتاه‌ترین زمان اجرا شود.

سیدداود هاشمی افزود: به یمن سفر پرخیروبرکت رهبرمعظم‌انقلاب به استان، ترک تشریفات راه‌آهن غرب در کوتاه‌ترین زمان ممکن اخذ و قرارگاه خاتم به‌عنوان پیمانکار این پروژه انتخاب شد.هاشمی گفت: باید از این فرصت پیش‌آمده استفاده کرد تا راه‌آهن کرمانشاه- خسروی در کوتاه ترین زمان اجرا شود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه همه دستگاه‌های استان باید به اجرای سریع این پروژه کمک کنند، گفت: مانع‌تراشی بر سر راه اجرای این پروژه از هیچ دستگاهی پذیرفتنی نیست و دستگاه‌های استان باید نهایت همکاری را در اجرای این پروژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه این پروژه مشکل مالی ندارد، گفت: قرار است امسال 300‌میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یابد که برابر اعتبارات عمرانی یک سال و نیم استان است.هاشمی گفت: باید همت کنیم تا این پروژه در ظرف مدت 2سال و نیم زمان تعیین شده برای اجرای آن به اتمام برسد.

پیشرفت پروژه در سفر رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه

مدیرکل راه و ترابری استان کرمانشاه آبان‌ماه سال‌جاری در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه استانی کرمانشاه از آغاز عملیات احداث راه‌آهن کرمانشاه- خسروی در آینده نزدیک خبر داده بود.

حیدر مطاعی گفت: اجرای راه‌آهن ملایر- کرمانشاه نیز تاکنون در مجموع حدود 40‌در‌صد پیشرفت داشته و درصورت تزریق اعتبارات با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت.

مطاعی افزود: مقرر شده بخش نهایی راه‌آهن غرب کشور (مسیر کرمانشاه- خسروی) تا خرداد ماه سال92 به اتمام برسد. همچنین مسیر ملایر- کرمانشاه نیز درصورت تزریق اعتبارات کافی تا پایان سال‌1391 به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل راه و ترابری استان کرمانشاه علت عدم‌پیشرفت راه‌آهن غرب در مسیر ملایر -کرمانشاه را کمبود اعتبارات دانست و افزود: یکی از برکات سفر مقام معظم رهبری به استان همین تسریع در عملیات راه‌آهن غرب است؛ زیرا اگر این کار می‌خواست به روال عادی انجام شود شروع پروژه چندین سال به طول می‌انجامید. بنابراین قرار شده برای شروع این پروژه مبلغ قابل‌توجهی از محل فروش اوراق مشارکت اختصاص یابد.

مدیرکل راه و ترابری استان کرمانشاه گفت: 90 کیلومتر از مسیر این پروژه یعنی از اراک تا ملایر به بهره‌برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه ساخت راه‌آهن مسیر ملایر- کرمانشاه در حال اجراست، افزود: از 177‌کیلومتر مسیر این پروژه (ملایر- کرمانشاه)، 97 کیلومتر آن در استان کرمانشاه قرار دارد که میانگین پیشرفت قطعات این مسیر بالای 70‌درصد است.

مطاعی درباره ساخت راه‌آهن در مسیر کرمانشاه- خسروی گفت: طول این مسیر حدود 260‌کیلومتر است که با دسترسی‌های آن به حدود 300‌کیلومتر می‌رسد.

توافقنامه راه‌آهن کرمانشاه

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز ماه گذشته از توافقنامه راه‌آهن کرمانشاه خبرداد و گفت: امضای توافقنامه راه‌آهن کرمانشاه- خسروی از مهم‌ترین مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه است که تا سال92 تحویل مردم کرمانشاه می‌شود.

فرهاد تجری با تاکید بر اینکه استان کرمانشاه دارای قابلیت‌های خاص و ویژه‌ای است که می‌تواند درصورت توجه به آنها روند توسعه و پیشرفت خودش را طی کند، گفت: بر همین اساس رهبر معظم انقلاب همواره تاکیدات زیادی برای ارائه برنامه‌های توسعه محور در استان کرمانشاه به دولتمردان و مسئولان استان داشته‌اند. تجری افزود: معتقدم این موضوع در گرو همدلی و همراهی مسئولان کشوری و استانی و نمایندگان است.

کد خبر 155515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز