شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

دلارام عظیمی: سال2012 برخلاف سال2011 با برگزاری چند انتخابات سراسری مهم در قاره‌های مختلف همراه خواهد بود.

آمریکا

صرف ‌نظر از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده که تکلیف ادامه حضور باراک اوباما در کاخ سفید را معین می‌کند، در فرانسه، مصر، روسیه، اسپانیا، کانادا، کره‌جنوبی و چند کشور دیگر هم رأی‌دهندگان پای صندوق‌های رأی خواهند رفت و حتی کارشناسان سیاسی گمانه‌زنی کرده‌اند که احتمال دارد دولت‌های استرالیا، ژاپن و انگلیس هم به دلایل گوناگون و عدم ثبات سیاسی در این سال به انتخابات زودهنگام و اجباری روی بیاورند.

در بین سران سیاسی قدرتمند فعلی جهان هیچ کدام به اندازه نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه در انتخابات پیش‌رو با موقعیتی متزلزل روبه‌رو نیستند. باراک اوباما هم در آمریکا رقابت چندان ساده‌ای پیش‌رو ندارد.

فرانسه و آمریکا

کاندیدا شدن دومنیک دوویلپن دشمن تاریخی سارکوزی در فاصله چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 این کشور، رئیس‌جمهور فرانسه را که طی ماه‌های اخیر، روزهای سختی را به خاطر شرایط بحرانی اقتصادی سپری کرده، با شوک بزرگ‌تری روبه‌رو ساخت. دوویلپن رقیب سرسخت راستگرای سارکوزی و نخست‌وزیر دوران ریاست‌جمهوری ژاک شیراک است که از جناح راستبا هدف تأسیس حزبی جدیدجدا شده بود و به‌عنوان دشمن دیرینه سارکوزی در بین راستگراهای مدرن شناخته می‌شود.

این دو پیش‌تر در دادگاه در ماجرای پرونده رسوایی مالی کلیرستریم هم مقابل هم قرارگرفته بودند. دوویلپن که به‌دلیل سخنرانی بی‌سابقه‌‌اش در سازمان ملل متحد علیه جنگ در عراق شهرت فراوانی در عرصه سیاسی پیدا کرد، با نامزد‌شدن خود راستگراهای فرانسوی را در آستانه انتخابات آتی در نگرانی فرو برده است.

اولین اقدام جدی جمهوریخواهان آمریکایی به منظور برگزیدن رقیبی مطمئن برای شکست دادن باراک اوباما، رئیس‌جمهور دمکرات آمریکا از روز3ژانویه با انتخابات درون حزبی در آیوا شروع شده و تا 6نوامبر مصادف با روز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور ادامه خواهد یافت. از آنجا که اوباما برای دومین دوره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده، برخلاف سال2008 انتخابات درون حزبی صرفا در جبهه جمهوریخواهان انجام می‌شود. در انتخابات درون حزبی، نامزدهای جمهوریخواه با حضور در ایالت‌های مختلف با برگزاری سخنرانی‌ها و شرکت در مناظره‌های تلویزیونی، رقبای خود را به چالش می‌طلبند. هدف آنها کسب آرای لازم برای حضور در انتخابات نوامبر آینده به‌عنوان نامزد اصلی جمهوریخواهان و رقیب اوباما خواهد بود.

مصر: سال سرنوشت

در پی پذیرش استعفای عصام شرف، نخست‌وزیر مصر از سوی شورای‌عالی نیروهای مسلح این کشور، مقررشد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر تا پایان ژوئن سال2012 برگزار شوند. شورای نظامی حاکم براین کشور در حال حاضر پیش‌نویسی از اصلاحات مورد نظر در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مصر را به شورای مشورتی ابلاغ کرده که براساس آن نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید تا ماه آوریل نامزدی خود را اعلام کنند. شورای مشورتی پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک در فوریه سال گذشته با حضور شخصیت‌ها و فعالان سیاسی مصر تشکیل شد.

در انتخابات آتی همچنین قرار است چند ماده از قانون انتخاباتی هم اصلاح شود. طبق قانون قبلی هر نامزدی برای حضور در انتخابات به موافقت 30نماینده پارلمان یا 30هزار شهروند مصری نیازدارد ولی شورای نظامی پیشنهاد داده هر حزب دارای کرسی در پارلمان جدید بتواند یکی از اعضای خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری کند. مصری‌ها در ماه نوامبر گذشته برای انتخاب نمایندگان جدید پارلمان پای صندوق‌های رای رفتند که این انتخابات با پیروزی اخوان‌المسلمین حزب اسلامگرای این کشور به پایان رسید. شورای‌عالی نظامی مصر تضمین داده که بعد از تشکیل پارلمان و تدوین قانون اساسی، انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را برگزار کند. مصر بعد از پشت سرگذاشتن یک سال پرتلاطم بعد از انقلاب ژانویه سال2011، با انتخاب رئیس‌جمهور جدید، عصر تازه‌ای را بعد از فروپاشی رژیم مبارک پیش رو خواهد داشت.

بازگشت پوتین، نامزدی دوباره چاوز

کانادا از جمله کشورهایی است که پاییز سال2012 انتخابات مهمی پیش رو خواهد داشت. در سال2008 که آخرین انتخابات سراسری در این سرزمین برگزار شد، به‌نظر نمی‌رسید استفن هارپر حتی 6ماه هم در سمت خود دوام بیاورد ولی او همچنان نخست‌وزیر کاناداست و به‌رغم بزرگ‌ترین بحران‌های رخ داده در تاریخ این سرزمین دولت این کشور را اداره کرده است.

در روسیه هم سؤال اصلی در ذهن رأی‌دهندگان این است که آیا ولادیمیرپوتین، نخست‌وزیر کنونی به‌عنوان نامزد حزب روسیه متحد شانس برنده شدن دوباره در انتخابات را داراست یا اینکه مدودف با اینکه اعلام کرده در انتخابات بعدی با پوتین رقابت نمی‌کند، به ریاست‌جمهوری خود ادامه خواهد داد. مدودف در سال2008 با بیش از 70درصد آرا رئیس‌جمهور شده بود. حفظ قدرت مدودف طی این سال‌ها برای خیلی‌ها شگفت‌انگیز بوده و او حتی نسبت به دوران ریاست‌جمهوری پوتین هم در برخی موارد اقتدار بیشتری نشان داده است. کنجکاوی‌های سیاسی در اسپانیا هم در مورد انتخابات ماه مارس2012 به اوج رسیده است. بعد از اینکه در سال2004 حزب سوسیالیست در این کشور به قدرت رسید، حالا درپی بحران‌های مالی و اقتصادی، یک باردیگر راستگرایان شانس دوباره‌ای برای بازگشت به قدرت در اختیار دارند.

دولت زاپاترو در ماه‌های اخیر با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو بوده و برای همین اعلام کرده در انتخابات آتی شرکت نخواهد داشت. در این شرایط انتظار می‌رود آلفردو پرس روبالکا با وزیرکشور و کارمه چاکون، وزیر دفاع بخت بیشتری برای رهبری حزب سوسیال دمکرات‌ها در انتخابات آینده در اختیار داشته باشند. این درحالی است که انتخابات ونزوئلا با نامزدی دوباره چاوز پس از درمان بیماری سرطان اخیر و بعد از 12سال حضور در سمت ریاست‌جمهوری این کشور هم یکی از انتخابات پرسروصدای سال2012 پیش‌بینی شده است.

کد خبر 155494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز