شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

وحیدرضا نعیمی: در ماه سپتامبر 2011 که گروه فعال اجتماعی ادباسترز در کانادا برای تظاهرات در وال استریت به‌عنوان نماد نظام سرمایه‌داری فراخوان داد، کمتر کسی تصور می‌کرد نه فقط عده‌ای به این دعوت پاسخ مثبت دهند و در منطقه مالی منهتن در نیویورک تظاهرات کنند بلکه با ادامه اعتراض‌های یک جنبش جهانی گسترده راه‌بیفتد.

آمریکا-تظاهرات - دانشجویان

هدف این گروه از این فراخوان، اعتراض به ناتوانی نظام سرمایه‌داری در مقابله با بحران اقتصادی کنونی جهان بود. معترضان می‌گفتند نظام سرمایه‌داری چطور نتوانسته از مردم دربرابر چنین بحرانی حمایت کند؟

این افراد که تدریجاً طیف متنوعی از مردم از دانشجو، فارغ‌التحصیل بیکار، کهنه‌سربازا چپگرا و خانه ازدست داده‌ گرفته تا فعالان جنبش کارگری را در بر می‌گیرد، از روز 26شهریور که نخستین‌بار گرد هم آمدند، همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهند؛ هر چند که با برخورد سختگیرانه پلیس صحنه‌های نمایش قدرت آنان کمتر شده است.چادرنشینان شبانه‌روزی پارک زوکاتی درمنهتن نیویورک به چند صد نفر می‌رسیدند اما هنگام گردهمایی چند هزار نفر در خیابان‌ها به راه می‌افتادند.

در خلال 2ماه بعد، نظیر حرکت وال استریت در شهرها و ایالات دیگر آمریکا مانند لس‌آنجلس، واشنگتن، سیاتل، شیکاگو و دنور رخ داد و معترضان که خود را نماینده 99 درصد مردم عادی آمریکا می‌دانستند، در مکان‌هایی همچون پارک و پارکینگ چادر زدند. این افراد خواسته‌های مدونی نداشتند اما در میان شعارهای اعتراضی آنان می‌توان مسائلی را همچون اعتراض به حرص و طمع شرکت‌ها و بانک‌ها، خصوصی‌سازی منافع اقتصادی و عمومی‌سازی زیان‌ها، نابرابری توزیع ثروت و درآمد، بیکاری، اندک بودن مالیات ثروتمندان و انتقاد از نظام سرمایه‌داری مشاهده کرد.

آمار نیز موید ادعاهای آنان است. مرکز پژوهش کنگره آمریکا اخیراً در گزارشی اعلام کرد که یک درصد ثروتمندان آمریکایی در خلال 3دهه گذشته توانسته‌اند درآمد خود را بیش از 2 برابر کنند. حدود 35 درصد ثروت آمریکا نیز در اختیار این یک درصد است.

بحران اقتصادی جهان که سال 2008 و با ورشکستگی بانک‌ها در آمریکا آغاز شد، منشأ حرکت‌های اعتراضی در این کشور شده است. جنبش تی‌پارتی از دل نگاه اعتراضی بخشی از جمهوریخواهان به نقش دولت شکل گرفت و اکنون بخش تندروی این حزب را تشکیل می‌دهد. بحران اقتصادی دیگری که شهریور امسال بر اثر ناسازگاری دو حزب دمکرات و جمهوریخواه بر سر بودجه دولت و میزان مالیات ثروتمندان رخ داد، این‌بار معترضان را علیه نقش بانک‌ها و شرکت‌ها در اقتصاد آمریکا شوراند. پلیس آمریکا پس از حدود 2 ماه مدارای کجدار و مریز با معترضان سرانجام در اواخر آبان‌ماه چادرهای آنان را در پارک زوکاتی درمنهتن نیویورک برچید. درپی این اقدام، شهرهای دیگر آمریکا نیز شاهد برچیدن چادرهای معترضان توسط پلیس بود.

معترضان کوشیده‌اند با اختلال در کار بنادر یا تصرف خانه‌های ضبط شده توسط بانک‌ها به فعالیت ادامه دهند اما توفیق چندانی نداشته‌اند. حال باید دید آیا پاییز آمریکایی که ظاهراً با الگوی بهار عربی آغاز شده با شروع زمستان باقی می‌ماند یا رخت برمی‌بندد.

کد خبر 155482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز