صنعت غذایی کشور در تنگنای بقا به سر می‌برد و انتظار فعالان این صنعت برای برخورداری از بسته‌های حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت کمرنگ‌تر از همیشه شده است.

سید محمد حسینی
تا آنجا که خبر می‌رسد برخی از فعالان صنعت غذایی در اعتراض به محقق نشدن وعده‌های مسئولان، هشدار داده‌اند درصورت تداوم وضعیت فعلی و فشار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان، حاضرند کلید واحدهای تولیدی نیمه تعطیل خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت دهند تا آنجا را اداره کند.با سید محمد حسینی رئیس انجمن صنایع غذایی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.
  • وضعیت صنایع غذایی یک سال پس از هدفمندی یارانه‌ها چگونه است؟

اطلاعات رسیده به ما نشان می‌دهد که حدود 50 درصد از کارخانجات مواد غذایی بسته شده و از مجموع 50 درصد باقیمانده، حدود 10درصدشان با ظرفیت کامل فعالیت دارند و 40 درصد باقیمانده هم بین 30 تا 50 درصد کار می‌کنند.البته میزان فعالیت واحدهای صنعت غذایی در هر رشته تفاوت می‌کند. مثلا صنایع آرد و لبنیات با 30درصد و کمتر فعالیت می‌کنند و تنها واحدهای تولید پفک، چیپس و اسنک به‌صورت تمام ظرفیت تولید دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده بود که اجازه تعیین قیمت را به انجمن‌ها و واحدهای صنفی داده تا قیمت‌ها به‌صورت متعادل افزایش یابد تا فشار هزینه‌ها روی بخش تولید کاسته شود.
متأسفانه به این وعده‌ها عمل نمی‌شود و فکر می‌کنم به هیچ عنوان اختیار تعیین قیمت را نخواهند داد و از آنجا که یارانه‌ای هم به این صنعت نداده‌اند، فعالان صنایع غذایی به‌شدت تحت فشار هستند.

  • آخرین توافق با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به کجا انجامید؟

برداشت ما از اظهارنظر دوستان وزارت یادشده این است که دولت یارانه بخش تولید را خرج کرده است و دیگر منابعی برای حمایت از تولید وجود ندارد.

  • یعنی به جمع‌بندی مشخصی با وزارت صنعت، معدن و تجارت نرسیده‌اید؟

نه. توافقی تا‌کنون حاصل نشده است.

  • خواسته مشخص فعالان صنعت غذایی چیست؟

اگر دولت دنبال اشتغال و رونق تولید است باید در عمل ثابت کند قصد حمایت دارد و این حمایت نباید محدود به منابع هدفمندی یارانه‌ها باشد و انتظار داریم قفل بانک‌ها بر تسهیلات زودتر بازشود.

  • آیا آزادسازی قیمت محصولات غذایی مشکلات این صنعت را برطرف می‌کند؟

مطمئن هستیم که دولت نمی‌تواند قیمت‌ها را آزاد کند و بعید است این اقدام انجام شود تا آنجا که اجازه آزادسازی قیمت پفک به‌عنوان یک کالای غیرضرور را نمی‌دهد حالا شما انتظار دارید دولت اجازه دهد که قیمت انواع مواد غذایی آزاد شود؟

کد خبر 155360
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز