گروه شهری: استقبال نکردن مردم و گردشگران، هزینه بالای نگهداری و مقرون به صرفه نبودن اداره موزه‌ها، در سال‌های اخیر مشکل اصلی این اماکن فرهنگی بوده است؛ مشکلی که سال گذشته موجب شد چند موزه در تهران تعطیل و آثار آنها به ساختمان ارگ آزادی منتقل شود تا بلکه از هزینه نگهداری و نمایش آنها کاسته شود.

این در حالی است که یک کارشناس و فعال موزه داری به همشهری گفت که ریشه مشکلات فعلی در گرداندن و اداره موزه‌ها در نبود مدیریت متخصص و مشارکت نکردن بخش خصوصی است.

احمد ابوطالبیان که چند دهه فعالیت هنری را در کارنامه خود دارد، معتقد است که موزه‌ها اگر به‌خوبی مدیریت شوند نیاز به دریافت یارانه و کمک‌های دولتی ندارند، البته به شرطی که وضعیت گردشگری کشور هم رو به پیشرفت باشد. به گفته وی، بازاریابی و جلب بیننده برای موزه‌ها نیاز به فرهنگسازی دارد، چنان‌که باید از دوران دانش‌آموزی، کودکان و نوجوانان را با موزه رفتن آشنا کرد.

این فعال موزه‌داری گفت که هر چه آثار و بناهای تاریخی بیشتر معرفی شده و برای آنها جذابیت ایجاد شود و هر چه برای شناخت آنها بیشتر فرهنگسازی شود، موزه‌ها با استقبال بیشتری مواجه می‌شوند. آنچنان که ابوطالبیان گفت، اداره موزه‌ها در حال حاضر مشکلات اساسی دارد چنان‌که از اطلاع‌رسانی و تبلیغات ناقص که بگذریم، گاهی چیدمان اشیا در موزه‌ها اشتباه است و حتی گاه درباره اشیا اطلاعات غلط به مخاطب می‌دهند.

نبود زمینه برای مشارکت بخش خصوصی نیز از جمله مشکلات اداره موزه‌های کشور است که ابوطالبیان به آن اشاره کرد. این فعال موزه‌داری با بیان تجربه‌خود در تلاش برای فعال‌سازی‌ یک موزه خصوصی در قزوین گفت: من به خاطر علاقه به فرهنگ کشورم تمام عمرم را صرف آثار فرهنگی - تاریخی کرده‌ام اما از 3 سال پیش که تقاضای اختصاص محلی برای راه‌اندازی یک موزه خصوصی کرده‌ام، هنوز موفق به دریافت محلی برای نمایش این آثار نشده‌ام. وی که تنها در بخش خطاطی بیش از 1700 قطعه خط در گنجینه خود جمع‌آوری کرده است، با بیان اینکه راه‌اندازی چنین موزه‌ای می‌تواند در کنار جذب بازدیدکنندگان عادی به پژوهشگران و هنرمندان نیز در انجام مطالعات آنها کمک کند، گفت: اینها در حالی است که مدیران قبلی سازمان میراث فرهنگی نتوانستند محل مناسبی به این موزه که همه چیز آن به‌جز جا آماده است، اختصاص دهند. او مشکل اصلی را در این موضوع می‌داند که مدیران پیشین استان قزوین اطلاع کاملی از موضوع موزه‌داری و حساسیت این پیشه نداشتند چنان‌که گاه محلی در انتهای کوچه پس‌کوچه‌های بن‌بست پیشنهاد می‌دادند و گاه خانه‌ای قاجاری که هر آن احتمال داشت فروبریزد را معرفی می‌کردند.

به گفته این فعال موزه داری در حال حاضر بیرام‌وند مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین و قاسمی معاون مدیرکل قول داده‌اند تا ساختمان مناسبی را برای راه‌اندازی این موزه خصوصی اختصاص دهند.

بیش از 1700 قطعه آثار خطی گنجینه ابوطالبیان، معرف 100 سال از تاریخ خوشنویسی است و در میان دیگر آثار گردآوری شده نیز کتاب‌های خطی نظیر دیوان‌ها و ادعیه، مهر‌های ساخته شده روی عقیق، قرآن مربوط به دوره معتصم خلیفه عباسی و قلمدان‌های دوره صفوی و قاجاری و مینیاتور‌های دوره صفوی به چشم می‌خورد. وی ترویج فرهنگ موزه داری، آشنایی نسل امروز با فرهنگ گذشته، کمک به پژوهشگران، کاهش خروج آثار تاریخی، کمک به صنعت گردشگری و سرانجام کمک به رونق اقتصاد هنر معاصر را از پیامد‌های مثبت توسعه موزه‌های خصوصی و اعطای امکانات به آنها دانست. ابوطالبیان گفت: درحالی‌که آثار تاریخی ایران که برخی از آنها سند 6 هزار سال شهرنشینی و تمدن در این کشور است در خارج از ایران دست به دست می‌چرخد، روا نیست که امکان توسعه موزه داری خصوصی و مشارکت شهروندان در نمایش آثار تاریخی فراهم نشود.

کد خبر 155105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز