گروه اجتماعی: سرقت و ایراد ضرب و جرح بیشترین آمار پرونده‌های قضایی سال 90 را به‌خود اختصاص داده است.

جرم شناسی آمار

 این آمار در همایش آمار جنایی توسط حجت‌الاسلام شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ارائه شد. وی گفت که این آمار از سامانه آماری سجا که 9ماه است به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده به‌دست آمده است. در این سایت تعدادپرونده‌ها، اتهامات، ورودی و خروجی پرونده‌ها و حتی مقایسه جرایم و پرونده در روز و ماه و سال قابل ارائه است.وی در این همایش نشان داد که با چند کلیک می‌توان آمار 6 ماهه سال‌جاری را مشاهده کرد. آمار 6 ماهه نشان می‌دهد که سرقت، ایراد ضرب و جرح، ایجاد صدمه، توهین، نگهداری مواد‌مخدر، استعمال مواد مخدر، تهدید، تخریب، صدور چک بلامحل و حمل مواد‌مخدر 10 جرم اول کشور هستند. تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس بیشترین حجم پرونده‌ها و خراسان جنوبی کمترین حجم پرونده‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند. مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها نیز در این سایت قابل پیگیری است.

آمار جنایی، سیمای واقع‌بینانه از جامعه

آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه آمار و سیمای جنایی کشور را بازتاب واقع‌بینانه و معتبری از رویدادها و پدیده‌های جنایی دانست و در پیام خود به این همایش توصیه کرد که برای برپایی جامعه‌ای مساعد برای رشد فضایل اخلاقی تلاش کنیم.
وی گفت که برای رسیدن به جامعه‌ای عاری از فساد و تباهی باید نگاه مشترکی راجع به مفهوم و مصادیق رویدادها و پدیده‌های جنایی در کشور به‌دست آید که پیش‌نیاز آن گردآوری، پردازش و تحویل و ارزیابی هماهنگی و نه لزوماً یکسان از اطلاعات راجع‌به این رویدادها و پدیده‌هاست.

تحلیل آمار جنایی پیش‌نیاز پیشگیری

مرتضی بختیاری وزیر دادگستری سیمای واقعی جنایات را نکته مغفول در آمار جنایی می‌داند. وی گفت: آمار جنایی عبارتند از جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل حقایق عینی و تفسیر آن براساس منطق و استدلال. هدف نهایی آمارهای جنایی ضمن تبیین وضعیت گذشته و حال، پیشگویی وقوع جرم در آینده است. برای تنظیم آمار جنایی نیاز به فرایند ثبت جرایم ارتکابی و تنظیم آمار جنایی است که خود شامل کشف جرم، گزارش جرم و ثبت جرم می‌شود.

تمامی جرایم ارتکابی کشف نمی‌شود بنابراین جرایم کشف نشده در آمار جنایی لحاظ نمی‌شود. در برخی موارد بزه‌دیده به دلایل مختلف ازجمله پرهزینه بودن، طولانی بودن فرایند رسیدگی کیفری، تهدید شدن از سوی بزه‌کار و... گزارش جرایم ارتکابی به مقامات قضایی و انتظامی خودداری می‌کند. وی گفت: برآیند ساماندهی آمار جنایی واقعی پیشگیری از وقوع جرم است.

کد خبر 155070
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز