گروه حوادث: 6 پسر خاله کوهنورد تصمیم گرفتند در نخستین روز زمستان، راهی ارتفاعات پراو در کرمانشاه شوند و شب را در آنجا بگذرانند اما زمانی که به غاری در ارتفاع 3400 متری پناه برده بودند، گرفتار حادثه‌ای شدند که خطر مرگ را برایشان به همراه داشت.

حوادث نجات

آنها که برای گرم شدن، مقداری زغال به داخل غار برده بودند، دچار گازگرفتگی شدند اما درست زمانی که 2 نفر از آنها با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردند، امدادگران هلال احمر، همه آنها را نجات دادند. حالا 4 روز از حادثه می‌گذرد. امید جاهانی، یکی از کوهنوردانی است که با اقدام بموقع امدادگران هلال‌احمر از خطر مرگ نجات یافت. او درباره جزئیات حادثه به همشهری می‌گوید: شب‌یلدا بود و همراه 5نفر از پسرخاله‌هایم تصمیم گرفتیم راهی ارتفاعات پراو شویم. بعد از برداشتن وسایل، حدود ساعت 6صبح پنجشنبه اول دی ماه، به سمت بلندترین کوه کرمانشاه راه افتادیم؛کاری که زیاد انجام داده بودیم و ماهی یک یا 2 بار، این کوه را فتح می‌کردیم. وی ادامه می‌دهد: آن روز ساعت 16:30 به قله رسیدیم و تصمیم گرفتیم برای استراحت به غاری برویم که در آنجا بود که به‌عنوان پناهگاه از آن استفاده می‌شد.

چند ساعت که گذشت، کمی چوب جمع کردیم تا در بیرون از غار آتش روشن کنیم و شام بخوریم. بعد از خوردن شام به داخل غار رفتیم اما هوا بیش از حد سرد بود. برف زیادی در قله باریده و همین باعث شده بود سرمای هوا بیشتر شود. برای گرم کردن داخل پناهگاه، تصمیم گرفتیم مقداری از زغال‌هایی را که بیرون از پناهگاه بود، به داخل بیاوریم. بعد همه درزها را هم بستیم تا هوای سرد وارد آنجا نشود. چند ساعت که گذشت، همه بی‌حال روی زمین دراز کشیده بودیم.

یکی از پسر‌خاله‌هایم که احساس سرگیجه می‌کرد، از جایش بلند شد تا به بیرون برود اما ناگهان از حال رفت و روی زمین افتاد. خیلی ترسیدم به سرعت به سمتش رفتم. دچار تنگی نفس شده بود و حالش خوب نبود. همان لحظه دیدم که بقیه هم از حال رفته‌اند و حال مساعدی ندارند. خودم هم حال خوشی نداشتم و سرم گیج می‌رفت. تازه فهمیدم که همه دچار گاز گرفتگی شده‌ایم. هر چه تلاش کردم نتوانستم پسرخاله‌هایم را به بیرون از پناهگاه منتقل کنم. برای همین فکری به ذهنم رسید و به سرعت با 110، 125 و هلال احمر تماس گرفتم و درخواست کمک کردم. دقایقی بعد سازمان هلال احمر با من تماس گرفت و موقعیت‌مان را پرسید و خبر داد که گروه امداد به منطقه اعزام شده است.

عملیات نجات

نیمه شب پنجشنبه بود که امدادگران هلال احمر از گازگرفتگی 6 کوهنورد در غاری در ارتفاع 3400 متری کوه پراو باخبر شدند. گروه امداد و نجات با همراه داشتن کپسول‌های اکسیژن راهی محل حادثه شدند و ساعت 4:30 صبح بود که به غار رسیدند. امدادگران به محض حضور در محل توانستند کوهنوردان را از خطر مرگ نجات دهند اما حال 2 نفر از آنها بسیار وخیم بود و احتمال داشت که هر لحظه با خطر مرگ روبه‌رو شوند.

عادل شفیعی معاون امداد و نجات هلال احمر کرمانشاه روز گذشته به خبرنگار همشهری گفت: وقتی از تیم اعزامی خبر رسید که 2 نفر از کوهنوردان حال وخیمی دارند، هماهنگی‌های لازم برای اعزام بالگرد انجام شد و با اعزام یک فروند بالگرد به محل، هر 6کوهنورد به فرودگاه کرمانشاه و از آنجا به بیمارستان منتقل شدند.

با انتقال مصدومان به بیمارستان، آنها تحت درمان قرار گرفتند و 2نفری که حالشان وخیم بود و قلبشان از تپیدن ایستاده بود، با شوک برقی احیا شدند و به زندگی برگشتند. تمامی کوهنوردان بعد از درمان از بیمارستان مرخص شدند و حالا ادامه زندگی‌شان را مدیون تلاش امدادگرانی می‌دانند که در سرمای زیر صفر درجه راهی ارتفاعات پراو شدند.