یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

گزارش تحقیق و تفحص از برنامه چهارم توسعه درحالی در مجلس قرائت شد که بیشتر از 2 سال از زمان تقاضا و ارائه توسط نمایندگان به هیأت رئیسه مجلس می‌گذشت و این به معنای یک‌سال و نیم تأخیر در قرائت گزارش بود.

محمد دهقانی

بیش از 10 طرح تحقیق و تفحص دیگر نیز ‌ وضعیتی مشابه دارند. در ارتباط با این تأخیرها با محمد دهقانی، عضو هیأت رئیسه مجلس گفت‌وگو کردیم.

  • ‌گزارش‌های تحقیق و تفحص مجلس به چه نتیجه‌ای رسیده است؟

همانطور که شاهد هستیم گزارش‌ها به‌تدریج داده می‌شود. به‌محض اینکه گزارش تحقیق و تفحص‌ها به هیأت رئیسه ارسال ‌شود، ما آن را خارج از نوبت در دستور کار قرار می‌دهیم. کار برخی از تحقیق و تفحص‌ها تمام شده و هیأت‌های تحقیق و تفحص و کمیسیون‌ها دارند گزارش نهایی را آماده می‌کنند. ما به همه این هیأت‌ها و کمیسیون‌های مربوطه تأکید کرده‌ایم تا به تدوین این گزارش‌ها سرعت بدهند.

  • رقمی هم از گزارش‌های نهایی‌شده دارید؟

هیأت رئیسه تصمیم گرفت تا برای هر کدام از طرح‌های تحقیق و تفحص یکی از اعضای هیأت رئیسه انتخاب شود و آن را پیگیری کند. به‌عنوان مثال، بنده مسئول رسیدگی به گزارش تحقیق و تفحص از مناطق آزاد تجاری شدم که همین امروز (دیروز) با مسئول هیأت صحبت کردم و ایشان ابراز داشت که گزارش آماده است و داریم آن را نهایی می‌کنیم تا به هیأت رئیسه ارسال کنیم. به همین دلیل از وضعیت سایر گزارش‌های تحقیق و تفحص اطلاعی ندارم.

  • این گزارش‌ها تا پایان همین دوره مجلس قرائت می‌شوند؟

برنامه هیأت رئیسه این است تا همه تحقیق و تفحص‌هایی که مصوب شده حتماً به صحن علنی بیاید و قرائت شود.
قرار بود هیأت رئیسه دیگر طرح تحقیق و تفحص جدیدی را قبول نکند، ولی هفته گذشته یک طرح تحقیق و تفحص دیگر ارائه شد.
نه، چنین نیست. طبق آیین‌نامه مجلس ما نمی‌توانیم جلوی پیشنهادهای مربوط به تحقیق و تفحص را بگیریم. ‌

  • چرا مجلس تحقیق و تفحص‌ها را در زمان خودش ارائه نداد‌؟

طبق آیین‌نامه حداقل وقتی که برای تحقیق و تفحص‌ها پیش‌بینی شده 6 ماه است و پس از این زمان هیأت رئیسه می‌تواند آن را تمدید کند. با وجود این، بسیاری از تحقیق و تفحص‌ها به سختی به نتیجه می‌رسند. آنچه زمان بر است تهیه گزارش است.

کد خبر 154954
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز