گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد:

بورس

طرح تشکیل بازار معاملات آتی ارز را سازمان بورس به بانک مرکزی ارسال کرده و درصورت تایید بانک مرکزی این بازار تاسیس خواهد شد. همچنین مدیرعامل بورس کالا پیشنهاد کرد این معاملات هر چه سریع‌تر در بازار سرمایه آغاز شود. حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به نشست مشترکی که هفته گذشته با مسئولان بانک مرکزی برگزار شد گفت: در این نشست که مسئولان بازار سرمایه، بانک مرکزی، سازمان بورس، بورس کالا و بورس اوراق بهادار تهران ووزارت اقتصاد حضور داشتند طرح راه‌اندازی معاملات آتی ارز مطرح شد و قرار شد سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد خود را برای انجام این معاملات به بانک مرکزی ارائه کند.

وی افزود: پیشنهاد سازمان بورس به بانک مرکزی ارسال شده و قرار است درصورت موافقت بانک مرکزی، معاملات آتی ارز برای کمک به تعادل بازار نقدی در بازار سرمایه آغاز شود.قالیباف در پاسخ به این پرسش که آیا بورس اوراق بهادار تهران آمادگی انجام این معاملات را دارد یا خیر؟ گفت: با توجه به تجربه معاملات آتی سهام در بورس تهران، همه زیرساخت‌های لازم از جمله مسائل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری معاملات‌آتی ارز در بورس اوراق بهادار فراهم است و بورس تهران آمادگی کامل برای انجام این معاملات را دارد.وی افزود: معاملات آتی ارز می‌تواند به بانک مرکزی برای کنترل بازار و اعمال سیاست‌های مدیریت بازار کمک کند.

به گفته مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، معاملات آتی ارز ابزاری برای مدیریت ریسک و کنترل نوسان‌های بازار است.وی با بیان اینکه طرح راه‌اندازی معاملات آتی ارز قبلا از سوی بورس تهران به سازمان بورس ارسال شده خاطرنشان کرد:این طرح از سوی کمیته فقهی سازمان بورس و کمیته فرعی شورای بورس مورد بررسی قرار گرفته است و این دو کمیته معاملات آتی ارز را مورد تصویب قرار داده‌اند.

تاسیس بازار معاملات آتی ارز، در دستور کار

در عین حال مدیرعامل بورس کالای ایران هم در گفت‌وگو با همشهری پیشنهاد کرد، با توجه به رابطه قیمت سکه و ارز بحث راه‌اندازی معاملات آتی ارز در دستور کار قرار گیرد.حسین پناهیان در این باره گفت: با توجه به رابطه قیمت سکه و ارز پیشنهاد می‌شود بحث راه‌اندازی معاملات آتی ارز نیز در دستور کار قرار گیرد ضمن آنکه بورس کالای ایران آمادگی کامل خود را به لحاظ حقوقی و فنی برای ایجاد بستر لازم جهت انجام این معاملات اعلام می‌دارد. البته بدیهی است که این مهم بدون حضور بانک مرکزی امکان پذیر نخواهد بود.وی در ادامه افزود: همان‌گونه که اخیرا اعلام شد طی جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تصویب شد که بانک مرکزی علاوه بر عرضه سکه طلا در معاملات آتی بورس کالای ایران، بخشی از معاملات نقدی سکه را نیز به این بورس منتقل کند؛ بنابراین از این طریق بانک مرکزی می‌تواند به‌عنوان بازارگردان در بازار معاملات آتی سکه وارد شود.

حمایت نمایندگان مجلس

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ارز در تمام دنیا در بورس معامله می‌شود، گفت: کسانی که قصد خرید ارز را دارند باید در بورس حاضر شوند و نرخ نیز همان روز اعلام شود و هر کس قیمت بیشتری اعلام کرد بتواند آن را خریداری کند.ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: به‌این ترتیب رقابت ایجاد شده و قیمت‌ها کنترل می‌شود و هیچ‌گاه افزایش بی‌رویه‌ قیمت سکه و ارز را شاهد نخواهیم بود.

مخالفت بانک مرکزی

اما با وجود آمادگی کامل مجموعه بازار سرمایه برای انجام معاملات آتی ارز، آخرین خبر‌ها از نشست مشترک مسئولان بازار سرمایه با مسئولان بانک مرکزی حکایت از آن دارد که بانک مرکزی به‌صورت شفاف با انجام معاملات آتی ارز مخالفت کرده است.در عین حال اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که موضوع عرضه نقدی سکه در بورس کالا نیز با مانع اصلی بانک مرکزی روبه‌روست و این بانک هرگز با عرضه نقدی سکه و انجام معاملات آتی ارز در بازار سرمایه همچون روال گذشته موافقت نکرده است. مخالفت‌های بانک مرکزی با بازار سرمایه، سابقه دیرینه دارد و تقریبا در طول سال‌های گذشته بانک مرکزی با هیچ‌یک از طرح‌های بازار سرمایه موافقت نکرده است و به سدی برای بازار سرمایه تبدیل شده است.

کد خبر 154926
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز