همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره تایید تدریس زبان های محلی در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند دو واحد اختیاری برای آموزش زبان های محلی داشته باشند اما نظارت بر اجرای آن برعهده فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

دکتر محمدرضا مخبردزفولی در گفتگو با مهر افزود: تدریس زبان های محلی از جمله زبان های کردی و آذری به صورت دو واحد اختیاری در چارچوب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و هیچ مانعی برای اجرای آن وجود ندارد.

وی افزود: دانشگاهها باید برنامه خود را برای تدریس این دو واحد ارائه بدهند و سپس آن را اجرایی کنند.

مخبردزفولی یادآور شد: البته نظارتی برای اجرای آن باید وجود داشته باشد که این نظارت بر عهده فرهنگستان زبان و ادب فارسی گذاشته شده است و فرهنگستان باید برنامه دانشگاه را تایید کند.

به گزارش مهر، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه شماره 644 خود در تاریخ 5 خرداد سال 88 ماده واحده "اختصاص و پیش‌بینی دو واحد درس زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های محلی و بومی برای تدریس در دانشگاههای مرکز استانهای ذیربط" ‌را به تصویب رساند.

بر اساس این ماده واحده "در اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی و به منظور صیانت از اجزاء ارزشمند فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و تقویت بنیان‌های مقوّم این فرهنگ به وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی اجازه داده می‌شود که دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی و محلی کشور مانند آذری،‌ کردی، بلوچی و ترکمن در دانشگاه‌های مرکز استانهای ذیربط به صورت اختیاری ارائه و تدریس شود."

تبصره 1- تهیه متون و تربیت مدرسان مورد نیاز طبق برنامه‌ای خواهد بود که به تصویب کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد.

تبصره 2- تشخیص زبان‌ها و گویش‌های مشمول این ماده واحده، برعهده فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی خواهد بود.

 

 

کد خبر 154853

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز