رسول بهروش: کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان اساسا آدم «بدمصاحبه»ای است، یعنی جانش در می‌رود، اما یک تیتر درست و حسابی به مطبوعات نمی‌دهد.

فوتبال - علی دایی

از این نظر می‌توان او را درست نقطه مقابل مردی مثل میروسلاو بلاژویچ دانست؛ مربی کرواتی که می‌تواند در طول یک گفت‌وگوی پنج‌دقیقه‌ای، پنجاه «تیتر یک» استثنایی تحویل رسانه‌ها بدهد!

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان اساسا آدم «بدمصاحبه»ای است، یعنی جانش در می‌رود، اما یک تیتر درست و حسابی به مطبوعات نمی‌دهد. از این نظر می‌توان او را درست نقطه مقابل مردی مثل میروسلاو بلاژویچ دانست؛ مربی کرواتی که می‌تواند در طول یک گفت‌وگوی پنج‌دقیقه‌ای، پنجاه «تیتر یک» استثنایی تحویل رسانه‌ها بدهد! در حال حاضر که رفته‌رفته به سالگرد اولین حضور کی‌روش در ایران نزدیک می‌شویم، به‌ندرت می‌توانیم جملاتی احساسی یا جنجالی از او را به یاد بیاوریم. مرد پرتغالی ترجیح داده عمدتا رویکرد محافظه‌کارانه‌ای در قبال خبرنگاران در پیش بگیرد و به سوالات مطرح‌شده، به شکل واقع‌گرایانه پاسخ بدهد.

وقتی بعضی از مشهورترین پرسش‌های در میان گذاشته شده با کی‌روش را به یاد می‌آوریم، به این فکر می‌کنیم که هر کدام از سه مربی ایرانی قبل از او چه جواب‌هایی می‌توانستند به این سوالات بدهند. به نظر شما، دایی، قلعه‌نویی و قطبی در شرایط مشابه کی‌روش چگونه حرف می‌زدند؟ به حدس و گمان‌های «تماشاگر» در چارچوب یک مطلب فانتزی در همین زمینه توجه کنید، لطفا!

  • نظرتان در مورد چلوکبابی که امروز در بازار تهران خوردید چیست؟ (اولین سوال خبرنگاران ایرانی از کی‌روش در بدو حضورش در ایران)

کی‌روش: نظری ندارم. فقط می‌توانم بگویم سیرم.

دایی: من واقعا متاسفم برای شما که به تغذیه و مسائل شخصی من هم کار دارید. سوال من این است که آیا در آلمان هم از بکن باوئر می‌پرسند ناهاری که خوردی چطور بود؟

قلعه‌نویی: ناهار، ناهار خوبی بود بزرگوار. اجازه بدهید از این فرصت استفاده کنم و یک «خسته نباشی» جانانه به صنف چلوکباب‌داران تهران بگویم. واقعا ممنون‌دار همه آن‌ها هستم.

قطبی: من هیچ کجای دنیا چنین غذایی نخورده بودم. به نظرم چلوکباب بازار تهران، از پیتزاهای کنار برج پیزا هم خوشمزه‌تر است و کیفیت بین‌المللی دارد. من موقع خوردن این غذا، یک لحظه احساساتی شدم و اشک‌هایم پاشید روی سماق.

  • شما موقعیت خودتان را در مقابل تیم‌های بزرگ قاره آسیا مثل ژاپن، استرالیا و کره‌جنوبی برای صعود به جام‌جهانی2014 چطور ارزیابی می‌کنید؟ (پرسش سایت فیفا از کی‌روش)

کی‌روش: شما نمی‌توانید با بهترین تیم‌های دنیا رقابت‌ کنید، در حالی که هنوز برای رقابت‌ با بهترین تیم‌های آسیا آماده نیستید. آسیا در حال حاضر قلمرو پادشاهی سه‌تیم ژاپن، استرالیا و کره‌جنوبی است. ما باید سخت کار کنیم و به آن‌ها بقبولانیم که ایران چهارمین پادشاه آسیاست و این هدف ما در آینده‌ای نزدیک است.

دایی: مطمئنا این تیم‌هایی که اسم بردید تیم‌های بزرگی هستند اما ما هم ایران هستیم و به جام‌جهانی صعود خواهیم کرد.

قلعه‌نویی: همان‌طوری که به‌درستی اشاره کردید، ما رقبای سختی داریم اما من از همین‌جا به همه مردم کشورمان قول می‌دهم که ایران را به جایگاه واقعی‌اش برگرداندم و صعود مقتدرانه به جام‌جهانی را به ملت هدیه کنم.

قطبی: ایران تنها پادشاه فوتبال دنیاست و ما به‌زودی قهرمان جام‌جهانی می‌شویم. در ضمن، من این کره‌ای را که گفتید مثل کف دستم می‌شناسم و مشکلی نیست.

  • نظر شما در مورد داربی تهران چیست؟ (پرسش خبرنگاران، پیش از داربی شهریورماه90)

کی‌روش: علاقه‌ای ندارم در این مورد نظر بدهم.

دایی: ببینید، مطمئنا این بازی یک مسابقه مهم است که با دقت آن را می‌بینم و نفرات مستعد را به تیم ملی دعوت می‌کنم.

قلعه‌نویی: خود من بارها در این بازی شرکت کرده‌ام و خدا را شاکرم که هیچ‌وقت هم نباخته‌ام. امروز استقلالی نیستم و امیدوارم یک بازی خوب برای فوتبال ایران ببینیم.

قطبی: داربی تهران یکی از مهم‌ترین داربی‌های جهان است و مسابقه‌ای است که همه دنیا آن را می‌بینند و در موردش صحبت می‌کنند. حتی گاس هیدینگ هم در این مورد چندبار با من صحبت کرد و گفت افشین تو فوق‌العاده‌ای.

  • شما گفته‌اید که برای تغییر در فوتبال ایران هدایت تیم کشورمان را پذیرفته‌اید. با توجه به این‌که فوتبال‌دوستان در ایران صبر کمی دارند، نمی‌ترسید که چنین فرصتی به شما داده نشود؟ (یکی از سوالات کنفرانس مطبوعاتی پایان بازی رفت با مالدیو)

کی‌روش: این مشکل من نیست، آنچه به من مربوط است این است که خوب برنامه‌ریزی و تلاش کنم تا تیم ملی موفق شود. آن‌ها که صبر ندارند می‌توانند بروند بازار و صبر بخرند!

دایی: خیلی ببخشید، شما از کجا می‌دانید که مردم ایران صبر ندارند؟ مطمئنا این‌طور نیست و آن‌ها صبر خواهند کرد. فقط امیدوارم آقایان بالادستی و آن‌هایی که اهل لابی هستند هم صبر کردن را از این مردم یاد بگیرند.

قلعه‌نویی: شاید اگر به‌جای من یک مربی موبور چشم‌آبی بود، منتقدان و این آقای فردوسی‌پور که خیلی هم خوب می‌خندد بیشتر صبر می‌کردند.

قطبی: باید به شما بگویم که مردم ایران صبورترین مردمی هستند که من در همه‌جای دنیا دیده‌ام و شخصا وقتی این همه صبر و استقامت آن‌ها را می‌بینم، خیلی احساساتی می‌شوم. البته کار به صبر کردن نمی‌رسد و من فورا فوتبال ایران را مثل منارجنبانش به شهرت بین‌المللی می‌رسانم.

  • نظرتان در مورد پیروزی مقابل مالدیو چیست؟ (بعد از برد 4 بر صفر در تهران)

کی‌روش: اعتقاد دارم در این مسابقه باید گل‌های بیشتری می‌زدیم. باید روی سانترها، دقت بازیکنان در پاس‌دادن و حرکت مهاجمان بیشتر کار کنیم. با تمرین و کار زیاد مشکل گل زدن تیم ملی هم برطرف می‌شود.

دایی: بازی خیلی خوبی بود. من از بچه‌ها که با همه وجود تلاش کردند تشکر می‌کنم. نقاط ضعف و قوت تیم حریف را به خوبی آنالیز کرده بودیم و فرصت هیچ کاری را به آن‌ها ندادیم.

قلعه‌نویی: بازی، دو نیمه متفاوت داشت. با دستورات تاکتیکی که بین دونیمه به بچه‌ها دادیم، در وقت دوم بهتر شدیم. جا دارد به مربی مالدیو هم تبریک بگویم که انصافا تیم خوبی ساخته است. فقط من نمی‌دانم مالدیو با این فوتبال خوبی که بازی می‌کند، چرا این‌جای جدول است!

قطبی: این یکی از باشکوه‌ترین روزهای تاریخ فوتبال ایران و آسیا بود. تیم ما کاملا بین‌المللی بازی کرد و بچه‌ها نشان دادند که قلب شیر دارند. من از همین‌جا می‌گویم برزیل، آماده باش که ما داریم برای قهرمانی جام‌جهانی می‌آییم.

  • پروازی طولانی برای رسیدن به اندونزی داشتید. آیا این مساله کار تیم شما را سخت‌تر نکرد؟ (پرسش یکی از خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی برگشت با اندونزی)

کی‌روش: ما برای بازی با اندونزی در جاکارتا دو گزینه داشتیم؛ یا این‌که جاکارتا را به کنار تهران می‌کشیدیم و یا این‌که با پروازهای طولانی به این شهر می‌آمدیم. ما خیلی تلاش کردیم، اما نتوانستیم جاکارتا را به کنار تهران بکشیم! آسیا پهناور است و تفاوت زمانی بین کشورها بعضا زیاد است. این شرایط برای همه تیم‌های آسیایی وجود دارد. تفاوت قدرت تیم‌ها در همین شرایط مشخص می‌شود.

دایی: به نکته دقیق و درستی اشاره کردید. متاسفانه این مسائل وجود دارد و من از فدراسیون فوتبال می‌خواهم در برنامه‌ریزی مسابقات لیگ، به پروازهای طولانی و خستگی بازیکنان ما توجه کند.

قلعه‌نویی: سوال، سوال خوبی بود بزرگوار. ما این مشکلات را داریم، اما هیچکس آن‌ها را نمی‌بیند و آقایان از ما انتظار دارند معجزه کنیم. متاسفم برای کسانی که با امیر قلعه‌نویی عناد دارند.

قطبی: من یک مربی بین‌المللی هستم و همه عمرم را در سفر بوده‌ام. من و تیمم این دشواری‌ها را به خاطر عشق و علاقه‌ای که در قلبمان به مردم ایران حس می‌کنیم، تحمل خواهیم کرد.

  • نظر شما در مورد این‌که سرمربی بحرین جنگ روانی به راه انداخته و گفته که ما تیم ملی ایران را در ایران شکست می‌دهیم، چیست؟ (کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی رفت با بحرین در تهران)

کی‌روش: وظیفه سرمربی مشخص است. کسی نباید انتظار داشته باشد که مربی یک تیم، چیز دیگری بگوید. قطعا هدف آن‌ها این است که برای شکست ما به ایران بیایند. پس ایشان مطلب عجیبی نگفته‌اند زیرا وظیفه و مسئولیت هر مربی این است که تیمش را برای مسابقات آماده کند تا پیروز شود. اما من از این صحبت‌ها نه نگرانم و نه می‌ترسم. ما جواب بحرین را در میدان می‌دهیم. ما فقط یک هدف داریم و آن بردن بحرین است.

دایی: من واقعا برای ایشان متاسفم و امیدوارم در تهران درس خوبی به تیم بحرین بدهیم که آقایان کری‌خواندن یادشان برود.

قلعه‌نویی: این‌ها دنبال راه انداختن جنگ روانی‌اند اما قلعه‌نویی کسی نیست که تن به این قبیل بازی‌ها بدهد.

قطبی: من قلبی ایرانی، مغزی اروپایی و روحیه‌ای آمریکایی دارم!

  • بازیکنان ایرانی 6 تا 7کیلومتر بیشتر نمی‌دوند اما میانگین دوندگی بازیکنان اروپایی و حرفه‌ای بین 12 تا 13کیلومتر است. به نظر شما چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد؟ (کنفرانس مطبوعاتی تهران)

کی‌روش: در فوتبال نمی‌توان معجزه کرد. معجزه برای فیلم و سیرک است. در فوتبال باید کار و تمرین کنیم. ما هدف‌مان این است که توانایی عملکرد و ظرفیت بازیکنان را بالا ببریم و این کار را فقط می‌توان بازی به بازی و اردو به اردو انجام داد تا بازیکنان را آماده‌تر کرد.

دایی: من این حرف‌ها را قبول ندارم. بازیکنان تیم ملی سرشان را جلوی توپ می‌گذارند و از همه چیزشان برای این مردم می‌گذرند.

قلعه‌نویی: این‌قدر دنبال تخریب قلعه‌نویی نباشید. حداقل به تیم ملی مملکت رحم کنید. من در هر تیمی که بوده‌ام، بچه‌هایم بیشترین دوندگی را داشته‌اند. شما هم دیگر دنبال این مسائل نباشید.

قطبی: یک روز پیم وربیک مرا کشید کنار و گفت افشین، تو باهوش‌ترین مرد بین‌المللی هستی که من در زندگی‌ام دیده‌ام. تو واقعا جنتلمن هستی. تو عزیز دلم هستی.

  • برخی مربیان از بازی دوستانه با فلسطین انتقاد کرده و این دیدار را در حد تیم ملی ندانسته‌اند. نظر شما در این مورد چیست؟ (نشست خبری بعد از بازی با فلسطین)

کی‌روش: من از شما می‌خواهم وقتی موضوعی را می‌گویید نام آن فرد را بیان کنید. من از طریق نشست خبری و کنفرانس‌ها با مربیان صحبت نمی‌کنم و ترجیح می‌دهم با خودشان حرف بزنم. این روش من است. ما اکنون در برنامه آماده‌سازی برای بازی با بحرین به سر می‌بریم و دیدار با فلسطین برای آماده‌سازی ماست. برای رویارویی با بحرین و قطر، لازم نیست دنبال دیدار تدارکاتی با برزیل و آرژانتین باشیم. با این حال به همه نظرات احترام می‌گذارم و هرگز در رسانه‌ها از همکارانم انتقاد نمی‌کنم. از شما هم می‌خواهم مرا وارد مسائل حاشیه‌ای نکنید.

دایی: من واقعا برای این آقایان متاسفم. این‌ها با علی دایی مشکل دارند اما باید بدانند اگر علی دایی تا الان سرپا مانده، به خاطر لطف خدا و حمایت این مردم بوده. شما اگر می‌توانید بیایید همین فلسطین را ببرید.

قلعه‌نویی: متاسفانه این غرض‌ورزی‌ها هست. ما به فدراسیون گفتیم حریف تدارکاتی بزرگ برایمان پیدا کند اما نکرد. حالا اگر به‌جای ما یک مربی خارجی بود، آقایان می‌رفتند از کره مریخ حریف پیدا می‌کردند و بازی دوستانه می‌گذاشتند.

قطبی: اصلا من کریزی هستم که در این فوتبال کار می‌کنم. کسی که گاس‌هیدینگ به او گفته باشد «افشین جگرت را بخورم، تو نور چشم منی» برای چه باید عمرش را در ایران تلف کند. من می‌خواستم شما را متحول کنم اما لیاقتش را نداشتید. اصلا می‌روم آفریقای جنوبی بقیه جام‌جهانی را می‌بینم، عکس‌هایش را هم می‌آورم.

همشهری تماشاگر

کد خبر 154489

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز