ماهور نبوی‌نژاد: این روزها برای هری پاتر دوستان و هواداران این‌ جادوگر جوان در سراسر جهان، مثل لحظه‌های رو در رویی قاتل و مقتول در فیلم‌های جنایی می‌ماند.

 نفس‌ها در سینه حبس شده، قلب‌ها تند تند می‌زند، همه منتظر، کنجکاو و خاموش‌اند و جز صدای شمارش معکوس برای رسیدن هری پاتر7، صدایی به گوش نمی‌رسد. میلیون‌ها خواننده لحظه‌شماری می‌کنند تا هفتمین جلد از مجموعه کتاب‌های هری پاتر از راه برسد و در این آخرین کتاب، سرنوشت جادوگر جوان و دوستانش مشخص شود.


عنوان این کتاب تا پیش از انتشار نامش از جنجال برانگیزترین موضوعات خبری بود. هری پاتردوستان برای پیش‌بینی نام آخرین کتاب از مجموعة هری پاتر و سرنوشت او به رقابت پرداخته بودند.

در رقابتی که توسط یک مؤسسه انگلیسی برپا شده بود، هواداران باید عنوان هفتمین جلد مجموعة هری پاتر را حدس می‌زدند. سؤال این بود: هری پاتر و... ؟ «هری پاتر و ارث گریفیندور»، «هری پاتر و جنگ جادوگران» و «هری پاتر و انتخاب سانتور» از پیشنهادهایی بود که در پایگاه اینترنتی این مسابقه اعلام شد. حتی در آن روزهای داغ رقابت، شنیده می‌شد که خود رولینگ نیز وارد این بازی شده و به شوخی، نام «هری پاتر و کتری اسرارآمیز شکل دیرک» را پیشنهاد کرده است.

آن‌ها که جالب‌ترین و خلاق‌ترین نام را پیشنهاد می‌کردند، برگزیدگان این رقابت بودند و جوایز قابل توجهی دریافت می‌کردند. به گفتة برگزارکنندگان این رقابت، برای کسی که نام هفتمین کتاب هری پاتر را درست پیش‌بینی می‌کرد، جایزة میلیونی در نظر گرفته شده بود. ولی آن‌قدر امکان پیش‌بینی درست عنوان هری پاتر7 دور از ذهن و دست‌نیافتنی بود که متولیان رقابت «هری پاتر و...(؟)» زحمت اعلام نوع و میزان این جایزه را هم به خود ندادند.

خود رولینگ هم در وب‌سایت رسمی‌اش برای افشای نام کتاب جدیدش یک بازی معماگونه به راه انداخته بود. در این بازی، از طرفداران هری پاتر دعوت می‌شد تا کلیدی را برای یک در قفل شده پیدا کنند. داخل در، هدیه‌ای است و درون هدیة بسته‌بندی شده، یک بازی با کلمات وجود دارد. خوانندگان باید حدس بزنند کدام حروف، جای خالی را پر می‌کند. این بازی را هم کسی نتوانست ببرد.

جنجال‌های جهانی برای عنوان هری پاتر7 کمتر از یک ماه پیش آرام گرفت. تنها چند روز مانده به شروع سال میلادی جدید، رولینگ نام آخرین کتاب را اعلام کرد: «هری پاتر و حقیقت‌های مرگبار».                                            (Harry Potter and the deathly hallows)

کی می‌میره؟
با معلوم شدن نام آخرین کتاب، بحث‌ها و حدس‌ها به سمت پیش‌بینی سرنوشت هری پاتر رفت. ویلیام هیل، ناشر انگلیسی کتاب‌های هری پاتر گفته بود: «هم‌اکنون بیشتر پیش‌بینی‌ها دربارة چگونگی اتمام آخرین کتاب هری پاتر این است که لرد ولد مورت، هری پاتر را خواهد کشت؟ یا عکس آن اتفاق خواهد افتاد.»

رولینگ نیز با ایما و اشاره گفته بود که پاتر در آخرین کتاب خواهد مرد. او در گفت‌وگویی دربارة آینده دیگر کتاب‌هایش بعد از پاتر گفته بود: «فکر نمی‌کنم هرگز شخصیتی مانند هری پاتر به وجود آید، شما فقط یکی مانند هری خواهید داشت.»

او روزی که نام کتاب را در وب‌سایتش اعلام کرد، گفته بود: «از میان شخصیت‌های اصلی داستان‌های هری پاتر، 2 نفر خواهند مرد که شاید یکی از آن‌ها خود پاتر باشد.»

با زخم تمام می‌شود
به گفتة رولینگ، آخرین جلد هری پاتر بسیار به جلد ششم آن (هری پاتر و شاهزاده دورگه) نزدیک است: «احساس می‌کنم جلد 6 و 7 هری پاتر، دو بخش از یک رمان هستند.»
در جای دیگری رولینگ ادعا کرده که فصل آخر جلد هفتم هری پاتر را پیش از این نوشته و آخرین کلمه در داستان‌های هری پاتر، کلمه زخم (scar) است. البته رولینگ این احتمال را هم بیان کرده که شاید با پیشرفت نگارش فصل‌های ابتدایی داستان هفتم، فصل آخر آن نیز دچار تغییر و تحول شود.

این نویسنده که دوران طلایی شهرت و محبوبیت خود را می‌گذراند، می‌گوید: «این چیزی است که من در نشان دادنش به شما شک دارم... در آخرین فصل کتاب هفتم همه چیز درباره هری پاتر تمام می‌شود، و مشخص می‌شود که چه اتفاقی برای هر یک از شخصیت‌های هری پاتر خواهد افتاد. البته شخصیت‌هایی که تا پایان کتاب زنده بمانند.»

از نشانه‌های دیگری که رولینگ دربارة حوادث کتاب هفتم اعلام کرده، دربارة لی‌لی، مادر هری پاتر است که زنده نیست و نخواهد شد. ولی راز بزرگی دربارة او فاش می‌شود.
بعد از انتشار جلد ششم هری پاتر، رولینگ در پاسخ به این سؤال که آیا سرنوشت تمام شخصیت‌های هری پاتر را می‌داند، گفته بود: «بله.»

از او پرسیده بودند: «چرا داستان‌های هری پاتر را متوقف می‌کنی؟ برای خوانندگان جالب است که بدانند هری پاتر در بزرگسالی چگونه و چه شکلی است.» و رولینگ گفته بود: «از کجا می‌دانید هری پاتر زنده می‌ماند؟!»

رولینگ به جز مصاحبه‌ها، در سایت رسمی‌اش هم دربارة هری پاتر7 حرف زده و درستی یا  اشتباه بودن برخی پیش‌بینی‌ها درباره آخرین داستان هری پاتر را جواب داده است؛ مثلا این که آیا لونا دختر اسنیپ است؟ آیا کلاه گروه بندی جان پیچ است؟ و... (که البته جواب هر دوی این سؤال‌ها منفی است.) این پرسش و پاسخ‌ها نشانگر زیرکی و هوشمندی خانم نویسنده است که کنجکاوی خواننده را تا حد جنون بر می‌انگیزد، ولی اطلاعات چندان گران‌قدری نمی‌دهد که عطش خواننده کمی آرام گیرد.

تا تیرماه دوام بیاورید
در هفتمین داستان هری پاتر، بوی مرگ می‌آید و همین حال و هوا است که هواداران این جادوگر جوان را در انتظار کشنده‌ای فرو برده. آن‌ها لحظه‌شماری می‌کنند تا با انتشار آخرین روایت، سرنوشت هری پاتر و یارانش روشن شود.

شش کتاب اول مجموعة هری پاتر، بیش از 300 میلیون نسخه فروش جهانی داشت، به 63 زبان زندة دنیا ترجمه شد و رولینگ را به پردرآمدترین زن انگلیس بدل کرد.

دو هفته پیش، «هری پاتر و حقیقت‌های مرگبار» برای پیش‌فروش روی سایت آمازون قرار گرفت. تنها چند ساعت از امکان پیش‌خرید این کتاب گذشته بود که اولین کتاب در فهرست پرفروش‌ترین‌های آمازون شد. در حالی که قیمت  آن هنوز نامشخص است.

همه دارند خود را برای آمدن هری پاتر7، آخرین هری پاتر، آماده و مهیا می‌کنند. در کنار هواخواهان، مترجمان و کتابفروشان چشم‌انتظار، سرویس پستی انگلیس نیز برای زمان انتشار هری پاتر، تمهیدات ویژه‌ای فراهم کرده است. سخنگوی سرویس پستی انگلستان اعلام کرده: «برنامه‌ریزی برای توزیع این کتاب را از الان آغاز کرده‌ایم. حدود 150 کامیون نیز کرایه خواهیم کرد. علاوه بر آن به کتابفروشی‌ها اعلام کرده‌ایم که میزان فروش احتمالی‌شان را اطلاع دهند.»

بر اساس آخرین آمار، سال گذشته از هر 16 آدرس پستی در انگلیس، یک آدرس خواستار دریافت ششمین کتاب هری پاتر بوده. آخرین خبر دراین‌باره را ناشر داده است: ساعت 24 یعنی نیمه‌شب 21 جولای 2007، 30 تیرماه سال آینده «هری پاتر و حقیقت‌های مرگبار» توسط انتشارات بلومز بری منتشر می‌شود و بازار تابستانی نشر جهان را در چنته می‌گیرد.

هری پاتر8 هم می‌آید
و سورپریز آخر؛ هری پاتر8 هم خواهد آمد. اما دیگر داستانی در کار نیست. این بار «فرهنگ جادوگری» است که بر اساس یادداشت‌های رولینگ تدوین خواهد شد. و مجموعه هری پاتر با این فرهنگ، کامل و شاید جاودانه شود.


پیش‌بینی ویدا اسلامیه، مترجم  هری پاتر
ویدا اسلامیه، معروف‌ترین مترجم هری پاتر در ایران است. با این که او جلد اول هری پاتر را ترجمه نکرده بود، ولی ترجمه‌های او از 5 جلد بعدی هری پاتر، توانست رضایت همة طرفداران هری را جلب کند. با او از حدس و گمان‌‌هایش دربارة هری پاتر 7 شروع کردیم. خانم مترجم آن‌قدر به اتفاقات ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی در داستان‌های هری‌پاتر خو گرفته که منتظر عجیب‌ترین‌هاست:

 در آخرین کتاب هری پاتر، هویت ر.الف.ب مشخص خواهد شد، به نظر شما کی است؟
بیشتر خوانندگان حدس می‌زنند که رگولوس بلک، ر.الف.ب باشد ولی به همین دلیل که بیشتر احتمالات به سوی رگولوس است، من فکر نمی‌کنم که او  ر.الف.ب حقیقی باشد. از خانم رولینگ بعید است که شخص قابل‌ پیش‌بینی را در جایگاه ر.الف.ب قرار بدهد.

  •  اسنیپ چطور؟ نمی‌تواند ر.الف.ب باشد؟

اسنیپ هم گزینة دیگری است به‌ویژه که هنوز مشخص نشده از کدام گروه حمایت می‌کند. معلوم نیست در دستة خوب‌ها قرار دارد یا بدها.

  •  قرار است در این کتاب دو کاراکتر بمیرند. به نظرتان خود هری پاتر می‌میرد؟

حتما وگرنه خانم رولینگ برای ننوشتن ادامة داستان‌های هری پاتر این‌قدر با خوانندگانش چانه نمی‌زد. در داستان‌‌های قهرمانی معمولا قهرمان باید برای قهرمان بودن و قهرمان ماندن بمیرد.

  •  حدستان در مورد جان پیچ آخر چیست؟

خود هری پاتر. به همین دلیل است که می‌گویم می‌میرد. به گمان من در نهایت هری پاتر و ولدمورت همزمان با هم می‌میرند.

  •  به گفتة خانم رولینگ، هری پاتر 7 کوییدیچ ندارد، به نظر شما نبود این بازی چه تفاوتی در حال و هوای داستان ایجاد می‌کند؟

آن طور که خانم رولینگ پیش از این اشاره کرده این داستان با همة روایت‌های قبلی فرق دارد. شاید اوضاع آن‌قدر بحرانی باشد که هری پاتر همان‌جا در مدرسه بماند و نتواند از آن‌جا خارج شود.

  •  پیش‌بینی شما در مورد عنوان هری پاتر 7 چی بود؟

هیچ پیش‌بینی‌ای نداشتم. ترجیح می‌دادم منتظر بمانم و سورپریز بشوم.

  •  شما چه ترجمه‌ای را برای عنوان اعلام نشدة هری پاتر 7 در نظر گرفته‌اید؟

نمی‌دانم، تا وقتی تمام داستان را نخوانم، مشخص نمی‌شود. واژة hallows در لغت به معنای قدیس‌ها یا حقیقت‌ها است ولی ممکن است در داستان هری پاتر کنایه یا اشاره به نیروهای مثبت یا منفی خاصی باشد. هنوز عنوان رمزآلود است، به همین دلیل معادل خاصی را انتخاب نمی‌کنم.

  •  قرار است هری پاتر 7 در 21جولای (30تیرماه) منتشر شود. ما کی می‌توانیم منتظر  ترجمة فارسی آن باشیم؟

اگر مانند سایر داستان‌های هری پاتر باشد، 5/1 تا 2 ماه طول می‌کشد، ولی ظاهرا از سایر کتاب‌های هری پاتر بلندتر است و به همین دلیل زمان بیشتری می‌طلبد.

  •  و سؤال آخر، خودتان هوادار کدام کاراکتر داستان هستید؟

من فقط مترجم هری پاتر هستم؛ هواداری دیگر از سن و سال ما گذشته.

در هری پاتر7 چه خواهد شد؟

حتما اتفاق می‌افتد
 هری پاتر، برای ملاقاتی کوتاه به خانة خاله‌اش، دورسلی‌ها برمی‌گردد. بعد از خانة خاله‌اش، هری به ملاقات مقبرة پدر و مادرش می‌رود. و بعد از ملاقات مقبرة والدینش تصمیم می‌گیرد که جان‌پیچ‌های باقی‌مانده را از بین ببرد.

 رون و هرمیون هم در سفر هری به خانة دورسلی‌ها و بعد در بقیة ماجرا هری پاتر را همراهی می‌کنند.

 31جولای، هری 17 ساله، یعنی یک فرد بالغ در جهان جادوگری می‌شود. این یعنی که هری از این تاریخ به بعد، این اجازه و توانایی را دارد که در خارج از مدرسه هم جادو بکند. متأسفانه پاتر در 17 سالگی مصونیت خاص ایجاد شده توسط مادرش را هم از دست می‌دهد.

 جان پیچ‌های باقی‌مانده، فنجان هلگاهافلپاف، نجینی، مار دست‌آموز ولدمورت و یک چیز ناشناخته است.

 پرده‌ای که شخصیت اسنیپ را پوشانده، کنار می‌رود و ما می‌فهمیم اسنیپ واقعا به کدام گروه وفادار و متعهد است.

 بیل ویزلی و فلور دلاکور عروسی می‌کنند.
 بیشتر با  زندگی لی‌لی و جیمز پاتر، پدر و مادر هری آشنا می‌شویم و این اطلاعات، نقش پررنگی در ادامة داستان دارد.

 یکی از همکلاسی‌های هری پاتر استاد خواهد شد، ولی نه آنی که حدس می‌زنید!
 ویکتور کرام بار دیگر وارد داستان می‌شود.

 دلورس آمبریج، مدیر غیرقانونی هاگوارتز، را هم دوباره خواهیم دید.
 رنگ چشمان هری پاتر نیز در این داستان، نقش بازی می‌کند.

شاید اتفاق بیفتد
  اگر هری به هاگوارتز برگردد، سال هفتم و آخرین سال درس او خواهد بود. در پایان جلد6 هری گفته بود به هاگوارتز برنخواهد گشت. رون و هرمیون هم بازگشتشان به هاگوارتز را به حضور هری موکول می‌کنند تا در مبارزه با ولد مورت او را کمک کنند.

 شاید آینه تفرقه‌انگیز را دوباره ببینیم. (جلد اول یادتان هست؟)
 ممکن است سیریوس را دوباره ببینیم، ولی نمی‌دانیم در چه شکلی و با چه نقشی در این داستان ظاهر می‌شود.

 برخلاف آن چه در آخر جلد6، هری به جینی ویزلی گفته دیگر او را نخواهد دید، بعید است که او بتواند این کار را بکند.

 لوپین و تانکس شاید با هم ازدواج بکنند.

 شاید هری بار دیگر یک حیوان دست‌آموز داشته باشد که بعضی جاها به او کمک کند.

هرگز اتفاق نخواهد افتاد
 هری پاتر، سرپرست هاگوارتز یا استاد آن نخواهد شد. حتی ارشد هم نخواهد شد.
 خاله پتونیا از جادو استفاده نمی‌کند و هیچ وقت دارای قدرت جادویی نمی‌شود.

 ولد مورت نسبت فامیلی با هری پاتر یا سایر شخصیت‌ها ندارد.
 لوپین دوباره استاد تدریس در برابر جادوی سیاه نخواهد شد.

 کلاه گروه بندی جان پیچ نیست.
 دامبلدور و هیچ یکی از شخصیت‌های مجموعه داستان‌های هری‌‌پاتر از آینده نیامده‌اند.
 نیکولاس فلامل (دارندة سنگ کیمیا در جلد اول) در مدرسه هاگوارتز تدریس نخواهد کرد.
 لونا لاوگود و نویل لانگ باتم یک زوج نخواهند شد.

 دیگر هیچ بازی کوییدیچی نخواهیم دید. رولینگ خوانندگان بی‌قرار خودش را مطمئن کرده که در کتاب هفتم، هیچ بازی‌ای مانند کوییدیچ وجود ندارد. داستان «هری پاتر و شاهزادة دورگه» آخرین داستانی بود که در آن شاهد اجرای یک کوییدیچ بودیم.

کد خبر 15445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز