همزمان با آغاز فعالیت‌های سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، بخش تجلی اراده ملی فعال شد.

سیمرغ - جشنواره فجر

محمدحسین مهدی‌پور مدیر بخش تجلی اراده ملی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در این باره گفت: تجلی اراده ملی که به‌عنوان یکی از بخش‌های جانبی جشنواره از 5دوره پیش فعالیتش را آغاز کرد در سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به‌عنوان بخش اصلی فعالیتش را شروع کرده است.

وی با بیان اهمیت این بخش گفت: بخش تجلی اراده ملی یکی از بخش‌های مهم جشنواره امسال است که در آن با دعوت از همه دستگاه‌های زیرمجموعه قوای سه‌گانه همکاری علمی و عملی آنان را در بخش‌های مختلف سینما امکان‌پذیر می‌سازیم.
مهدی‌پور ادامه داد: هرچند سینمای ایران جایگاه خوبی در بین کشورهای جهان دارد اما تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم و باید همه دستگاه‌ها را در این راه با خود همراه‌سازیم. وی با اشاره به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به مقوله سینما که آن را به‌عنوان یک رسانه پرنفوذ اثرگذار و کلید پیشرفت کشور می‌دانند، افزود: وقتی بزرگان جامعه ما در باره سینما چنین عقایدی دارند بر همگان حجت می‌شود که با تمام توان در مسیر رشد و توسعه سینما قرار بگیرند تا در آینده نزدیک شاهد اثربخشی بالای سینما بر همه شئونات جامعه باشیم.

مهدی‌پور درپایان اضافه کرد: اقدامات اولیه برای برگزاری این بخش انجام شده که در روزهای آتی جزئیات آن از طریق روابط‌عمومی جشنواره تشریح خواهد شد.

شایسته است با موضوع بیداری اسلامی فیلم تولید شود

کاظم راست گفتار یکی از کارگردانان سینما گفت: از آنجایی که معتقدم خزاعی در زمینه‌های فرهنگی همواره مثبت بوده و تجربه‌های خوبی داشته و دارد، امید است با حضور او روح تازه‌ای در جشنواره دمیده شود و با رایزنی‌های درست حال و هوای جشنواره از رخوت سالیان گذشته بیرون آید.

این کارگردان همچنین درخصوص مقوله بیداری اسلامی در بخش بین‌الملل تصریح کرد: پیشنهاد می‌دهم در زمینه بیداری اسلامی فیلم ساخته شود و زمانی این بخش قابل توجه است که تولید پیرامون آن صورت بگیرد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم فیلم‌هایی با محوریت بیداری اسلامی تولید کنیم بسیار خوب و ارزشمند است اما این نکته را باید در نظر بگیریم که این موضوع کار فرهنگی است و فیلمسازی این طور نیست که به سرعت بتوان درخصوص یک موضوع فیلم ساخت.
راست گفتار اظهار داشت: شاید اتفاقاتی که در لبنان و فلسطین رخ داده سوژه‌هایی با موضوع رویکرد بیداری اسلامی باشند که امید است در بخش بین‌الملل شاهد آن باشیم. راست‌گفتار با گلایه از حضور همیشگی کارگردانان شاخص و مطرح گفت: حضور فیلمسازان جدید باعث تقویت جشنواره بوده و اتفاق خوب و مبارکی است زیرا فیلمسازان شاخص و برجسته انرژی بسیاری دارند که حضور آنها امکان رقابت را از فیلمسازان دیگر سلب می‌کند.

راست گفتار که فیلم سینمایی «چک» را برای جشنواره امسال آماده کرده، خاطرنشان کرد: متأسفانه این موضوع برای ما عادت شده است که همه کارهای ما در دقیقه 90 صورت می‌پذیرد. چند ماه بیشتر باقی نمانده به جشنواره تازه شروع به فیلمبرداری می‌کنند و در نهایت فیلم مناسبی به جشنواره نمی‌فرستند درحالی‌که در مدت کوتاه و اندک نمی‌توان فیلم فاخر و در خور جشنواره تولید کرد زیرا زمان اندک، کیفیت کار را از لحاظ تولید پایین می‌آورد و به ساختار فیلم لطمه می‌زند.

بیداری اسلامی، از اقدامات خوب جشنواره امسال

سیروس تسلیمی تهیه‌کننده سینما هم گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مهم‌ترین واقعه سینمایی کشور است که به هر حال کم یا زیاد در دوره‌های مختلف جدی گرفته شده و از طرف اهالی سینما و مسئولین برگزار شده است.

وی ادامه داد: تمامی زحماتی که اهالی سینما در طول سال کشیده‌اند درجشنواره فیلم فجر برای نمایش عمومی آماده می‌شود که این رویکرد از مهم‌ترین اهداف جشنواره است. این تهیه‌کننده همچنین، درخصوص حذف ویدئو‌رسانه از جشنواره فیلم فجر گفت: باید برای آثار ویدئو رسانه یک جشنواره مستقل و خاص درنظر بگیریم زیرا هیچگاه این آثار توان دیده شدن در جشنواره را پیدا نکرده‌اند. گرچه این مشکل درخصوص نمایش آثار مستند نیز همواره رخ داده است اما باید شرایطی فراهم شود تا آثار مستند نیز دیده شوند.

تسلیمی درخصوص توازن فیلمسازان حرفه‌ای قدیمی و نسل جدید فیلمسازان اظهار داشت: باید در جشنواره توازنی برقرار شود تا تمامی فیلمسازان حضور پیدا کنند و سینما نیز حرفه‌ای است که کارگردانان در اثر سال‌ها فیلم ساختن به جایگاه قدرتمند رسیده‌اند، گر چه من معتقدم اگر شرایطی فراهم شود که فیلمسازان جوان و علاقه‌مند سینما وارد این حرفه شوند، پسندیده است.

وی ادامه داد: باید نقشه راه کلان سینمای کشور به درستی در جشنواره کارشناسی و بررسی شود زیرا به اعتقاد من سینما شغل عجیبی است وقتی کسی کارگردان می‌شود دیگر در سینما دستیار کارگردان نمی‌شود در نتیجه زمانی که دستیار کارگردان بود 4کار در سال تولید می‌کرد و الان که به‌عنوان کارگردان فیلم می‌سازد شاید بعد از گذشت 5سال هم نتواند یک فیلم بسازد.
وی درخصوص بخش بیداری اسلامی در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر افزود: این بخش، ازجمله اقدامات بسیار خوب جشنواره فیلم فجر امسال خواهد بود و ایران می‌تواند خوراک فرهنگی مناسبی از رویکرد بیداری اسلامی برای کشورهایی همچون مصر، تونس و لیبی فراهم کند.

تسلیمی همچنین طی پیشنهادی درخصوص جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌شناسی‌های جشنواره این است که 3ماه از اکران فیلم‌های ایرانی را می‌گیرد زیرا سالن‌های سینما و پردیس‌های سینمایی، میزبان جشنواره می‌شوند و دیگر فرصتی برای اکران این فیلم‌ها باقی نمی‌ماند که باید تعداد سالن‌های سینمایی کمتری به جشنواره اختصاص دهیم. همانگونه که جشنواره‌های دیگر کشورها در چند سالن سینمایی محدود برگزار می‌‌شوند ما نیز باید فقط چند سالن سینمایی را به جشنواره فیلم فجر اختصاص دهیم تا فرصت اکران فیلم‌های سینمایی را از آنها نگیریم.

سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دبیری محمد خزاعی طی روزهای 12 تا 22 بهمن در تهران و استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود. مسئولان جشنواره وعده داده‌اند امسال این رخداد سینمایی را در برخی از مناطق محروم کشور نیز برگزار کنند اما با این حال هنوز هم نقاط تاریکی در جشنواره امسال دیده می‌شود، از جمله اینکه قرار است سینمای اهالی مطبوعات و رسانه از سالن همایش‌های برج میلاد یک بار دیگر به عقب برگشته و به سینما فلسطین منتقل شود؛ سینمایی که حداکثر ظرفیت سالن بزرگش 200‌نفر است و طبیعتا برای چند هزار خبرنگار، منتقد و هنرمند کفایت نمی‌کند. این سینما پیش از این هم محل حضور هنرمندان، منتقدان و روزنامه‌نگاران بوده است و نشان داده برای این کار اصلا ظرفیت‌های لازم را ندارد. از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به محل جغرافیایی سینما اشاره کرد که اگرچه دسترسی بهتری دارد اما در ساعات پرترافیک شهر رسیدن به آن بسیار دشوار است ضمن اینکه به هیچ روی جای پارک اتومبیل در آن تعریف نشده؛ چیزی که نقطه قوت برج میلاد محسوب می‌شود.

کد خبر 154362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز