گروه اجتماعی: نرخ جدید جریمه‌های رانندگی پنجشنبه اول دی 90 در سراسر کشور اجرا می‌شود.

پلیس راهنمایی رانندگی

اطلاع‌رسانی راهور ناجا از طریق تبلیغات بزرگراهی در این باره در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده است.در 10 روز پایانی آذر نیز در قالب یک طرح ارشادی، رانندگان متخلف، همراه برگه جریمه خود یک برگه جریمه آموزشی نیز دریافت کرده‌اند که رقم جریمه جدید در‌آن درج شده است.

برگه‌های جریمه آموزشی برای متخلفان جنبه ارشادی دارد و فقط برای اینکه با نحوه جریمه از اول دی آشنا شوند، اجرا می‌شود؛ به‌طور مثال به متخلفی که با تجاوز از سرعت مجاز تا‌کنون 200 هزار ریال جریمه می‌شد برگه‌ای آموزشی داده می‌شود با این مضمون که از اول دی برای این تخلف یک میلیون ریال جریمه خواهید شد.

انتظار می‌رود که اعمال دور جدید قانون جرایم رانندگی در کشور، بر کاهش محسوس تخلفات و تلفات رانندگی تاثیرگذار باشد. با ابلاغ جدول جدید جریمه‌های رانندگی سقف جریمه‌های رانندگی در کشور به 200 هزار تومان افزایش یافت. پیش از این سقف جریمه‌های رانندگی در کشور 30 هزار تومان و کف آن هزار تومان بود. بیشترین افزایش نرخ جریمه‌های تعیین شده در جدول جدید جریمه‌های رانندگی مربوط به تخلفات حادثه‌ساز است.

براساس جدول جدید نرخ جریمه‌های رانندگی که دولت روز دوشنبه در قالب 171کد جریمه ابلاغ کرد، نرخ جریمه‌های رانندگی به 3 بخش «کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی»، «سایر شهرها» و «روستاها و راه‌های روستایی» تقسیم شده است.

جریمه‌ای که براساس مبلغ در صدر جدول جریمه‌ها قرار گرفته، رانندگی در حالت غیرعادی و مصرف روانگردان‌ها یا مواد افیونی در همه جاده‌های کشور است که علاوه بر 200 هزار تومان جریمه، منجر به ضبط 6 ماهه گواهینامه و معرفی راننده به مراجع قضایی می‌شود. جریمه 100 هزار تومانی هم برای حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا یا حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ، تجاوز از سرعت مجاز (بیش از 50 کیلومتر در ساعت)، سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه، حرکت به‌صورت مارپیچ و حرکت با دنده‌عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در دسته «کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی» وضع شده است. راننده‌ای که از این تخلفات مرتکب 2 مورد شود، - به جز حرکت با دنده‌عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها - علاوه بر مجموع جریمه 2 تخلف، خودرو راننده متخلف هم 72 ساعت توقیف خواهد شد.

همچنین براساس ابلاغ دولت، مهم‌ترین تخلفاتی که جریمه 50 هزار تومانی برای آنها تعیین شده از این قرار است: تجاوز از سرعت مجاز (بیش از 30 تا 50 کیلومتر در ساعت)، تجاوز به چپ از محور راه، عبور وسایط نقلیه از پیاده‌رو، دورزدن در محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه یا وسایط ارتباطی مشابه حین رانندگی در سرعت بالای 60 کیلومتر، نقص فنی مؤثر یا نقص در سیستم روشنایی در شب، در آغوش داشتن اطفال حین رانندگی، نداشتن بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر، توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع، استفاده از نورافکن یا چراغ دارای نور خیره‌کننده، چراغ‌های الوان، نور سفید و...

در جلوی وسیله نقلیه، نصب هرگونه تجهیزات یا اجسام اضافی روی بدنه وسیله نقلیه یا روی چرخ که از سطح بیرونی آن تجاوز کند، توقف و سد معبر در سطح یا روی حریم تقاطع‌ها و میادین یا سطوح نارنجی، تصادف ناشی از بی‌توجهی به جلو یا عدم‌رعایت فاصله طولی و عرضی با وسیله جلویی یا جانبی، عبور وسایل نقلیه غیرمجاز از خط ویژه، استفاده از شیشه دودی به‌نحوی که راننده و سرنشین آن قابل تشخیص نباشد، سبقت از سمت راست وسیله نقلیه در راه‌هایی که در هر طرف رفت و برگشت فقط یک خط عبوری دارد یا با استفاده از شانه راه.

همچنین براساس جدول جدید استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی مشابه حین رانندگی در سرعت‌هایی کمتر از 60 کیلومتر در ساعت، توقف سایر وسایط نقلیه در ایستگاه وسایط نقلیه عمومی، راه ندادن به وسیله نقلیه پشت‌سر برای سبقت، توقف وسایط نقلیه عمومی، حمل بار و مسافر در خارج از ایستگاه‌های تعیین شده، پرتاب کردن یا ریختن ضایعات، زباله، آب دهان و بینی و امثال آن از وسایط‌نقلیه به سطح معابر، توقف وسایط نقلیه در سطح سواره‌رو راه‌ها و محل‌هایی که شانه کناری وجود ندارد و حمل مسافر با وسایط نقلیه شخصی یا غیرمجاز، توقف دوبله در معابر، رانندگی با وسایل دودزا، عدم‌استفاده از کلاه ایمنی و سرنشین موتورسیکلت حین رانندگی، عدم‌استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشین وسیله نقلیه در حال حرکت در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و جاده‌ها، هر نوع توقف که منجر به سد معبر یا اخلال در عبور و مرور گردد، همراه نداشتن گواهینامه رانندگی، بیرون آوردن دست یا هر یک از اعضای بدن از وسیله نقلیه در حال حرکت، بوق زدن در محل‌های ممنوعه هر کدام 30 هزار تومان جریمه در «کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی» دارد.

کد خبر 154315
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز