ماموران راهنمایی و رانندگی درصورت ثبت تخلف به‌صورت اشتباه چه به‌طور عمد یا سهو درصورت اثبات، موظف به پرداخت جریمه راننده می‌شوند.

رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور در این رابطه به خبرنگار ایلنا گفت:« سیستم اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی از سال85 هوشمند شده است و تخلف به‌صورت غیرواقعی ثبت نمی‌شود مگر اینکه مامور ثبت تخلف این کار را به‌صورت سهو یا عمد انجام دهد.» مرتضی دهقان همچنین اظهار داشت: «امروز آخرین مهلت بخشودگی جرایم دوبرابری تا پایان سال 89 است و با توجه به اینکه مهلت بخشودگی جرایم دیگر تمدید نمی‌شود از رانندگان می‌خواهیم که هر چه زودتر نسبت به پرداخت جریمه اقدام کنند.» وی خاطر نشان کرد:

«مردم می‌توانند با مراجعه به پلیس + 10 یا از طریق سامانه پیام کوتاه 30005151 میزان جریمه‌های خود را دریافت و از طریق دستگاه‌های خودپرداز یا پرداخت اینترنتی پرداخت کنند.» نیروی انتظامی با هدف کاهش ضریب خطاهای انسانی و نرم‌افزاری در ثبت تخلفات راهنمایی و رانندگی اقدام به راه‌اندازی سیستم هوشمند اجرائیات کرده است. سیستم پیشین اجرائیات کشور قابلیت تطبیق شماره وسیله نقلیه با مشخصات و نوع تخلف صورت گرفته را نداشت به همین دلیل ثبت اشتباه تخلفات به نارضایتی شهروندان منجر می‌شد.

هم‌اکنون تمامی مشخصات خودروهای موجود در کشور اعم از نوع خودرو، مالک، شماره، رنگ و مشخصات مأموران راهنمایی و رانندگی و حوزه خدمتی آنها در سراسر کشور در بانک‌های اطلاعاتی نیروی انتظامی ثبت شده است. ماموران پس از ثبت مشخصات کامل وسیله نقلیه متخلف، اطلاعات درج شده در ته قبض جریمه را در اختیار اپراتورهای مراکز راهنمایی و رانندگی قرار می‌‌دهند. پس از آن اپراتورها اقدام به ثبت تخلف در سیستم می‌کنند و نرم‌افزار اجرائیات به‌صورت هوشمند کد مأمور راهنمایی و رانندگی را با بانک اطلاعاتی ماموران مطابقت می‌دهد و چنانچه اطلاعات درست درج شده باشد اقدام به ادامه عملیات جست و جو می‌کند.

کد خبر 153848
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز