همشهری آنلاین: سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد خزاعی دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از برنامه‌ها وبخش‌های جشنواره فیلم فجر ارائه کرد.

خزاعی در ابتدا با اشاره به شعار "اخلاق، امید و آگاهی" در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: معضلاتی که سینما به لحاظ رویکرد تولید آثار و رویکرد خانواده سینما در حال حاضر دارد و نگاه سطحی و مبتذلی که در بعضی فیلم‌ها دیده می‌شود، سبب شد تا شعار "اخلاق، آگاهی و امید" به عنوان شعار این دوره جشنواره انتخاب شود.

دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر افزود: اخلاق در سینمای ایران بسیار اهمیت دارد و متاسفانه گاهی منازعاتی در خانواده سینما بروز می‌کند که ضرورت دارد در مهمترین رویداد سینما به این موضوع توجه شود.

خزاعی با اشاره به بخش‌های سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: بخش اصلی سودای سیمرغ، آیینه سینمای ایران(خارج از مسابقه)، نگاه نو(فیلم‌های اول)، سینما حقیقت، تجلی اراده ملی و بخش مواد تبلیغی و اطلاع رسانی از بخش‌های این دوره جشنواره است.

وی با اشاره به بخش بین‌الملل گفت: در بخش بین‌الملل در این دوره با تاکید بر فیلم‌هایی که با مضامین اعتقادی و فرهنگی ما هماهنگی و سازگاری دارد، برگزار می‌شود و مضامینی مانند بیداری، عدالتخواهی، تروریسم و ظلم ستیزی در این بخش مورد توجه است.

در بخش بین‌الملل این دوره جشنواره بخش‌های جلوه گاه شرق و سینمای سعادت که به فیلمسازان کشورهای اسلامی اختصاص دارد، قرار دارد.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره همایش‌های جشنواره گفت: همایش بیداری اسلامی در سینما با حضور میهمانان و کارشناسان خارجی و همایش هالیوودیسم از برنامه‌های جشنواره است.

خزاعی افزود: یکی از مشکلات در دوره‌های مختلف جشنواره نرسیدن به هنگام فیلم‌ها و بی‌نظمی در نمایش فیلم‌هاست که در این دوره برای احترام به مخاطبان و خانواده سینمای ایران مهلت ارسال فیلم‌ها 20دی ماه تعیین شده است تا جدول فیلم‌ها تنظیم شود و اطلاع رسانی مناسب صورت گیرد و فیلم‌ها براساس برنامه و جدول نمایش داده شود و با توجه به درخواست و نظر تهیه کنندگان تعداد نمایش‌های فیلم‌ها در جشنواره در این دوره کاهش می‌یابد.

دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به اخلاق در سینمای ایران گفت: اسلامی‌ترین، منزه‌ترین و با اخلاق‌ترین سینما، سینمای ایران است.

خزاعی با تاکید بر همدلی در خانواده سینمای ایران گفت: در راستای همدلی و همراهی جلساتی با صنوف و تهیه‌کنندگان سینما برگزار کردیم.

محمد حسین ایمانی خوشخو؛ رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رویداد مهم فرهنگی است که از آن جهت‌دهی فرهنگی نیز انتظار می‌رود که به زمان حاضر از لحاظ ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی نگاه کند و متناسب با شرایط زمانی و با توجه به معیارهای جامعه حرکت کند.

ایمانی خوشخو با تاکید بر استمرار رویدادها و استفاده از تجربیات دوره‌های گذشته گفت: متاسفانه در بسیاری از رویدادها کمتر از دوره‌های قبل استفاده می‌شود و اگر برنامه‌ریزی و فعالیت در سینما به طور کامل متکی بر گذشته بود امروز سینما شرایط بهتری داشت.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ضرورت همدلی در سینما افزود: گسستی امروز بین مدیریت سینما و جامعه سینمایی وجود دارد و ضرورت دارد تلاش شود تا فضای همدلی در سینما ایجاد شود.

وی در ادامه به برنامه کمیسیون هنر و معماری برای تدوین سند توسعه هنر گفت: تنظیم سندهای توسعه کشور از فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در زمینه هنر نیز تدوین سند توسعه برای رشته‌های مختلف سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی در برنامه‌های کمیسیون هنر و معماری قرار دارد تا این سندها با بیان جزییات مسیر را مشخص کنند.

بنابراین در آینده با بحث‌های کارشناسی و تخصصی در نشست‌ها و جلسات مختلف برای تدوین این سندها اقدام می‌شود و بحث و بررسی به منظور ساماندهی آموزش هنر نیز از برنامه‌های کمیسیون است.

در ادامه جلسه اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات و پیشنهادات خود را درباره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بیان کردند.

محمدرضا جعفری جلوه، محمد حسین نیرومند، حمیدرضا نوربخش، سید محمد میرزمانی، حسن ریاحی، محمد علی رجبی، عباس اخوین، غلامرضا اسلامی، حسن بلخاری، مجتبی آقایی و محمد علی خبری در این جلسه حضور داشتند.

 

 

کد خبر 154145

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز