گروه بین‌الملل: درحالی‌که مقام‌های نظامی آمریکا برای نخستین‌بار درباره بحران یورو ابراز نگرانی کرده‌اند، شماری دیگر از مقامات دیپلماتیک این کشور، ناآرامی در عربستان سعودی را هم یکی از مهم‌ترین تهدیدات فراروی واشنگتن دانستند.

ژنرال مارتین دمپسی فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا

به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی با نام بررسی تهدیدهای قابل پیشگیری و اولویت‌های نگران‌کننده، به مواردی چون بحران اقتصادی اروپا، تهدید پاکستان و بی‌ثباتی در عربستان به‌عنوان اصلی‌ترین عوامل نگرانی و تهدیدکننده برای واشنگتن در سال آینده اشاره کرده‌است. در این گزارش با ابراز نگرانی درباره هرگونه دگرگونی احتمالی اوضاع در عربستان، تاکید کرده‌اند که بی‌ثباتی و ناآرامی در این کشور تهدیدی کلان برای ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان است و میزان بسیار زیادی از نفت آمریکا از طریق این کشور تامین می‌شود و به هنگام بروز بحران‌های سیاسی در خاورمیانه، عربستان به یکی از مهم‌ترین منابع تامین انرژی آمریکا تبدیل می‌شود که نمونه بارز آن، افزایش تولید نفت عربستان در پی توقف صادرات نفت لیبی بود. عربستان طی ماه‌های اخیر صحنه اعتراضات مردمی و درگیری‌های داخلی در استان‌های شرقی بوده و در آخرین ناآرامی‌ها در این کشور، دست کم 4 نفر کشته شدند.

در این گزارش که برپایه نظرات و اندیشه‌های کارشناسان و مقام‌های آمریکایی گردآوری شده است، مشکلات اقتصادی اروپا به‌عنوان مهم‌ترین خطر فراروی توسعه آمریکا معرفی شده و پس از آن بی‌ثباتی سیاسی و متزلزل شدن ارکان نظام سیاسی حاکم در عربستان به‌عنوان تهدیدی برای عرضه جهانی نفت تلقی شده است.

سومین تهدید فراروی ایالات متحده آمریکا در سال 2012 براساس این گزارش، رویارویی و برخورد نظامی میان آمریکا و پاکستان در پی دخالت واشنگتن تحت شعار مبارزه با تروریسم و یا اقدام تروریستی علیه منافع آمریکا معرفی شده است. طی هفته‌های اخیر، روابط واشنگتن و اسلام آباد به‌علت اقدام ارتش آمریکا در کشتار 24 نظامی پاکستانی در حمله‌‌ هوایی به تیرگی گرایید و اسلام آباد عذرخواهی واشنگتن را در این زمینه نپذیرفت.

در این گزارش همچنین امکان رویارویی با چین، ناآرامی‌های داخلی در پاکستان، برنامه هسته‌ای کره‌شمالی و یا درگرفتن جنگ دولت مکزیک علیه باندهای مواد‌مخدر و کشیده شدن آن به داخل اراضی آمریکا در اولویت‌های بعدی این تهدیدها قرار گرفته‌اند. در این گزارش، تهدیدهای فراروی آمریکا بنا به اهمیت آنها برای مصالح آمریکا یا هم‌پیمانانش، در 3 سطح دسته بندی شده‌اند و هر کدام از سطوح یاد شده، شماری از تهدیدات را دربرمی‌گیرد.

هشدار پنتاگون درباره فروپاشی یورو

از سوی دیگر، مقام‌های نظامی آمریکا برای نخستین بار درباره بحران جاری در منطقه یورو سخن رانده و آن را تهدیدی بزرگ برشمردند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرمانده ستاد مشترک آمریکا با اشاره به اینکه منطقه یورو با تهدیدی بزرگ مواجه است، هشدار داد که هرگونه فروپاشی در این منطقه عواقب و پیامدهای سختی برای وزارت دفاع آمریکا در پی داشته و حتی بزرگ‌ترین برنامه‌های ساخت سلاح آن را تهدید می‌کند.

ژنرال مارتین دمپسی در نشستی در پژوهشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن، با اشاره به بحران اقتصادی اروپا و به‌ویژه احتمال فروپاشی یورو گفت: آنچه در حال وقوع است از نظر احتمال وقوع ناآرامی‌های مردمی بسیار خطرناک است. فرمانده ستاد مشترک آمریکا با اشاره به حضور نظامیان آمریکا در اروپا گفت: قراردادهای نظامی ما و همچنین حضورمان در اروپا درنتیجه این بحران با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

با این حال، دمپسی به وضوح درباره عبارت نگرانی از بروز ناآرامی داخلی توضیحی نداد اما برخی کارشناسان اظهارات وی را به معنای احتمال بروز درگیری و شورش در اروپا و اقدام مردم در بیرون کشیدن سپرده‌های خود از بانک‌ها توصیف کردند.

 آمریکا بیش از 80 هزار نظامی و بیش از 20 هزار کارمند غیرنظامی در اروپا دارد.این مقام ارشد نظامی آمریکا در سخنان خود به برنامه ساخت جنگنده جوینت استرایک اف-35 اشاره و آن را پرهزینه‌ترین برنامه ساخت سلاح برای وزارت دفاع آمریکا معرفی کرد که بحران منطقه یورو چالشی برای آن به شمار می‌رود.

آمریکا با همکاری انگلیس و ایتالیا در حال مدرنیزه کردن این جنگنده است. دمپسی تصریح کرد که هرگونه بحران خطرناک در اروپا احتمالا کشورهای شریک در ساخت این جنگنده را به بازنگری در هزینه‌های مربوط به‌خود وامی دارد و این امر به نوبه‌خود باعث می‌شود تا آمریکا مجبور به بالا بردن هزینه‌های مربوط به این جنگنده شود.
اظهارات دمپسی در حالی بیان می‌شود که پیش از این و در اواخر ماه گذشته میلادی، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هم درباره بحران یورو هشدار داده و آن را از جمله مهم‌ترین چالش‌ها و تهدیدها برشمرده بود.

کد خبر 153425
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز