همشهری آنلاین: پارلمان اسلواکی با اکثریت آرا طرح گسترش صندوق کمک به کشورهای حوزه ‌یورو را رد کرد. این اقدام همزمان بر ناکامی دولت براتیسلاوا مهر تایید زد.

در انتخابات مجلس اسلواکی فقط 55 نماینده از 150نماینده مجلس، موافقت خود را با چتر نجات یورو اعلام کرده بودند. براساس قانون مجلس اسلواکی موفقیت این رای گیری به آرای مثبت 76نماینده نیاز داشت.

در رای گیری سه شنبه شب مجلس اسلواکی 9نماینده رای منفی داده و 60نماینده از دادن رای خودداری کردند. مخالفان چتر نجات یورو پیش از انجام این رای گیری اعلام کرده بودند که به آن رای منفی خواهند داد.

 به گزارش دویچه وله، صندوق پشتیبانی از کشورهای شدیدا مقروض حوزه‌ یورو مانند یونان، فعلا نمی‌تواند کار خود را آغاز کند. بازارهای مالی با هیجان در انتظار تایید این طرح توسط پارلمان اسلواکی، آخرین کشوری بودند که آن را به رای می‌گذاشت. ولی این پارلمان روز سه‌شنبه۱۱اکتبر (۱۹ مهر) با اکثریت آرا به این طرح رای منفی داد.

البته انتظار می‌رود که این طرح در نوبت دوم به تایید پارلمان اسلواکی برسد. ایوتا رادیکوا ، نخست وزیر اسلواکی می‌خواهد از اپوزیسیون این کشور درخواست پشتیبانی کند. حزب چپگرای اسمر که مهم‌ترین حزب اپوزیسیون است، اعلام کرد که آماده گفت‌وگوهای تازه در این باره است.

کشورها و دولت‌های حوزه‌ مالی یورو، در ماه ژوئیه‌ امسال تصمیم گرفتند صندوق کمک به کشورهای مقروض این حوزه را تا ۴۴۰ میلیارد یورو گسترش دهند. ولی این تصمیم برای کشور کوچک و نسبتا فقیر اسلواکی که با انضباطی آهنین توانسته بر مشکلات اقتصادی خود غلبه کند، از آغاز مناقشه‌برانگیز بود.

دولت اسلواکی از ائتلاف چهار حزب تشکیل شده است که دمکرات مسیحی‌های راست لیبرال، به رهبری خانم رادیکووا بزرگ‌ترین حزب آن را تشکیل می‌دهد. این ائتلاف در پارلمان اسلواکی از اکثریت ناچیزی برخوردار است. به‌ویژه حزب «آزادی و همبستگی» به رهبری سولیک، که همزمان رئیس پارلمان است، سیاست بدبینانه‌ای نسبت به اتحادیه‌ی اروپا دنبال می‌کند.

روز چهارشنبه ۱۲ اکتبر(۲۰ مهر) در براتیسلاوا پایتخت اسلواکی اعلام شد که نمایندگان دولت و حزب اپوزیسیون «اسمر» مذاکرات تازه‌ خود را آغاز می‌کنند.

یک سخنگوی دولت گفت، در صورت دستیابی به توافق در مذاکرات روز چهارشنبه، پارلمان اسلواکی می‌تواند روز پنجشنبه بار دیگر درباره طرح گسترش صندوق کمک به کشورهای مقروض حوزه‌ی یورو رای‌گیری کند.

واکنش آلمان

دولت آلمان که از نظر اقتصادی نیرومندترین کشور حوزه‌ی مالی یوروست می‌کوشد پیامدهای منفی رای پارلمان اسلواکی را نسبی جلوه دهد. یک سخنگوی وزارت دارایی آلمان گفت، این رای‌گیری به معنای آن نیست که صندوق کمک به کشورهای حوزه‌ یورو نمی‌تواند آغاز به کار کند. وی ابراز اطمینان کرد که اسلواکی در روزهای آینده به مسئولیت خود در قبال اروپا و یورو عمل خواهد کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز که برای دیداری به ویتنام سفر کرده، در شهر هوشی‌مین گفت، مطمئن است که تا تاریخ ۲۳ اکتبر، امضای همه‌ی کشورهای عضو، زیر طرح گسترش صندوق کمک به کشورهای حوزه‌ یورو خواهد بود.

مرکل خاطر نشان ساخت که در نشست آینده‌ کشورهای گروه ۲۰ که اوایل ماه نوامبر در کان فرانسه برگزار خواهد شد، از «تنظیم نیرومندتر بازارهای مالی» پشتیبانی خواهد کرد.

به گفته‌ مرکل، باید اتحادیه‌ی اروپا را گام به گام به یک «اتحادیه‌ ثبات» تبدیل کرد، ولی این کار یکشبه انجام شدنی نیست.

نگرانی در بازارهای بورس

رای منفی پارلمان اسلواکی به طرح یادشده، روز چهارشنبه بار دیگر بازارهای بورس در آسیای دور را تحت‌الشعاع قرار داد. ارزش یورو در مقایسه با دلار کاهش نشان می‌داد. این کاهش از زمانی محسوس بود که حزب «آزادی و همبستگی»، یکی از احزاب ائتلافی دولت اسلواکی اعلام کرد، در رای‌گیری شرکت نخواهد کرد.

یکی دیگر از نگرانی‌ها ناشی از خطر گسترش بحران به بانک‌های جهان است. این پرسش هنوز روشن نیست که چگونه می‌توان به وضعیت برخی از بانک‌های بحران‌زده‌ اروپایی سروسامان داد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که نتیجه‌ی رای‌گیری در پارلمان اسلواکی، می‌تواند بر فضای بازارهای بورس تاثیر گذارد و حس اطمینان را تضعیف یا تقویت کند.

بازارهای بورس بیم آن دارند که بحران بدهی‌های کشورهای حوزه‌ی یورو، اقتصاد جهان را ترمز کند و بر شرکت‌ها فشار آورد. صندوق گسترده کمک به کشورهای مقروض حوزه‌ یورو تنها در صورتی می‌تواند آغاز به کار کند که پارلمان اسلواکی هم مانند پارلمان‌های ۱۶ کشور دیگر حوزه‌ مالی یورو، با آن موافقت کند.

کد خبر 148300
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز