دوشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سوکراتس، فوتبالیست مشهور بزریلی که در جام جهانی 1982 کاپیتان و بازی‌ساز باهوش این تیم بود، یکشنبه 4 دسامبر (13 آذر) در 57 سالگی درگذشت.

socrates

socrates

به گزارش مرکوری نیوز سوکراتس با قد بلند و ریش پرش که به خاطر سبک عالی بازیش در زمین فوتبال و فعالیتش در عرصه سیاست برزیل شهرت داشت، بر اساس بیانیه بیمارستان آلبرت اینشتین در سائو پائولو در نتیجه شوک عفونی ناشی از عفونت روده‌ای در گذشت.

سوکراتس در چند ماه گذشته دو بار در بیمارستان بستری شده بود و به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده بود. در هر دو بار علت بستری شدن او خونریزی گوارشی ناشی فشار خون بالای ورید پورت (وریدی که خون را از دستگاه گوارش به کبد منتقل می‌کند) بود.

سوکراتس اعتراف می‌کرد که حتی زمانی که در دهه 1980 ستاره فوتبال برزیل بود، به میزان زیادی مشروبات الکلی مصرف می‌کرده است، اما می‌گفت که از ابتدای امسال پس از بستری شدن مشروب را ترک کرده است.

سوکراتس چه در میدان فوتبال و چه در بیرون از آن بالاتر از حد متوسط بود. او پس از بازنشستگی از فوتبال پزشک شد و بعدها به یک مجری محبوب تلویزیونی و ستون نویس مطبوعات بدل شد که نظرات منحصربه‌فرد و بحث‌برانگیزش باعث جلب توجه عموم می‌شد.

سوکراتس در رشته مقالاتی که برای آسوشیتدپرس در حین بازی‌های "کوپا آمریکا" در آرژانتین در امسال نوشت، به همه ابعاد مسابقات از جمله جنبه‌های اقتصادی و سیاسی آن می‌پرداخت.

او پیش از شروع مسابقات نوشت: "فوتبال فقط یک بازی نیست. فوتبال پیش از همه یک جنگ روانی است، بعد انسانی نقش مهمی در آن دارد."

سوکراتس در لیست 125 بازیکن بزرگ زنده فوتبال دنیا قرار داشت که فیفا تهیه کرده بود. او 63 بازی ملی انجام داد و 25 گل به ثمر رساند.

از سوکراتس همسر و شش بچه به جای مانده است.

کد خبر 153022

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز