یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بساط کسب و کار و امور دنیوی برای چند روزی هم که شده، برچیده ‌شده تا بساط عشق و دلدادگی سید و سالار آزادگان دو عالم فراهم شود، آری، «کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا».

امام حسین

تا ساعاتی دیگر همه عاشقان ابا عبدالله الحسین(ع) در استان زنجان در یک نقطه گرد هم می‌آیند تا حماسه‌ای دیگر را به عشق اهل‌بیت(ع) به‌ویژه سالار شهیدان و ندا دهنده حق و آزادگی، خلق کنند.

تا لحظاتی باز هم مردمان این شهر و دیار، شور دیگری را با شعوری که سابقه طولانی از ارادت به مولایشان دارند، می‌آفرینند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، تلاطم‌ها و آمد و شدها تا ساعاتی دیگر به فریادها و اشکهایی تبدیل می‌شوند که یادآور مظلومیت پاکترین بندگان خدا در 14 قرن پیش باشند.

امروز بار دیگر همه نگاه‌ها به شهری دوخته شده که چند سالی است، به دهمین میراث ‌معنوی کشور با عنوان پایتخت شور و شعور حسینی مزین است.

تا ساعاتی دیگر، مردم زنجان و خیل عظیمی از عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) از سراسر ایران و فراسوی مرزها به این نقطه از کره خاکی قدم خواهند گذاشت تا آنانی که فقط نامی از این شور و شعور شنیده‌اند، با چشمان خود به یقین برسند و کسانی که حاجات خود را در بین شور امروز دنبال می‌کنند، با دست پر رهسپار دیار خویش شوند.

هر ساله از اول تا سیزده ماه محرم، مراسم عزاداری شهادت حضرت حسین(ع) در زنجان برگزار می‌شود و مهمترین و باعظمت‌ترین روز برگزاری آن، هشتم محرم است.

این مراسم سالهاست که شکوه و عظمت خاص خود را دارد و می‌رود تا سال به سال با افزایش خیل عظیم عزاداران شرکت‌کننده، به عنوان بزرگترین مجمع عاشقان امام حسین(ع) در جهان شناخته شود.

با اینکه زنجان از نظر وسعت شهر کوچکی است، اما سالهاست که در این دسته عزاداری بیش از 200 هزار نفر شرکت می‌کنند. جذب گردشگر مذهبی، گویای آن است که مردم از اقصی نقاط کشور و حتی بسیاری از کشورهای خارجی برای شرکت در این حرکت عظیم، به شهر زنجان می‌آیند تا خود را در دریای خروشان عزاداران اباعبدالله‌الحسین(ع) غرق کنند.

در طی این چند روز، مردم به سبب اعتقادات و باورهای قلبی خود، قربانی و نذوراتی را به حسینیه اعظم زنجان اهداء می‌کنند. از دیگر جنبه‌های حائز اهمیت این مراسم، تعداد قربانیهای ذبح شده است که حسینیه اعظم زنجان را به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا در مکه(سالانه بیش‌از 7 هزار رأس قربانی) و نخستین قربانگاه در جهان تشیع مبدل ساخته است.

حضور گسترده زنان در حاشیه این مراسم، از دیگر امور منحصر به‌فرد این مراسم است. البته در گذشته، زنان فقط به عنوان تماشاگر در این مراسم حضور می‌یافتند، اما چند سالی است که زنان نیز توانسته‌اند به صورت یک دسته مجزا در پشت سر دسته مردان حرکت کنند که این امر، به عنوان الگوی زیبنده پرچم‌دار کربلا، حضرت زینب کبری(س)، معنویت خاصی به این مراسم می‌دهد.

تاریخی بودن مراسم حسینیه در زنجان بر اساس تحقیقات به عمل آمده، ثابت شده است، به گونه‌ای که برخی مورخان قدمت برگزاری این مراسم را حداقل از زمان قاجار می‌دانند که این مراسم در حسینیه برگزار می‌شده است، اما آنچه که بیش از همه باید به آن اهتمام داشت، این است که مردم زنجان بعد از مزین شدن نام این شهر به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی، بحق ثابت کردند که شور و شعور حسینی در زنجان، مثال‌زدنی است.

حرکت دسته عزاداری مسجد حسینیه اعظم زنجان، امروز هم همانند سالهای گذشته تا ساعاتی دیگر از مقابل مسجد آغاز می‌شود و تا امامزاده سیدابراهیم (ع) ادامه خواهد داشت. حضور همیشگی مردم زنجان در این اجتماع بزرگ معنوی، باز هم بیانگر این خواهد بود که بی‌دلیل نیست که ندای "یل یاتار، طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی"(باد آرام می‌شود، طوفان فروکش می‌کند اما علم و پرچم امام حسین(ع) هیچ‌وقت پایین نمی‌آید و همیشه برافراشته است) در این میدانگاه عشق و عاشقی بعد از گذشت 14 قرن، هنوز هم در این دیار که همواره ثابت کرده علاوه بر شور، با شعور همراه بوده است، به گوش می‌رسد.

هر ساله برای چنین روزی نوحه‌هایی از سوی مداحان اهل‌بیت(ع) سروده می‌شود که مردم پایتخت شور و شعور حسینی، امسال حضور خود را با نوحه «اى درس بصیرت وئرن عالملره عباس - یازدیردى خدا آدیوى پرچملره عباس - علمدار شهیدان - بوجانلار سنه قربان»(ای حضرت عباس(ع) که به همه عالمیان درس بصیرت داده‌ای، به دستور خداوند، نام شما بر همه علمها و پرچمها نگاشته شده است، شما علمدار شهیدان هستید، همه جانها به فدای شما) همراه خواهند کرد.

کد خبر 153011
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز