گروه اقتصادی: 41 درصد اقتصاد ایران معاف از مالیات است؛ اعترافی تلخ از زبان مسئولان ارشد اقتصادی دولت در همایش تبیین طرح تحول نظام مالیاتی ایران.

آیا طرح جدید دولت می‌تواند از حجم معافیت‌های مالیاتی ریز و درشت و فعالیت زیرزمینی در اقتصاد ایران کم کند؟

به گزارش همشهری، شنبه مسئولان ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی در حضور رئیس‌جمهور به جای رونمایی از جزئیات طرح تحول مالیاتی دولت به‌عنوان یکی از 7 محور طرح تحول اقتصادی، به بیان دغدغه‌ها و نظرات خود بسنده کردند. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه اطلاعات اقتصادی برای مالیات محرمانه نیست، گفت: متأسفانه نه تنها 41 درصد اقتصاد کشور از مالیات معاف است بلکه اطلاعات آن نیز در دسترس نیست.

انتقاد محمدرضا فرزین از محرمانه بودن اطلاعات اقتصادی مردم برای مالیات‌ستانی در حالی عنوان می‌شود که این ذهنیت را به همراه دارد که احتمالا دولت مصمم است تا از اطلاعات اقتصادی خانوارها و یافته‌های ناشی از سرشماری سال 90 برای توزیع هدفمند یارانه‌ها و ستاندن عادلانه‌تر مالیات‌ها استفاده کند.

پیش‌تر رئیس مرکز آمار ایران پس از پایان سرشماری سراسری در ماه گذشته از در اختیار قرار گرفتن اطلاعات جمع‌آوری شده در راستای هدفمندی یارانه‌ها خبر داده بود. به گفته فرزین، معاون وزیر اقتصاد، سازمان امور مالیاتی باید به اطلاعات مالیاتی به‌طور کامل دسترسی داشته باشد.

مالیات، پول زور نیست

به گزارش مهر، رئیس‌جمهور در این همایش گفت: کسی که مالیات نمی‌دهد فکر می‌کند برنده شده درحالی‌که بازنده است، ضمن اینکه مالیات پول زور نیست.

محمود احمدی‌نژاد تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی ما این است که بسیاری فکر می‌کنند مالیات پول زور است، بنابراین به انحای مختلف تلاش می‌کنند یا اطلاعات خود را غیرشفاف نگه دارند یا از مالیات فرار کنند و کسی که مالیات نمی‌دهد فکر می‌کند برنده شده درحالی‌که بازنده است.

وی گفت: اداره کشور هزینه‌هایی دارد که بر دوش همه است و هر کس درآمد بیشتری دارد و از خدمات امروز و گذشته بیشتر استفاده کرده است، باید مالیات بیشتری هم بپردازد.

افزایش درآمدهای دولت

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور هم گفت: با اجرای موفق قانون مالیات بر ارزش افزوده، درآمدهای دولت بیش از 18 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، علی عسکری افزود: از این مبلغ 11هزار میلیارد تومان آن سهم درآمدهای دولت و بقیه سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بوده است. او همچنین اذعان کرد: در حال حاضر نظام مالیاتی کشور یکپارچه نیست و اگر هم در بخش‌ها و پایه‌ها و منابع مختلف مالیاتی، روش الکترونیک اجرا شود این بخش‌ها به هیچ وجه ارتباط متقابل ندارند.

اقتصاد خاکستری و سیاه بدون مالیات

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه اقتصاد کشور دارای لایه‌های خاکستری و سیاه است، گفت: بخش‌های سیاه مانند قاچاق و خاکستری (غیر رسمی) مالیات نمی‌پردازند و این موضوع برای کشور بار مالیاتی به‌همراه دارد.

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: این رقم در کشور‌های توسعه یافته برای بخش‌های خاکستری و سیاه 14 درصد، برای کشورهای در حال توسعه 20 تا 30 درصد و برای توسعه نیافته 35 تا 40 درصد است.

اجرای کامل طرح جامع مالیاتی در سال آینده

وزیر امور اقتصادی و دارایی از اجرای کامل طرح جامع مالیاتی در نیمه دوم سال آینده خبر داد و گفت: لایحه اصلاح قانون مالیات‌ها آماده شد.

سیدشمس‌الدین حسینی همچنین از اجرای دیگر محورهای طرح تحول اقتصادی نظیر ارزش‌گذاری پول ملی در آینده نزدیک خبرداد و افزود: هدفمندی یارانه‌ها تمام طرح تحول اقتصادی نیست.

وی با اشاره به الکترونیک شدن امور در اجرای طرح تحول مالیاتی گفت: در دوره اخیر 50 درصد اظهارنامه‌های مالیاتی به‌صورت الکترونیک دریافت شده است. به‌گفته حسینی، 1940 هزار اظهارنامه الکترونیک در دوره اخیر دریافت شده و دریافتی‌های اظهارنامه‌ها با رشد 41 درصدی مواجه بوده است.

کد خبر 152918
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز