همشهری آنلاین: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که توزیع غذای گرم تنها در ظروف یکبار مصرف گیاهی مجاز است، هشدار داد: توزیع نذورات در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی پیگرد قانونی دارد.

ظروف یکبار مصرف گیاهی

دکتر احمدرضا فرسار در گفت وگو با ایسنا ادامه داد: همه ساله علاوه بر هماهنگی‌ با مساجد به منظور رعایت نکات بهداشتی بویژه در طبخ غذا به صورت مرتب بر طریقه پخت غذا در مساجد و تکایا و رعایت اصول بهداشتی در آبدارخانه‌ها نظارت صورت می‌پذیرد.

وی با بیان این مطلب که موارد ممنوع در طبخ غذا به صورت مکتوب به این مراکز ابلاغ می‌شود، عنوان کرد: توزیع غذا باید حتما در ظروفی از جنس سلولز یا ذرت که غیر از مواد پلاستیکی هستند، انجام شود. ریختن غذای گرم تنها در ظروف یکبار مصرف گیاهی مجاز است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: توزیع نذورات در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی توسط مساجد و تکایا پیگرد قانونی دارد و علاوه بر آن که جلوی ادامه فعالیت‌ این مراکز گرفته می‌شود امکان ارجاع به مراجع قضایی نیز وجود دارد.

فرسار همچنین درخصوص لزوم برخورداری از کارت معاینه پزشکی برای کسانی که اقدام به طبخ غذا می‌کنند، اظهار کرد: افرادی که برای برگزاری مراسم، آشپز استخدام می‌کنند نیز باید به این مسئله توجه داشته باشند. البته بازرسان ما نیز این موارد را چک خواهند کرد.

وی همچنین به اشخاصی که در منزل اقدام به طبخ نذورات می‌کنند، توصیه کرد: این افراد حتما از موارد اولیه سالم استفاده کنند و توجه داشته باشند غذاهای پخته شده با مواد خام در تماس نباشد و مواد خام بلافاصله مصرف شوند.

فرسار افزود: همچنین باید به نحوه صحیح شست‌وشوی سبزی‌ها دقت شود. این طرز شست‌وشو به صورت بروشور در اختیار هیئت‌ها قرار گرفته است. روش صحیح شست و شوی سبزی‌ها این است که سبزی علاوه بر ضدعفونی شدن، با یک ماده کف کننده بسیار رقیق خوب شسته و کف آن با آب فشار بالا زدوده شود.

more آشنایی با روش شستن میوه‌ و سبزی

وی در پایان ضمن تشکر از همکاری مردم در دوره شیوع وبا، ابراز امیدواری کرد این همکاری در ایام محرم نیز ادامه یابد تا سلامت مردم حفظ شود.

کد خبر 152428
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز