یکشنبه ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

عباس عبادی*: کتاب‌های دوره متوسطه برای دانش‌آموزان مستعد و شاعر سودمند نیستند و چندان آنها را با ادبیات معاصر آشنا نمی‌کنند.

پنجره

البته بین سال‌های 76 تا 80 تغییرات مثبتی در دروس ادبیات دبیرستان‌ها صورت گرفته و حداقل دانش‌آموزان با نمونه‌هایی از اشعار نیما، اخوان، سهراب سپهری، موسوی‌گرمارودی، عبدالملکیان، هراتی و قیصر امین‌پور آشنا می‌شوند. طبیعی است که این وضع با حجم و گستره امروزی شعر معاصر همسو نیست، ضمن آنکه بوی ایدئولوژیک بودن نگاه انتخاب‌کنندگان و محدودیت‌هایشان آشکارا به مشام می‌رسد.

تجربه سال‌ها ارتباط با دبیران ادبیات به‌عنوان همکار به من ثابت کرده جز عده بسیار معدودی از آنان بقیه شناخت دقیق و درستی از شعر ندارند و حتی اکثر دبیران ما شعر معاصر را شعر نمی‌دانند. البته وقتی دانشگاه و مرکزی که آنها از آنجا فارغ‌التحصیل شده و می‌شوند در معرفی شعر معاصر کم کاری کرده و می‌کنند دیگر نمی‌توان از مدرسین ادبیات توقعی بیش از این داشت.

بهترین دلیلش هم این است که شعر سهراب سپهری را هم مثل شعر خاقانی و حافظ سطر به سطر برای دانش‌آموز معنی می‌کنند! از همین موضوع می‌توان فهمید که قصد کم‌کاری ندارند تنها باید به این اصل توجه کرد که چیزی به آنها داده نشده است که به دانش‌آموز منتقلش کنند.

متأسفانه رشته‌های فنی و غیرمرتبط توجه بیشتری به شعر دارند و این توجه و اشتیاق در دانشجویان ادبیات دیده نمی‌شود. به‌عنوان مثال در دانشگاه آزاد دزفول دانشجویان ادبیات تنها یک سال است که صاحب انجمن ادبی شده‌اند درصورتی که دانشجویان فنی بیش از 10 سال است که انجمن ادبی فعال دارند.

استادان ادبیات حتی با شعر نو و نیمایی نیز مشکل دارند. هرچند این امر خودش را پشت نقاب مخالفت نشان می‌دهد ولی دلیل اصلی آن عدم آگاهی و درک لازم از شعر معاصر است. اما مشکل فراتر از منابع درسی و اساتید ادبیات است و مشکل اصلی نگرش سیستم آموزشی به ادبیات معاصر است که آن را مزاحم، بی‌نظم و هر کی هر کی می‌داند. طبعا محصولات این چنین کارخانه‌ای تا مدارج حتی دکتری، فقط در همان محدوده تنگ درس‌ها و واحدهایی که پاس کرده‌اند فرصت نظریه‌پردازی دارند و دانشگاه متأسفانه مرکز ثقل ادبیات و تحولات آن نیست؛ این پدیده خارج از نظام رسمی دانشگاهی و در محافل و کانون‌های روشنفکری شکل می‌گیرد و اتفاق می‌افتد.مگر با 2واحد درس ادبیات معاصر در کارشناسی ادبیات که تنها منبع آن کتاب ناکار آمد «جویبار لحظه‌ها»ی جناب دکتر یاحقی است می‌توان ادبیات معاصر را به دانشجو آموخت؟ در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری هم که اصلا خبری از ادبیات معاصر نیست.

* شاعر و مدرس ادبیات در دزفول

کد خبر 152287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز