همشهری آنلاین: مدیر مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به کاهش سن آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت: تنوع و شدت آسیب‌های اجتماعی در کشور روبه افزایش است.

بهزیستی سازمان بهزیستی

حبیب اله مسعودی فرید در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از علل عمده این امر حفظ نکردن خانواده است اظهار کرد: وقتی اعلام می‌شود هدف رشد 7 درصدی اقتصادی است و هیچ برنامه‌ریزی برای رشد فرهنگی و اجتماعی کشور نمی‌شود طبیعی است که این اتفاق رخ می‌دهد.

به گفته وی در حال حاضر نهاد خانواده تحت فشار است و هیچ حمایتی از آن نمی‌شود.

مدیر مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه با تاکید بر اینکه عوارض حفظ نکردن خانواده برای دولت‌ها بسیار بالا است، عنوان کرد: در روند توسعه‌ای کشور تنها به جنبه‌های اقتصادی آن توجه شد و به جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی آن توجه نشد و در مواقعی هم که توجه شد زیربنایی نبود.

وی افزود: ملاحظات لازم برای تغییر شرایط اجتماعی انجام نشده و نیاز به پژوهش‌های کاربردی که به تغییر سیاست در حوزه اجتماعی محسوس است و رویکرد مطالعات مدنی باید به پیگشیری تغییر یابد.

مسعودی فرید افزود: در خانواده‌ها پدر و مادرها حضور فعال ندارند و در مدرسه هم آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به دانش‌آموزان داده نمی‌شود در عین حال دسترسی به سایت‌های غیر اخلاقی هم روبه افزایش است و این‌ها همه عوامل خطر است و تمام این مسایل به گسترش آسیب‌های اجتماعی دامن زده‌اند.

مدیر کل مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در ادامه با تاکید بر لزوم نظارت صحیح و آموزش روشهای ارتباط اظهار کرد: لازم است کسب مهارت تغییر رفتار در خانواده‌ها، مدارس، رسانه‌ها، آموزش داده شوند و همسران قبل از ازدواج مهارت‌های ازدواج و زندگی را یاد بگیرند و فرزندان در خانواده‌ برای حضور در اجتماع و جامعه‌پذیری آموزش ببینند، لازم است در مهدهای کودک سرمایه‌گذاری در راستای تربیت نیروهای مولد انجام شود تا نقش‌هایی که خانواده‌ها از دست داده‌اند جبران شود.

وی افزود: سرعت تغییرات اجتماعی بسیار بالاست و آمادگی برای مواجهه با آن تدارک دیده نشده است در این میان وظیفه مسئولان حمایت از نهاد خانواده است.

مسعود فریدی همچنین با اشاره به کاهش سن اعتیاد در کشور به 15 تا 16 سال گفت: شدت مواد مخدر روبه افزایش است و الگوی مصرف از کراک، هروئین به شیشه و کریستال و غیره تغییر کرده است تمام این عوامل در این مساله دخیل هستند.

 

 

کد خبر 152109
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز