چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: رئیس کمیته امور اجتماعی منطقه عسلویه اعلام کرد: در منطقه عسلویه انواع مواد مخدر به راحتی خرید و فروش می‌‏شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی همشهری به عسلویه ، عبدالله حاجیانی، رئیس کمیته امور اجتماعی  این منطقه در جمع خبرنگاران، گفت: انواع مختلف مواد از راه دریا و کوه‌‏های اطراف وارد منطقه می‌‏شود و مهم‌‏ترین چالش این منطقه اعتیاد است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات منطقه عسلویه افزایش مهاجرت افراد است که این امر باعث بهم زدن ترکیب جمعیتی شده است  تا پیش از شروع پروژه نفتی پارس جنوبی در این منطقه 24هزار نفر زندگی می‌‏کردند که با افزایش جمعیت مهاجر در حال حاضر 60 هزار جمعیت مهاجر در این منطقه در کنار ساکنان بومی زندگی می‌‏کنند.

حاجیانی در خصوص چالش‌‏های دیگر این منطقه، گفت: در حال حاضر چالش مهم دیگر منطقه عسلویه ناهنجاری‌‏های اخلاقی است، به گونه‌ای که برخی از اتباع پاکستانی در قالب تکدی‌‏گری به توزیع مواد مخدر و اعمال غیراخلاقی  مبادرت می‌‏کنند.

رئیس کمیته امور اجتماعی منطقه عسلویه، با انتقاد از عدم توسعه فرهنگی در منطقه یادآور شد: متأسفانه فرهنگ، خدمات رفاهی و مسائل اجتماعی در این منطقه رشد نکرده و این منطقه فقط از نظر صنعتی رشد ناگهانی یافته است.

حاجیانی با بیان این که یکی از دلایل بروز ناهنجاری مختلف اجتماعی در منطقه، وجود بافت کارگری و نبود تفریحات لازم است، تصریح‌کرد: هم‌اکنون امکانات تفریحی بهبود یافته است، ولی همچنان نیازها وجود دارد؛ چرا که در بسیاری از اتاق‌های کارگری حتی یک تلویزیون و هیچ وسیله سرگرمی وجودندارد.

رئیس کمیته امور اجتماعی منطقه عسلویه با انتقاد از عدم بکارگیری نیروهای بومی در اجرای پروژه‌‏های نفت پارس جنوبی، گفت: معمولاً شرکت‌‏های مختلف برای اجرای پروژه‌‏های خود نیروی انسانی را نیز با خود می‌‏آورند و به همین دلیل افراد بومی ساکن در منطقه بیکار مانده‌اند.

وی تصریح کرد: همه شرکت‌‏ها موظف شده بودند که 50 درصد نیروی انسانی خود را از افراد بومی این منطقه انتخاب کنند که متأسفانه این طرح تاکنون اجرایی نشده است.

حاجیانی در پایان تأکید کرد: تفاهمنامه‌ای میان وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و وزارت نفت برای کنترل آسیب‌های اجتماعی در منطقه عسلویه  امضاء شده اما این تفاهمنامه هیچ گاه عملیاتی نشد و بودجه لازم در اختیار سازمان بهزیستی قرار نگرفته است.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان بوشهر نیز گفت: نبود امکانات و دوری 4 ماهه از زن و فرزندان و ساعت‌های طولانی کار سخت و طاقت فرسا موجب شده است کارگران به استعمال مواد مخدر روی بیاورند.

زرین‌تاج زند اضافه کرد: کارگری که در گرمای 60درجه و 98 درصد شرجی هوا باید 12 ساعت در لوله‌های بزرگ جوشکاری کند، قطعا نیاز به شرایطی دارد که وضعیت برایش قابل تحمل باشد.

زند خاطرنشان کرد: در اتاق‌های کارگری نیز 12 تا 14 کارگر هر کدام تنها یک تخت و یک گاز پیک‌نیک دارند.

وی گفت: در سال 60 تنها یک معتاد در منطقه وجود داشت  ولی هم اکنون از کودک دو ساله تا پیران همه با مواد مخدر آشنا شده‌اند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان بوشهر افزود: بسیاری از سیستان و بلوچستان تنها به دلیل قاچاق مواد مخدر به عسلویه می‌آیند؛ چنانچه در سال جاری 3 تن حشیش  که می‌خواست به کشورهای دیگر منتقل شود، کشف و امحا شد.

از سوی دیگر محمود بندر آپی کارشناس پیشگیری از آسیب‌های عسلویه می‌گوید: اگر صیانت از مخزن در پارس  جنوبی رعایت شود 50 سال و اگر رعایت نشود 30 سال دیگر این مخزن قابل استفاده است و بعد از آن منطقه‌ای با آسیب اجتماعی بالا و بدون استفاده خواهیم داشت.

کد خبر 15207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز