همشهری آنلاین: در مراسم انتخاب برترین‌های فوتبال آسیا که در هتل مندریان اوریانتال کوالالامپور برگزار شد، ژاپن بیشترین جوایز را کسب کرد و ایران هیچ سهمی از عناوین متعدد آن نداشت.

به گزارش ایسنا از مالزی این مراسم از ساعت 20 به وقت محلی و با حضور بلند‌پایه‌ترین مقامات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا در کوالالامپور برگزار شد.

 سپ بلاتر رئیس فیفا، ژروم والکه دبیرکل فیفا، شیخ احمد آل صباح رئیس شورای المپیک آسیا، روسای فدراسیون‌های 48 عضو AFC مهم‌ترین چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

 از ایران علی کفاشیان، عزیز الله محمدی، علی فتح‌الله زاده، محمدرضا ساکت، فریده شجاعی و دکتر علیزاده در این مراسم حاضر بودند.

 در ابتدای مراسم معرفی برترین‌های فوتبال آسیا، جی لونگ سرپرست کنفدراسیون فوتبال آسیا به حاضرین و مقامات فیفا خیر مقدم گفت. پس از خیر مقدم سرپرست AFC، این مراسم به طور رسمی آغاز شد.

 در ابتدا فدراسیون برتر فوتبال آسیا معرفی شد که از میان سه کشور استرالیا، ژاپن و قطر، ژاپن به این عنوان رسید.

 کسب مقام قهرمانی در جام جهانی زنان و قهرمانی در جام ملت‌های آسیا در فوتبال مردان، دلایلی بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا، ژاپن را به عنوان بهترین فدراسیون انتخاب کرد.

 اوگورا رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن پس از انتخاب این کشور و هنگام دریافت عنوان گفت: از همه به خاطر حمایت‌هایی که در زمان سونامی ژاپن انجام دادید تشکر می‌کنم. جایزه بهترین فدراسیون فوتبال در حالی به ما رسید که در سال 2011 ما قهرمان جام جهانی زنان و قهرمان جام ملت‌های آسیای مردان شدیم.

 در ادامه جایزه جوانمردانه‌ترین فوتبال به فدراسیون فوتبال کره جنوبی رسید. این در حالی بود که ژاپن و ازبکستان هم در این بخش نامزد بودند.

 پس از آن نوبت به معرفی برترین تیم باشگاهی فوتسال آسیا بود که از بین السداکای لبنان، ناگویای ژاپن و شهید منصوری ایران، جایزه به تیم ژاپنی رسید.

 و بعد نوبت به معرفی برترین بازیکن سال فوتسال آسیا رسید که مانند سال‌های گذشته باز هم جایزه به ایران رسید و این بار محمد کشاورز بود که توانست این عنوان را کسب کند.

 سپس مجری مراسم از بین گزینه‌های موجود برترین مربیان فوتبال زنان و مردان آسیا را اعلام کرد که باز هم این جایزه به ژاپنی‌ها رسید. تاکاکو که توانسته بود تیم ملی زنان ژاپن را قهرمان جهان کند، مفتخر به کسب این جایزه شد و نوریو ساساکی مربی تیم مردان فوتبال ژاپن هم بهترین مربی سال آسیا شد.

 معرفی کمک‌داور و داور برتر آسیا بخش بعدی این مراسم بود که روشن ایرماتوف از ازبکستان در بخش مردان و ساچیکو یاماگاشی از ژاپن بهترین داوران آسیا شدند و جایزه بهترین کمک‌ داوران هم در بخش زنان به هو سارا از استرالیا و و در بخش مردان به رسول‌اف از ازبکستان رسید.

 در فهرست برترین تیم‌های باشگاهی آسیا نام چومبوک موتورز کره جنوبی، السد قطر و نسف ازبکستان مشاهده می‌شد که در نهایت باشگاه السد قطر قهرمان لیگ قهرمانان آسیا به عنوان بهترین تیم باشگاهی آسیا انتخاب شد.

 در بخش برترین تیم‌های ملی هم این ژاپنی‌ها بودند که جایزه‌ها را کسب کردند. تیم فوتبال زنان و مردان این کشور جایزه بهترین تیم‌های ملی را از آن خود کرد.

 کایلیتین فورد از تیم جوانان استرالیا و ایدکی ایشیگه از تیم جوانان مردان ژاپن به عنوان بهترین بازیکنان جوان آسیا انتخاب شدند.

 سرانجام در بخش پایانی و پس از پخش تصاویری از نامزدهای دریافت عنوان برترین بازیکن سال، هادی عقیلی به همراه سرور جباروف به روی صحنه آمدند و پس از معرفی این دو به همراه دو بازیکن برتر فوتبال زنان، چهار نفر به پایین رفتند و در نهایت سرور جباروف و آیا میامه از ژاپن به عنوان برترین بازیکنان فوتبال قاره انتخاب شدند.

 در حالی این جایزه به سرور جباروف رسید که پیش‌بینی می‌شد با توجه به انتخاب جباروف در سال 2008 این عنوان به هادی عقیلی برسد.

 جباروف پس از دریافت این عنوان گفت: خیلی خوشحالم که در اینجا حضور دارم. باید از AFC تشکر کنم. این برای دومین بار است که به این عنوان می‌رسم. این جایزه برای من، مردم ازبکستان، هواداران فوتبال و دوستانم بسیار مهم بود و از کسب این مقام بسیار خوشحالم.

 جایزه الماس فوتبال آسیا هم به سلطان ایالت پنانگ مالزی و رییس سابق AFC رسید که سپ بلاتر رییس فیفا پیش از اهدای این مدال گفت: امروز در جمع خانواده فوتبال آسیا هستم و به این مسئله افتخار می‌کنم. به خاطر موفقیت‌ها و برگزاری چنین مراسمی به فوتبال آسیا تبریک می‌گویم. همچنین باید به کنفدراسیون فوتبال آسیا و به ویژه اعضای آن که سال گذشته در شرایطی دشوار به مشکلات سال گذشته غلبه کردند تبریک بگویم. نظم، احترام و بازی جوانمردانه سه اصل در فوتبال آسیاست که این را در کنفدراسیون فوتبال آسیا به اجرا درآوردیم. اتحاد و انسجام هم لازمه کار است که آن هم دیده می‌شود. می‌خواهم بگویم فیفا به شما و مدیریتی که در کنفدراسیون فوتبال آسیا حاکم است، اعتماد کامل دارد. باید به جی‌لانگ و اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیا هم تبریک بگویم. آینده فوتبال برای آسیاست. واقعا این شدنی است و شما می‌خواهید نشان دهید که این اتفاق رخ خواهد داد.

 وی افزود: سال گذشته تیمی از آسیا قهرمان جام جهانی فوتبال زنان جهان شد. می‌خواهم این افتخار را به فوتبال آسیا تبریک بگویم. این قهرمانی برای ژاپن و بلکه برای تمامی آسیاست. زنان ژاپنی نشان دادند که زن آسیایی می‌تواند به چنین موفقیت‌های بزرگی برسد.

 بلاتر ادامه داد: مجموعه فیفا به فوتبال آسیا و مدیریتش اطمینان کامل دارد. بار دیگر می‌گویم که حضور در خانواده فوتبال آسیا برای من شگفت‌انگیز است و در پایان می‌خواهم بگویم فراموش نکنید که از فوتبال و از همه مهم‌تر از زندگی لذت ببرید.

کد خبر 152030

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز