گروه سیاسی: چهارضلعی فشارهای بین‌المللی علیه ایران با قطعنامه‌ای که روز دوشنبه در اجلاس کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک علیه ایران به تصویب رسید، کامل شد؛ قطعنامه‌ای 6‌ صفحه‌ای که در آن دولت ایران به 157 مورد نقض حقوق بشر متهم شده است.

مجامع بین المللی

این قطعنامه تنها 3 روز پس از آنکه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کشورمان را برای طرح ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا محکوم کرده بود، به تصویب رسیده است.

براساس سناریوی اتهام‌پراکنی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی علیه ایران، قطعنامه 2 روز پیش اتحادیه اروپا در تحریم بانک مرکزی کشورمان نیز یکی دیگر از اضلاع فشارهای دیپلماتیک بر ایران بود.

این قطعنامه‌ها و تهدیدها از روز شنبه شروع شد که شورای حکام براساس گزارش تند و تیزی که یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ارائه کرد، قطعنامه‌ای ضعیف و بدون اجماع علیه ایران صادر کرد.

4 قطعنامه طی 3 روز نتیجه تمام تلاش آمریکا به همراه کشورهای اروپایی متحد خود برای تضعیف موقعیت ایران در عرصه بین‌الملل بود.

ضعیف‌ترین دوره سازمان ملل

براین اساس، دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه با حضور نزدیک به یک هفته‌ای خود در نیویورک در پایان نشست سالانه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل درباره حقوق بشر، سازمان ملل در دوره بان‌کی‌مون - دبیرکل سازمان ملل - را یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: در هیچ دوره‌ای سازمان ملل اینگونه مورد سوءاستفاده قدرت‌های بزرگ قرار نگرفته است.

محمدجواد لاریجانی در دیدار با دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن تأکید بر تداوم همکاری‌های فنی با کمیساریای عالی حقوق بشر به نحوه گزارشگری از ایران و انعکاس آن در رسانه‌ها انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه امضای شخصیتی چون دبیرکل سازمان ملل نباید پای هر گزارش بی‌پایه و اساسی ثبت شود، گفت: وقتی قرار است گزارشی از جمهوری اسلامی داده شود حتما باید با دقت فراوان و با گرفتن اطلاعات لازم از مسئولان ایران تهیه شود و شایسته نیست که ایشان اسمشان پای گزارش‌هایی باشد که پایه و اساس ندارند.

لاریجانی با بیان اینکه اقدام احمد شهید در انجام مصاحبه با رسانه‌های ضد‌ایرانی باعث شده بی‌طرفی ایشان و از آن مهم‌تر توان حرفه‌ای او کاملا زیر سؤال برود، گفت: سیاست ما در قبال گزارشگر ویژه همکاری مثبت با مکانیسم گزارشگری است اما ما معتقدیم گزارشگر ویژه‌ای که برای ایران معرفی شده گزارشی را با عجله و مبتنی بر گزارش‌های سایت‌های مخالف ایران تهیه کرده و سپس برخلاف رویه‌های مرسوم به مصاحبه با رسانه‌های متخاصم با ملت ایران اقدام کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر در عین حال تصریح کرد: با وجود این مسائل، ایران به خاطر احترام به تصمیم شورای حقوق بشر با مکانیسم گزارشگری برخوردی حرفه‌ای دارد و ما براساس توافقات یوپی‌آر حاضریم تمام مواردی را که به نام توصیه پذیرفته‌ایم مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم.

لاریجانی گفت که گزارشگر ویژه باید قوانین کشور ما را مرور کند و درباره قوانین داخلی ما، نحوه عملکرد سیستم‌های داخلی و اعمال قوانین در کشور ما اطلاع کامل حاصل کند و سپس پرونده‌های مورد ادعا را بررسی کند.

تجدید نظر در روابط

از سوی دیگر رئیس مجلس در خصوص تحریم‌های جدید غرب گفت: غرب تصور نکند که تحریم بانک مرکزی ایران بدون پاسخ می‌ماند، قطعا ایران در روابطش با کشورهای حامی این تحریم تجدیدنظر می‌کند.

علی لاریجانی تصریح کرد: رفتار برخی از کشور‌ها مثل آمریکا و انگلیس نشأت گرفته از یک نوع عقب‌افتادگی سیاسی است‌ وگرنه حادثه‌ جدیدی در مسئله هسته‌ای ما رخ نداده، بنابراین منشأ این رفتار‌ها باید جای دیگری باشد.

وی اقدام اخیر کشور‌های اروپایی در اعمال تحریم‌های جدید را ناشی از تقلا‌هایی دانست که آنها در شورای امنیت داشتند و در عمل موفق نبودند و افزود: درست است که قطعنامه‌ای علیه ایران صادر‌ شده است ولی خود آنها هم می‌دانند که این قطعنامه پر‌محتوایی نبود.

لاریجانی گفت که مجلس به‌زودی مسئله تحریم را بررسی می‌کند. رئیس مجلس در پاسخ به اینکه این اقدام چه تأثیری در مسئله هسته‌ای ما خواهد داشت، اظهار کرد: آنها گامی برداشته‌اند و ایران هم گام‌هایی ‌برمی‌دارد و فکر نمی‌کنم این اقدامات در مسیر تحولات هسته‌ای کشورمان تأثیر‌گذار باشد.

کد خبر 151934
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز