گروه اقتصادی: یک روز پس از اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر کسری بودجه 40 هزار میلیارد تومانی دولت در سال‌جاری، رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس از شکاف عمیق درآمدها و هزینه‌های ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

 به گزارش فارس، غلامرضا مصباحی مقدم گفت: یارانه تولید، پوشش تامین اجتماعی، بیمه بیکاری و مسکن و تحصیل خانوارهای محروم، بخش‌های مغفول و برزمین‌مانده اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست.

او درخصوص عملکرد یکساله دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بخش‌هایی از گزارش کمیسیون تحول اقتصادی را درباره نحوه اجرا مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: گزارشی توسط کمیسیون طرح تحول اقتصادی تدوین شد که هفته آینده در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

وی ادامه داد: هم جهات مثبت و منفی در اجرا و هم تخلف از قانون در مقام اجرا وجود دارد که نکات مثبت آن شروع مناسب در قانون بود که مردم هم همراهی مناسبی داشتند.

رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی گفت: مردم و اصناف در اجرای طرح همراهی کردند و دولت از نظر روانی توانست به‌خوبی شرایط را کنترل کند و شرایطی ایجاد شد که یک طرح بسیار بزرگ بدون حواشی و ایجاد تنش به اجرا درآمد.

وی تصریح کرد: تورمی که قبل از اجرای طرح پیش‌بینی می‌شد در اجرا تحقق نیافت. البته این به‌معنای افزایش نیافتن تورم در این مدت نیست.

مصباحی‌مقدم با اشاره به پیش‌بینی‌های مربوط به تورم ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزود: پیش‌بینی بنده تورم10 تا 15درصدی بود و با توجه به تورم 20درصدی قبل به همین حدود رسید و برخی پیش‌بینی‌ها از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس تورم 68درصد را داشت که خوشبختانه محقق نشد.

رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس، گفت: در این مدت تخلفاتی مانند عدم‌پرداخت سهم تولیدکنندگان به میزانی که قانون تعیین کرده صورت گرفته و به همین دلیل مشکلاتی برای بخش تولید به‌وجود آمده است.

وی با اشاره به نحوه پرداخت یارانه به خانوار، اظهار داشت: طبق قانون پرداخت یارانه باید به‌طور نقدی و غیرنقدی باشد و منظور از غیرنقدی نظام جامع تامین اجتماعی است.

مصباحی مقدم افزود: نظام جامع تأمین اجتماعی شامل پرداخت حق بیمه و بیمه تأمین اجتماعی خانوارهای محروم جامعه و پرداخت مستمری و بیمه تأمین اجتماعی برای خانواده‌هایی است که پوشش بیمه ندارند.

وی ادامه داد: پرداخت بیمه بیکاری و پرداخت هزینه تحصیل خانوارهای محروم و گروه‌های هدف و تامین بخشی از هزینه مسکن ‌آنها در آیین‌نامه و قانون ذکر شده است.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها ناقص اجرا شده است، افزود: بخشی از قانون اجرا نشده و باتوجه به اینکه 74میلیون و 200هزار نفر طبق اعلام مرکز آمار یارانه دریافت می‌کنند، 40 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است.

وی تأکید کرد: این میزان پرداخت یارانه نقدی در حالی است که با قیمت‌های فعلی 25هزار میلیارد تومان درآمد به دست می‌آید و شکاف عمیقی بین درآمد و هزینه‌ها وجود دارد که تخلف محسوب می‌شود.

کد خبر 151930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز