از پیروزی تیم ملی والیبال ایران در آخرین روز بازی‌های مرحله اول جام جهانی ژاپن می‌توان به‌عنوان یک شاهکار بزرگ یاد کرد که طی آن یکی از مهم‌ترین شگفتی‌های این جام با شکست صربستان، قهرمان بازی‌های المپیک سیدنی و جام ملت‌های اروپا در سال 2011 خلق شد.

والیبال

تصور پیروزی ایران بعد از نمایش پرانتقاد مقابل کوبا آن هم در برابر تیمی که همین دو ماه پیش- درست همزمان با جام ملت‌های آسیا در تهران- در حضور روسیه قهرمان لیگ جهانی، عنوان قهرمانی اروپا را به‌دست آورد، کمی دشوار و شاید هم برای بسیاری از علاقه‌مندان به والیبال دور از انتظار بود اما تیم ایران با داشتن مربی بزرگی چون خولیو ولاسکو و قدرت بازیخوانی بالای او و از همه مهم‌تر جسارتش در جابه‌جایی مهره‌ها و استفاده از بازیکن جوانی مثل بابک فیاضی که در پایان بهترین بازیکن میدان شد، توانست به یک پیروزی تاریخی مقابل یکی از بهترین تیم‌های جهان دست پیدا کند. صربستان با توجه به دو باخت قبلی، برای پایان دادن به شکست‌هایش به امید یک پیروزی بدون دردسر در مقابل قهرمان آسیا به میدان آمده بود اما آنان خیلی زود متوجه اشتباهشان با غافلگیری 25‌ بر ‌17 در ست اول شدند.

حتی برتری دو بر یک صرب‌ها نیز- که با برتری در ست‌های دوم و سوم با نتایج 25 بر 18 و 25 بر 21 با درخشش ایوان میلوکوویچ و دراگان استانکوویچ و روی اشتباهات بازیکنان ما رقم خورد- تاثیری در اراده بازیکنان ما که با عزم پیروزشدن به دیدار قهرمان اروپا رفته بودند، نگذاشت و باز این تیم ایران بود که با تغییرات پیاپی ولاسکو و با ورود مهدی مهدوی و بابک فیاضی ست چهارم را با حساب 25 بر 21 برد و در ست پنجم نیز با روحیه بالا به برتری 15 بر 11 و یک برد ارزشمند دیگر نایل آمد.

برگ برنده جدید ولاسکو

سرمربی با تجربه تیم ملی این بار هم در یک حرکت دور از انتظار همانند جام ملت‌های آسیا و بازی‌های قبلی با قراردادن نام بابک فیاضی جوان به جای حمزه زرینی در لیست 12 نفره‌اش که در دو بازی قبلی جایی در ترکیب نداشت، برگ برنده جدیدی روکرد. فیاضی هنگامی که جانشین کشاورزی شد با انگیزه‌ای بالا کار بزرگی کرد و چنان در دریافت و حمله روی تور درخشید و امتیازات با ارزشی گرفت که در پایان در میان آن همه ستاره بزرگ حاضر در جمع دو تیم، عنوان بهترین بازیکن میدان را نصیب خود کرد و این در حالی بود که به لحاظ آماری میلوکوویچ و بازارگرد هرکدام با کسب 22 و 17 امتیاز، امتیاز آورترین بازیکنان دو تیم محسوب می‌شدند.

خوشحالی متفاوت ولاسکو

ولاسکو در پایان بازی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: خوشحالم که برنده این بازی شدیم اما نه به‌واسطه شکست دادن قهرمان اروپا بلکه از اینکه صربستان را همیشه به‌عنوان یکی از الگوها به بازیکنانم معرفی می‌کردم و از این بابت خیلی خوشحالم. هرچند صرب‌ها با روزهای خوبشان فاصله داشتند ولی به بازیکنانم از قبل گفته بودم که در بازی با تیم‌های بزرگ باید از کمترین فرصت‌ها بیشترین استفاده را برای پیروزشدن داشته باشند و از این بابت از همه آنان ممنونم.

کولاکوویچ، سرمربی مقدونیه‌ای صربستان هم بدون اشاره به برد تیم ایران گفت: ما بعد از تحمل سومین شکست کاملا ناامید شده‌ایم و احساس خوبی از این موضوع ندارم. ما پس از قهرمانی اروپا و در فرصت یکماهه تا این بازی‌ها فقط یک هفته تمرین داشتیم که به‌نظر می‌رسد زمان چندان کافی‌ای نبود اما ایوان میلوکوویچ کاپیتان و بهترین بازیکن صربستان که در بین سال‌های 2004 تا 2010 یکی از بهترین بازیکنان والیبال جهان بود با تمجید از پیشرفت والیبال ایران در چند سال اخیر گفت: بازی مشکلی بود و ایرانی‌ها که در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته‌اند، اراده مثال‌زدنی‌ای برای رسیدن به پیروزی داشتند. ما در بازی‌های بعدی مطمئنا شرایط بهتری پیدا خواهیم کرد.

نادی و ظریف در جمع برترین‌ها

در جمع بازیکنان برتر پست‌های مختلف از ایران علیرضا نادی با رتبه چهارم بهترین دفاع روی تور و فرهاد ظریف با داشتن همین رتبه در توپگیری و بهترین لیبرو شرایط بهتری نسبت به سایر بازیکنان دارند.

نتایج روز سوم

روسیه 3 - آمریکا صفر
کوبا 3 - ژاپن صفر
ایتالیا 3 - برزیل 2
لهستان 3 - آرژانتین یک
ایران 3 - صربستان 2
مصر 3 - چین صفر

کد خبر 151899
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز